دوشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۸۸۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

گشت های تحقیقاتی برای تعیین زمان صید میگو در دست اجرا است

یکی از مسئولیت‌های حاکمیتی پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر حفظ ذخایر آبزیان دریایی بویژه میگو است که در این ارتباط هرساله گشت های تحقیقاتی برای تعیین زمان مجاز صید این گونه در آب های استان بوشهر برگزار می شود.

براساس اعلام رئیس این پژوهشکده هر وقت میانگین طولی گله‌های میگو به اندازه‌ای برسد که از لحاظ اقتصادی سود آور و ۷۰ درصد این جمعیت به اندازه تجاری (۱۲ سانتی متر) باشد، صید میگو در آب‌های استان بوشهر آزاد می‌شود.

عقیل دشتیان نسب روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: خلیج فارس حاوی بیش از ۲ هزار گونه آبزی در قالب ۳۵۰ خانواده است و همه آنها در تعادل اکوسیستم خلیج فارس نقش دارند، به همین دلیل برای تولید پایدار بایستی همه گونه‌ها حفظ شوند.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: در این ارتباط بخش اکولوژی و بیولوژی دریا در این پژوهشکده مسئولیت ارزیابی و مدیریت ذخایر را انجام می‌دهند که یکی از این گونه‌ها که ارزش اقتصادی خوبی دارد میگو است.

وی ادامه داد: در محدوده استان بوشهر از اول تیرماه در قالب ۳۰ ایستگاه تحقیقاتی گشت‌های دریایی متعددی از جنوب تا شمال استان در عمق‌های زیر ۱۰ متر، ۱۰ تا ۲۰ متر و ۲۰ تا ۳۰ متر درزمینه وضعیت گله‌های میگو انجام می‌شود.

دشتیان نسب گفت: با توجه به اینکه میگو موجودی کوتاه عمر است و بایستی این گونه برای تخم ریزی و زاد آوری برای سال بعد بماند بعد از صید ۸۰ درصد جمعیت این آبزی و باقی ماندن ۲۰ درصد از گله‌های میگو براساس نظر پژوهشکده میگو صید این آبزی در دریا ممنوع اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما برداشت میگوی دریایی به وسیله تور ترال است که این شیوه صید لطمه‌های زیادی به بستر دریا وارد می‌کند و در زمان حاضر این شیوه تنها برای صید میگو اعمال می‌شود.

دشتیان نسب یادآور شد: با وجود مخرب بودن تور ترال اما تاکنون شیوه جایگزینی برای صید میگو تعریف نشده است.

وی تاکید کرد: خلیج فارس دریای بسته‌ای است که خیلی زود آسیب می بیند و برای بازسازی ذخایر آن سال‌ها زمان می‌برد تا لاروها، علف‌های دریایی، مرجان‌هایی که از بین رفته دوباره احیا شود.

دشتیان نسب گفت: تاکنون یک گشت تحقیقاتی انجام شده و گشت دوم تحقیقاتی نیز در دست اجراست و پس از پایان گشت دوم زمان آغاز صید میگو اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: در گذشته گشت‌های تحقیقاتی تا منطقه شمال استان در منطقه بهرگان انجام می‌شد ولی با کم شدن ذخیره میگو در شمال استان، هم اکنون بیشتر تمرکز صید در جنوب و مرکز استان است، براین اساس منطقه اجرای گشت‌های تحقیقاتی هم اکنون به حدفاصل مطاف در بندر دیر تا جزیره شمالی گناوه است.

دشتیان نسب با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد میگوی استان بوشهر میگوی ببری است گفت: بیشتر میگوی وارد شده به استان قبل از اعلام زمان صید از استان‌های همجوار و میگوی سرتیز است که از لحاظ ارزش غذایی و اقتصادی از میگوی بوشهر پایین‌تر است.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر گفت: با توجه با تفاوت گونه‌ای و وجود چراگاه‌های مناسب از منطقه مطاف تا تنگستان وجود علف‌های دریایی و صخره‌ای بودن این منطقه باعث خوش طعم شدن میگوی بوشهر می‌شود.

دشتیتان نسب افزود: صید بی رویه، استفاده از تجهیزات صیادی مخرب، تلاش صیادی بیش از حد، تغییرات اقلیم و آلودگی‌ها از جمله عوامل مهم در کاهش ذخایر آبزیان است و باید به دریا و آبزیان فرصت تنفس، تخم ریزی و زادآوری داده شد و به روش‌های مختلف و با صرف هزینه به بازسازی ذخایر کمک کنیم.

وی بیان کرد: خلیج فارس آبراهه باریکی است که محتاج ورود بسیاری از گونه‌ها و گله‌های آبزیان از اقیانوس هند و دریای عمان است که موارد بالا و دیگر فعالیت‌های بشری این منطقه را نا امن کرده و این عوامل روی مهاجرت آبزیان تأثیر منفی می‌گذارند.

(دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸) ۱۱:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها