سه شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۱۲۱۳۲۵
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

نقد و بررسی کوتاه از سقوط 59 پله‌ای صنعت لجستیک ایران در رده‌بندی جهانی

در گزارش جدیدی که توسط بانک جهانی منتشر شده، صنعت لجستیک ایران به جایگاه 123 از بین 139 کشور جهان سقوط کرده است، که این افتل به معنای اخذ موقعیت 59 پله‌ای در مقایسه با گزارش قبلی است. سهراب کارگر، رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران، در یک پنل تخصصی با موضوع «شبکه توزیع و پخش در شبکه FMCG»، این موضوع را بررسی و اظهاراتی در این رابطه داشت.

به گفته سهراب کارگر، گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که صنعت لجستیک جزو ده صنعت برتر توسعه یافته در جهان است و در طی سال‌های آینده قرار است به جایگاه 5 صنعت برتر دنیا برسد. اما در عین حال، وضعیت ایران در این رده‌بندی نگران‌کننده است، زیرا در کنار کشورهایی مانند بورکینافاسو، قزاقستان، سوریه و ونزوئلا قرار گرفته است.
 
کارگر بیان کرد که این وضعیت نشان می‌دهد صنعت لجستیک ایران در 5 سال اخیر با افت روبرو شده است. او تأکید کرد که این مسأله نشانگر نیاز فوری به توسعه و بهبود صنعت لجستیک در کشور است، زیرا این افت می‌تواند به زنجیره تأمین کالاها و خدمات زیان بیانجامد و در نتیجه برنامه‌های بالادستی نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.
 
او همچنین به این نکته اشاره کرد که وجود یک سامانه لجستیک کارآمد می‌تواند بهبودی در اقتصاد کشور ایجاد کند، زیرا هزینه‌های حمل و نقل از بندرعباس به تهران گاهی معادل 60 درصد ارزش کالای حمل شده را تشکیل می‌دهد که در نهایت به مصرف‌کننده اضافه می‌شود.
 
با تأکید بر اهمیت توسعه صنعت لجستیک، دکتر کارگر بیان کرد که این توسعه می‌تواند به بهره‌وری و ارتقای ارزش افزوده زنجیره تأمین کمک کند. او نیز به عدم همسویی در زنجیره تأمین و نبود چارچوب قانونی برای تأمین‌کنندگان اشاره کرد و راهکارهایی برای بهبود این وضعیت مطرح کرد.
 
به طور کلی، این گزارش نشان می‌دهد که صنعت لجستیک ایران نیازمند اصلاحات و توسعه است تا بتواند با چالش‌های جهانی رو به رو شده و جایگاه مناسبی در اقتصاد جهانی پیدا کند.
(سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۰۹:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها