شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۴۹۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

راهکار خودکفایی در تولید گوشت قرمز

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درخصوص واردات مواد ژنتیک دام های اصلاح نژاد شده ایران،گفت: به طورحتم با اجرای برنامه های پیشنهادی اصلاح نژاد روی گله های دام سبک درآینده دام هایی با راندمان لاشه بالاتر، چربی کمتر در لاشه،افزایش درصد دوقلوزایی و شرایط بهره وری بالاتر خواهیم داشت.

حمیدرضا عزیزی فارسانی  درخصوص واردات مواد ژنتیک دام های اصلاح نژاد شده نیوزیلندی به ایران در جهت رسیدن کشور به خودکفایی‌ درتولید گوشت قرمز، گفت: درحال حاضر با توجه به وجود تکنولوژی های روز و نوین انتقال ژن و تغییر در سیستم DNAهر موجود زنده ای در جهان امکان پذیر است.

نماینده مردم اردل، فارسان،کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هدف مهندسی ژنتیک اصلاح نژاد در گیاهان و جانوران است، تصریح کرد: مهندسی ژنتیک علاوه بر افزایش طول عمر و بهبود کیفیت در گیاهان،  باعث پیشگیری از بیماری های مادرزادی و نقص های ژنتیکی‌ در انسان می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم،با اشاره به‌ اینکه واردات مواد ژنتیک اصلاح شده به صورت اسپرم و یا به صورت دام زنده انجام می شود، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم ها و روابط خارجی و آزادسازی محصول از گمرکات، واردات ماده ژنتیکی از کشور نیوزیلند به ایران بسیار سخت و دشوار است.

عزیزی، افزود: با توجه شرایط خاص علمی امروز، واردات مواد ژنتیکی ‌با رعایت استانداردهای حمل و نقل و استفاده از وسایل مخصوص امکان پذیر است، اما اینکه واردات این ماده ژنتیکی چقدر برای کشور هزینه آور است، اطلاعی ندارم.

 وی ادامه داد: چنانچه بتوان با واردات مواد ژنتیکی علاوه بر افزایش کیفیت محصولات پروتئینی در تولید گوشت قرمز به خودکفایی کامل برسیم به طور حتم اقدام  بسیار ارزشمندی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه علم ژنتیک در دنیا بسیار نوین است، گفت: به طورحتم با اجرای برنامه های پیشنهادی اصلاح نژاد روی گله های دام سبک درآینده دام هایی با راندمان لاشه بالاتر، چربی کمتر در لاشه،افزایش درصد دوقلوزایی و شرایط بهره وری بالاتر خواهیم داشت.

 گفتنی است؛ در حال حاضر دام های سبک داخلی از لحاظ پائین بودن راندمان لاشه،تجمع بالای چربی در لاشه ضعف هایی دارند و در مجموع عملکرد تولید گوشت ایران در مقایسه با دام های اصلاح نژاد شده دنیا پائین تر است.

 در دو ماه اخیر یک گروه کارشناسی نیوزیلندی از مراتع، دام های عشایری و دام های کوچک در سیستم بسته و نیمه بسته ایران بازدید کردند و این گروه نقطه نظراتی مبنی بر اینکه، ایران می تواند در زمینه افزایش تولیدات گوشت قرمز در بخش دام سبک قدم های بلندی را بردارد، پیشنهادهایی دادند.

 در کشور نیوزیلند روی برخی نژادها فعالیت های اصلاح نژادی انجام شده است به طوری که این کشور آمادگی دارد ماده ژنتیکی دام های سبک را با استفاده از والدهای نر و اسپرم های مناسب در اختیار ایران قرار دهد که این امر در بهبود و افزایش راندمان تولید گوشت قرمز کشور موثر خواهد بود.

 

 

 

خانه ملت

(شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲) ۰۹:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها