چهارشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۴۸۹۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

خودکفایی ایران در تولید گوشت قرمز با اصلاح نژاد دام سبک طی یک دهه

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس ،گفت: با اجرای برنامه های اصلاح نژادی دام سبک می توانیم در یک دهه کشور را در تولید گوشت قرمز به خودکفایی برسانیم.

عباس رجائی، درخصوص واردات مواد ژنتیک دام های اصلاح نژاد شده نیوزیلندی به ایران، گفت: در سفری که به نیوزیلند و استرالیا داشتم در آنجا اصلاح نژاد دام های کشور با استفاده از شرایط داخلی و برخی شرایط که بتوانیم از محققان ‌نیوزیلندی کمک بگیریم، دنبال شد.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:کشور نیوزیلند و استرالیا جمعیت دام در مراتع خود را کاهش  و حداقل 50 درصد تولید دام‌هایشان را به لحاظ کیفی افزایش داده‌اند،این مهم به این معنا است که این دو کشور گوسفندی تولید می‌کنند که 150 کیلوگرم وزن دارد.

رجائی،ادامه داد: کشور نیوزیلند تولید پشم خود را از 1.5 کیلوگرم به 4.5 کیلوگرم افزایش داده و  همچنین به دوقلوزایی تمرکز کرده‌است.

این نماینده مردم درمجلس نهم،اظهار داشت: قرارنیست مواد ژنتیکی دام های اصلاح نژاد شده نیوزیلندی به صورت اسپرم وارد کشور شود بلکه برای اصلاح نژاد دام های کشور از فرآیند طولانی‌مدت‌هیبریداسیون  استفاده می شود.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس، تصریح کرد: برای انتقال تجربیات و دام اصلاح نژاد شده نیوزیلندی به ایران و  ایجاد شرایط بهبود یافته در تولید گوشت قرمز  نیازمند به یک سلسله اقداماتی هستیم که به طور حتم این اقدامات نیازمند به اعتبارات و تسهیلاتی است.

رجائی افزود: تفاهم‌نامه مشترکی در زمینه اصلاح نژاد دام سبک ایران به همکاری نیوزیلند صورت گرفته و وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه برنامه ریزی هایی انجام داده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس،گفت به طور حتم با اجرای برنامه های پیشنهادی اصلاح نژاد روی گله های دام سبک به سمتی خواهیم رفت که دام هایی با راندمان لاشه بالاتر، چربی کمتر در لاشه،افزایش درصد دوقلوزایی و شرایط بهره وری بالاتر داشته باشیم به طوری که کشور تا یک دهه آینده در تولید گوشت قرمز به خودکفایی کامل می رسد.

 به گفته‌ی  حسن رکنی معاون بهبود امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر دام های سبک داخلی از لحاظ پائین بودن راندمان لاشه،تجمع بالای چربی در لاشه ضعف هایی دارند و در مجموع عملکرد تولید گوشت ایران در مقایسه با دام های اصلاح نژاد شده دنیا پائین تر است.

در دو ماه اخیر یک گروه کارشناسی نیوزیلندی از مراتع، دام های عشایری و دام های کوچک در سیستم بسته و نیمه بسته ایران بازدید کردند و این گروه نقطه نظراتی مبنی بر اینکه، ایران می تواند در زمینه افزایش تولیدات گوشت قرمز در بخش دام سبک قدم های بلندی را بردارد، پیشنهادهایی دادند.

در کشور نیوزیلند روی برخی نژادها فعالیت های اصلاح نژادی انجام شده است به طوری که این کشور آمادگی دارد ماده ژنتیکی دام های سبک را با استفاده از والدهای نر و اسپرم های مناسب در اختیار ایران قرار دهد که این امر در بهبود و افزایش راندمان تولید گوشت قرمز کشور موثر خواهد بود.

 

 

 

 

 

خانه ملت

(چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲) ۱۳:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها