جمعه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۴۹۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

دولت در کنار سبد کالا در فکر رشد اقتصادی باشد

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که با وجود حجم اندک سبد کالا بسیاری در مرزها و روستاها به آن نیاز دارند، گفت: دولت باید در کنار این‌گونه اقدامات کوتاه‌مدت در فکر سیاست‌های پایه‌ای برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال باشد.

محمد هاشم پوریزدان‌پرست  با اشاره به اقدام دولت برای توزیع سبد کالا گفت: این یک سیاست اقتصادی نیست، بلکه تنها هدیه‌ای برای کمک به اقشار کم درآمد است که می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی افزود: دولت باید در کنار کمک‌های کالایی که به مردم انجام می‌دهد، در فکر برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌هایی پایه‌ای برای حرکت به سمت رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال شود.

این اقتصاد‌دان با اشاره به برخی از انتقادات نسبت به ارائه سبد کالا گفت: اقشار کم درآمدی در روستاها و یا مرزها هستند که همین چند قلم کالا نیز می‌تواند ترمیمی بر هزینه‌های آنها باشد.براین اساس دولت باید به درستی آنها را شناسایی کرده و سبد کالایی را در اختیار آنها قرار دهد نه این‌که تنها به کارگران و کارمندان دولت محدود شود.

پوریزدان پرست در مورد نحوه‌ی توزیع سبد کالا نیز به تجربه بیش از 30 ساله کشور در این امر اشاره کرد و افزود: ما در سال‌های جنگ و بعد از آن نیز بارها و بارها کالا را به اشکال مختلف از جمله کوپنی با تشکیل تعاونی‌های مصرف در اختیار مردم قرار داده‌ایم، پس بهتر بود دولت از تجربه‌ی این سال‌ها استفاده می‌کرد تا اکنون در توزیع با مشکلات به وجود آمده مواجه نمی‌شد.

وی با بیان این‌که می‌باید مدیران اجرا‌کننده طرح توزیع سبد کالا برنامه‌ی مناسب‌تر کارشناسی‌ شده‌ای را مدنظر قرار می‌دادند، بیان کرد: بهتر بود که توزیع به‌طور تقسیم‌ شده و در چند قسمت بین اقشار صورت می‌گرفت. به‌گونه‌ای که در مرحله‌ی اول کارگران و کارمندان و سپس سایر گروه‌های هدف کالا را دریافت می‌کردند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مرحله‌ی بعدی توزیع سبد کالا باید به گونه‌ای باشد که وقت مردم برای دریافت چند قلم کالا با ارزش 80 هزار تومان در صف های طویل هدر نرود که این نیازمند تدبیر دولت و به‌کارگیری مدیریت مناسب است.

پوریزدان‌پرست هم چنین در مورد توزیع نقدی و یا کالایی این سبد توضیح داد: واریز نقدی با وجود این‌که مبلغ قابل توجهی نبود اما موجب تحمیل فشار بر بازار می‌شد، چرا که آنگاه دریافت‌کننده می‌توانست هر کالایی را خریداری کرده و برای آن تقاضا ایجاد کند که این موجب افزایش هرچند محدود تورم می‌شد.

وی با اشاره به مزایای توزیع سبد کالایی خاطر نشان کرد: اگر اقلام این سبد از خارج از کشور تامین شود که موجب افت قیمت‌ها در بازار خواهد شد اما اگر هم از داخل کشور و از محصولات داخلی تامین شود، موجب ترغیب تولید‌کنندگان برای حرکت به سمت تقویت تولید داخلی خواهد شد.

 

 

 

ایسنا

(جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲) ۱۱:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها