دوشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۴۴۸۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

افزایش تقاضا برای مذاکرات اقتصادی با ایرانافزایش تقاضا برای مذاکرات اقتصادی با ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: هم اکنون با وضع جدیدی در ارتباطات خارجی مواجه هستیم که تا حد بسیار زیادی تقاضا برای مذاکرات اقتصادی با ایران را افزایش داده است.

غلامحسین شافعی در دیدار "ماهندرا سیگارا" رئیس شورای هماهنگی سرمایه گذاری اندونزی افزود: علت افزیش تقاضا برای مذاکرات اقتصادی با ایران، فضایی است که دیپلماسی سیاسی کشور به وجود آورده است و می تواند در وضع جدید کمک کند مبادلات را با اندونزی افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه ارتباط ایران و اندونزی از قدمت پایداری برخوردار است ، اضافه کرد: با همه ظرفیت ها و اشتراکات ایران و اندونزی این پرسش ، مطرح است که چرا مبادلات میان دو کشور پایین است در حالی که ارتباط دو کشور همچنان زیاده بوده است و امیدواریم راههای توسعه روابط دو کشور و دو ملت را پیدا کنیم.

شافعی گفت: تاکنون 10 کمیسیون مشترک با کشور اندونزی برگزار کردیم که نشانه ای از علاقه دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی است ، همچنین هفته آینده هیئت بزرگ 60 نفره از فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران به اندونزی می رود که در جهت توسعه روابط است و البته امیدواریم طرف های مقابل در اندونزی این امکان را فراهم کنند که در توسعه روابط اقدامات عملی صورت گیرد.

وی افزود: ایران و اندونزی در سیاست های جهانی همگرایی و نزدیک دارند که باید در اقتصاد هم خود را نشان دهد ، زیرا اقتصاد اندونزی در منطقه خود بزرگ است و ایران نیز در منطقه خود اقتصاد بزرگی دارد و این ظرفیت ها باید به کمک توسعه روابط دو کشور درآید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در دولت در حوزه اقتصادی، بر تعاملات با سایر کشورها تاکید شده است ، گفت: قرار است بیشتر این مبادلات با همکاری بخش خصوصی باشد و برنامه دولت این است که در مرحله اول با کشورهای اسلامی و در مرحله دوم با کشورهای همسایه روابط خود را افزایش دهیم و اندونزی می تواند به عنوان اولویت در این برنامه مورد توجه قرار گیرد.

شافعی ادامه داد : برای گسترش روابط ایران و اندونزی باید میزان اطلاعات بخش خصوصی دو کشور افزایش یابد، مبادله هیئت های تجاری دو کشور، مسائل بانکی، بیمه ای و حمل و نقل در تسریع امور تجاری مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: باید کمک کنیم بخش های خصوصی دو کشور ، نهادی مشترک مانند اتاق مشترک بازرگانی تشکیل دهند که می تواند امنیت لازم را برای مبادلات اقتصادی بازرگانان دو کشور فراهم کند و ما آمادگی این کار را داریم و امیدواریم اندونزی هم این آمادگی را داشته باشد.

سلیمانی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران نیز در این دیدار گفت: از 2010 به بعد که ایران مورد تحریم قرار گرفت ،با اتکا به توان داخلی اقتصاد را رشد دادیم و تحریم ها اگرچه بازدارندگی هایی داشته اما آثار توانمندی سازی زیادی در اقتصاد داشته است.

حسین سلیمی عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران نیز در این دیدار گفت: سرمایه گذاران خارجی می توانند با توجه به قوانینی که در ایران وجود دارد سرمایه گذاری خود را تضمین کنند و سود آن را نیز سالانه به کشور خود انتقال دهند.

وی افزود: مجموعه ای را با سرمایه گذاری خارجی راه اندازی کردیم که سالانه 20 میلیون دلار صادرات دارد.

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

(دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲) ۱۴:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها