پنج شنبه / ۵ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۳۷۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
اخبار برگزیده فارس در حوزه کشاورزی

اهرم استیضاح برای اجرای قانون انتزاع موثر شد/ماجرای ماست‌های ظاهرا پرچرب با طعم نشاسته

در این هفته صورتجلسه اجرای قانون انتزاع به امضاء دو وزیر صنعت و کشاورزی رسید و خبرهایی از ماجرای ماست‌های ظاهراً سفت و پرچرب، واردات دام زنده از ارمنستان، صفر شدن واردات شیرخشک و نشست 5 کشور حاشیه خزر در روسیه بود.

مجلس هفته گذشته وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت را به مجلس فراخواند تا درباره آنچه که طی 5 ماه گذشته انجام نداده‌اند، جوابگو باشند.

اقدام مجلس این‌بار متفاوت از سری‌های قبل بود چراکه برای تحقق خواسته‌های خود ابزار استیضاح را نیز چاشنی کرد.

پیش از دعوت این دو وزیر به مجلس، 40 نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت امضاء جمع کردند و برای استیضاح وزیر کشاورزی نیز چراغ سبز نشان دادند تا که ابزارهای تهدید سبب شد مجلسی‌ها همان روز اول به خواسته خود که همان اجرای قانون انتزاع بود، برسند.

بعد از به روی کار آمدن دولت یازدهم، نمایندگان مجلس بارها به دو وزیر کشاورزی و صنعت در خصوص عدم اجرای قانون انتزاع (تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد) هشدار دادند اما واکنش عملی از سوی آنها ندیدند.

بالاخره هفته گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس با دعوت از دو وزیر از آنها خواستند تا قانون انتزاع را که اسفند91 از سوی شورای نگهبان ابلاغ شده بود را اجرا کنند.

ابتدا وزیر صنعت با این بیان که ستاد تدابیر ویژه اقتصادی خواسته است تا اجرای این قانون تا پایان سال مسکوت بماند عدم اجرای چند ماه گذشته را نیز توجیه کرد اما از آنجایی که نمایندگان پیش‌دستی کرده و ابزار تهدید یعنی استیضاح را علم کرده بودند بالاخره وزیر ناگزیر از قبول اجرای این قانون شد.

البته وزیر جهاد کشاورزی نیز که پیش از این معاونش درخصوص پذیرش سیاست‌های تنظیم بازار و واردات و صادرات محصولات کشاورزی موضع شفافی نشان نداده و اجرای آن را در شک و تردید گذاشته بود، این‌بار خودش از آمادگی برای اجرای تمام مواد قانون انتزاع خبر داد.

نهایتاً کمیسیون کشاورزی صورتجلسه‌ای تنظیم کرد و اجرای تمام مفاد قانون انتزاع را گنجاند به طوری که بر اساس این صورتجلسه قرار شد تا 9 دی‌ماه شرکت پشتیبانی امور دام به وزارت جهاد کشاورزی برگردد و تا آخر بهمن‌ماه نیز سیاست‌های واردات و صادرات محصولات اساسی در وزارت جهاد مدیریت شود.

از سال‌های گذشته، نابسامانی بازار، واردات و صادرات محصولات کشاورزی به شدت تولید و درآمد کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است، برای بر طرف کردن این مشکلات، طرح انتزاع در مجلس مطرح و بعد از دو سال بررسی و کشمکش بالاخره به تصویب رسید.

براساس این قانون تمام سیاستهای واردات و صادرات محصولات کشاورزی باید توسط وزارت جهاد مدیریت شود. شرکت پشتیبانی امور دام نیز دوباره به این وزارتخانه برگردد و مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک کشاورزی نیز توسط وزیر جهاد پیشنهاد شود.

این قانون بعد از گذشت 8 ماه از سوی دو وزارتخانه اجرایی نشده است تا اینکه مجلس به نوعی با ابزار تهدید این دو وزیر را به اجرای این قانون پایبند کرد.

*ماجرای ماست‌های ظاهراً سفت و پرچرب

ماست‌های ظاهراً سفت و پرچرب که طی دو سال گذشته بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و گرانی 200 درصدی فرآورده‌های لبنی در بازار خودنمایی می‌کرد سوژه خبرنگار فارس شد.

موضوع از این لحاظ اهمیت داشت که به رغم ادعای کارخانه‌داران به صرفه‌دار نبودن قیمت محصولات لبنی، برند خاصی با ظاهر چربی زیاد و کاملاً مناسب عرضه می‌شد و موارد مشکوکی نظیر کش آمدن و داشتن مزه غیر طبیعی مشاهده می‌شد.

پیگیری خبرنگار فارس به اینجا رسید که رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: تولید کنندگان این نوع ماست، شیرخشک 12درصد و ماده‌ای قوام‌دهنده را به صورت غیرطبیعی به این محصولات اضافه می‌کنند که  ظاهری مشتری پسند و پرچرب به نظر می‌رسد.

به هر حال اگر چه این ماست ظاهر با کیفیت و خوب دارد اما باید از نظر بهداشتی مضرات آن را به دلیل مواد غیر استانداردی که اضافه می‌کنند باید جست‌وجو کرد.

* واردات دام زنده از ارمنستان

واردات دام زند از این لحاظ اهمیت دارد که واردات دام زنده می‌تواند عامل شیوع بسیاری از بیماری‌ها در داخل کشور باشد.

چند سال پیش واردات دام زنده باعث شیوع بیماری تب برفکی و تلف شدن 6 میلیون رأس دام در کشور شد.

به گفته علی‌اصغر ملکی، واردات دام زنده از کشور ارمنستان به استان اردبیل انجام می‌شود، آنجا ذبح، بسته‌بندی و در کشور توزیع می‌شود.

تولید گوشت کشور سالانه 930 هزار تن است و با خودکفایی فاصله 60 تا 120 هزار تنی داریم اما سالهاست این شکاف اندک به رغم اجرای طرح‌های متعدد خودکفایی پر نشده است و به دلیل سیاستهای نامناسب واردات این میزان اندک، کشور خسارات گران‌باری دیده است.

* واردات شیرخشک صفر شد

خبر صفر شدن واردات شیر خشک خوش‌آیند بود از این لحاظ که اولاً تولید کشور ارتقاء یافته و از سوی دیگر در سال‌های گذشته با کوبیدن بر طبل واردات شیرخشک به کام کارخانه‌داران می‌شد زیرا آنها با مخلوط کردن 11 لیتر آب با یک کیلو گرم شیرخشک 12 کیلوگرم به اصطلاح شیر را تحویل مردم می‌دادند و حداقل این موضوع را می‌توان منتفی فرض کرد.

* نشست کشورهای حاشیه خزر برای نجات ذخایر و خاویار دریا

خبر برگزاری نشست 5 کشور حاشیه خزر در آستاراخان روسیه توسط رسانه‌های خارجی منتشر شد که از 23 تا 25 دسامبر برگزار می‌شود.

هیچ خبری درباره این موضوع از سوی مسئولان شیلات و وزارت جهاد کشاورزی منتشر نشد در خبرگزاری آذرنیوز آذربایجان شوروی آمده است این نشست برای حفظ ذخایر و ماهیان خاویاری دریای خزر برگزار می‌شود و قرار است منع برداشت و تجارت ماهیان خاویاری دریای خزر تمدید شود.

از سوی دیگر، براساس تصمیمات این نشست، سطح این نشست‌ها قرار است از بین سازمانی به بین دولت‌ها ارتقاء یابد.

در 12 سال گذشته تعداد ماهیان خاویاری دریای خزر 10 برابر کم شده است، با این وجود 90 درصد خاویار سیاه و قرمز معروف دنیا از دریای خزر به دست می‌آید.
(پنج شنبه ۵ دی ۱۳۹۲) ۱۳:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها