سه شنبه / ۳ دی ۱۳۹۲ / ۲۳:۴۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۳۶۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

جزئیات امضاء تفاهم نامه وزرای کشاورزی و صنعت با کمیسیون کشاورزی مجلس

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی،با اشاره به حضور وزیر جهاد کشاورزی و صنعت در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی، گفت: طی امضاء تفاهم نامه ای سه جانبه بین کمیسیون کشاوزی مجلس ،حجتی و نعمت زاده اجرای قانون انتزاع در سال جاری نهایی شد.

محمد برومندی ، با اشاره به جلسه امروز کمیسیون کشاورزی‌، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در جلسه امروز (سه‌شنبه 3 دی ماه) کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص بررسی علت اجرا نشدن قانون انتزاع وظایف میزبان وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت ، معدن و تجارت بود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به اینکه در تولید محصولات کشاورزی، دامی و زنجیره تولید تا مصرف،تولید کنندگان و مصرف کنندگان با مشکلات و معضلات زیادی مواجه بودند به همین جهت به دستور مجلس نهم طرح انتزاع وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی کلید خورد که این طرح در مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون تصویب شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت: هدف از تصویب این قانون این است که یک وزارتخانه مشخصی پاسخگوی کمبودها و مشکلات در حوزه ی بازار محصولات کشاورزی، لبنی و فرآورده های گوشتی و دامی باشد به طوری که تولید کنندگان به دلایل مختلف در تولید محصولات کشاورزی و دامی خود متضرر می شدند و از طرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای کمبود محصولات کشاورزی و دامی به واردات می پرداخت بنابراین هیچ گاه ثباتی در بازار این  محصولات حاکم نبود به همین جهت قانون انتزاع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

 برومندی، افزود: متأسفانه قانون انتزاع وظایف از سوی دولت دهم اجرا نشد به طوری که بنا بر مصوبه ستاد تدابیر ویژه این قانون را در دولت دهم مسکوت گذاشت.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در ابتدای دولت یازدهم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس مکاتباتی در خصوص اجرای قانون انتزاع وظایف با دولت داشت اما متأسفانه دولت یازدهم هم اجرای قانون انتزاع وظایف نادیده گرفت  و همچنان مصوبه ستاد تدابیر ویژه را بهانه ی عدم اجرای این قانون قرار می داد به همین جهت کمیسیون کشاورزی مجلس یک واکنش جدی در این زمینه از خود نشان داد به طوری که در این کمیسیون طرح سؤال و استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت: در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی  مجلس وزیر جهاد کشاوزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم اجرای قانون انتزاع وظایف و تعیین و تکلیف شدن این موضوع به کمیسیون کشاورزی مجلس دعوت شدند.

برومندی، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اظهار کرد به علت اینکه آیین نامه ی اجرایی انتقال این وظایف مصوب نشده است نتوانسته ایم این قانون را اجرا کنیم و حتمال این امر و جود دارد که اجرای این قانون تا پایان سال جاری و یا تا پایان سال‌آینده به طول انجامد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به اینکه مجلس باید لایحه بودجه 93 را تصویب کند و در قانون بودجه برای دستگاه های مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی باید اعتباری تخصیص داده شود  به همین جهت کمیسیون کشاورزی خواستار تعیین و تکلیف این قانون بود که بالاخره در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی مجلس طی تفاهم نامه ای بین وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس مقرر شد که تا روز دوشنبه هفته ی آینده (9 دی ما سال 1392) بخشی از قانون که شامل انتقال تمام وظایف شرکت پشتیبانی اموردام ، مسائل مربوط به تجارت محصولات کشاورزی ، واردات و صادرات و تنظیم بازار محصولات پروتئینی چون مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد سایر بخش های این قانون تا پایان دی ماه سال جاری به وزارت جهاد کشاورزی انتقال یابد و سایر حوزه ها از جمله صنایع تبدیلی تا تعیین آیین نامه اجرایی طول خواهد کشید که به طور حتم این حوزه هم تا پایان بهمن سال جاری به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داده می شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:با توجه به اینکه واردات، صادرات ، تنظیم بازار، شرکت پشتیبانی اموردام و صنایع تبدیلی به وزارت جهاد کشاورزی انتقال می یابد کار این وزارتخانه بسیار سخت و حجیم تر می شود به همین جهت وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی مشکلات حوزه ی کشاورزی و امور دامی باشد.

در ادامه عباس رجائی نیز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه جلسه امروز کمیسیون کشاورزی مجلس درباره دلایل اجرا نشدن قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت کشاورزی بود ،گفت: در جلسه مذکور که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت دهم متأسفانه به دلیل مخالفت با قانون انتزاع، نسبت به اجرای آن اقدام نکرد و انتظار بود دولت جدید این قانون را اجرا کند که در این دولت نیز به کندی اجرا شد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی که با حضور وزیر صنعت و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد  مقرر شد براساس قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت کشاورزی، شرکت پشتیبانی و امور دام کشور با تمامی نیروی انسانی الزامات، امکانات و اعتبارات از وزارت صنعت منتظر و به وزارت کشاورزی الحاق شود.

رجائی افزود: همچنین تنظیم بازار مواد پروتئینی که شامل گوشت، مرغ، تخم مرغ و شیر است از روز دوشنبه هفته آینده مورخ 9 دی ماه و همچنین نهاده های دامی اعم از محصولات وارداتی و داخلی به وزارت کشاورزی واگذار می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: همچنین قرار شد تمامی فرایند تجارت مانند صادرات و واردات محصولات و کالاهای اساسی، زراعی و گیاهان دارویی از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتزاع و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: سایر محصولات مانند گندم، برنج، پنبه، روغن، چای، سیب زمینی، حبوبات، پیاز، سیب، پرتقال، کشمش، شکر، پیله ابریشم تا پایان دی ماه به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: بخشی از قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت کشاورزی مربوط به صنایع تبدیلی بلافصل است که قرار شد آیین نامه اجرایی آن تا پایان بهمن در هیأت دولت نهایی و ابلاغ شود و سپس در اختیار وزارت کشاورزی قرار گیرد.

 همچنین علی ایرانپور ، دررابطه با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی، گفت: متأسفانه ناکارآمدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت کالاهای اساسی، تعطیلی واحدهای تولیدی، عدم برنامه مناسب برای نجات صنعت کشور، حمایت نکردن از تولید داخلی، باعث جمع شدن 63 امضاء برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع ، معادن و سایر کمیسیون های مجلس شده است به همین جهت  استیضاح از وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع ومعادن مجلس همچنان پابرجاست.

عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و مناببع طبیعی مجلس، گفت: در چند هفته گذشته استیضاح از وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شده بود به طوری که بیش از 10 نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی استیضاح از وزیر صنعت را امضاءکردند که خوشبختانه تفاهم نامه سه جانبه ای در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص اجرای قانون انتزاع امضا شد و اگر پس از یک ماه این قانون از سوی این وزارتخانه اجرا نشود به طور حتم وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی کمیسیون کشاورزی  هم استیضاح می شود.

 

 

 

خانه ملت

(سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲) ۲۳:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها