سه شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۳۱۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

حاشیه سود بازار مرکبات بسیار نامتعارف است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: حاشیه سود بازار بسیار نامتعارف است و این مشکل در بخش کشاورزی بیشتر مشاهده می‌شود.

رضا عظیمی توضیح داد: دلال‌ها و واسطه‌ها تنها به دنبال منافع سودجویانه خود هستند. این افراد در رساندن محصول از باغ تا سر سفره افراد فاصله زمانی نامتعارفی را ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه فاصله کمی از باغ‌ها تا بازار وجود دارد، متاسفانه قیمت محصولات کشاورزی در بازار از روند رو به رشدی برخوردار است که سبب متضرر شدن باغدار می‌شود. هزینه و سود واسطه‌ها تا رسیدن به دست خرده فروشی و عمده فروشی باید حداکثر 50 درصد افزوده شود که متاسفانه این‌گونه نیست.

عظیمی از پیش بینی برداشت 2 میلیون و 200 هزار تن مرکبات در مازندران خبر داد و خاطرنشان کرد تولید مرکبات امسال نسبت به سال گذشته از وضعیت مطلوب تری برخوردار بوده است. امسال مازندران 50 درصد تولید مرکبات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر لزوم حمایت تولیدکننده در زمان واردات، افزود: موضوع واردات یا صادرات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاکنون به این سازمان محول نشده و برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است؛ جهاد کشاورزی به عنوان تولیدکننده مسائل و مشکلات موجود را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: سال گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی مصوبه‌ای پیشنهاد شد که براساس آن واردات هرگونه محصولات کشاورزی در زمان برداشت ممنوع است و این ممنوعیت در حال حاضر نیز وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: امسال واردات مرکبات وجود ندارد بلکه برنامه ریزی هایی برای صادرات مرکبات صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که آیا همزمانی برداشت امسال مرکبات مازندران با جنوب کشور تغییری در قیمت این محصول به وجود می‌آورد، عنوان کرد: این همزمانی مشکلی در قیمت مرکبات در بازار ایجاد نخواهد کرد و باید مدیریت در ذخیره سازی به درستی صورت گیرد.

عظیمی خاطرنشان کرد: باید تمامی مشکلات و موانع موجود بر سر راه صادرکنندگان برطرف شود تا به راحتی اقدام به صادرات کنند، باید اهرم‌های تشویقی، مدنظر قرار گیرد تا سبب ارزآوری لازم برای تولید محصولات شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: نگاه صرف به تولید موفقیتی حاصل نخواهد کرد و باید در عین حال که همزمان به تولید فکر می‌کنیم به فروش و بازار نیز بنگریم.

وی افزود: سال گذشته قانون طرح انتزاع وظیفه مندی جهاد کشاورزی تصویب شده اما تاکنون به دستگاه های اجرایی ابلاغ نشده است. در صورت تحقق این قانون، کشاورزان از شرایط بهتری برخوردار خواهند شد. با توجه به این‌که جهاد کشاورزی اطلاعات کافی در زمینه تولید محصولات کشاورزی دارد اگر مدیریت بازار به این سازمان محول شود شاهد شرایط بهتر بخش کشاورزی نسبت به گذشته خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از باغداران خواستار شد، عجله و نگرانی درخصوص فروش محصولات باغی خود نداشته باشند زیرا سبب افزایش عرضه در بازار می‌شود.

عظیمی ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و تشکیل کارگروه‌های مشترک در استان، قیمت جدید مرکبات دریافتی از ذخیره‌کنندگان در شب عید 1800 تومان، تعیین شده است. همچنین قیمت خرید مرکبات از باغدار با توجه به نوع و کیفیت از 700 تا 900 تومان متغیر است.
(سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲) ۱۳:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها