دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۱۹۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

ارزش صادرات پسته ۲۰ برابر پتروشیمی است

رییس اتاق بازرگانی شهرستان رفسنجان گفت: ارزش صادرات محصول پسته از ارزش صادرات پتروشیمی بیشتر است.

محمدعلی میرزائیان افزود: ارزش هر دلار صادرات پسته ۲۰ برابر یک دلار صادرات محصولات پتروشیمی است.
وی بیان کرد: در سال گذشته، با توجه به اینکه قیمت دلار نوسانات زیادی داشت قیمت پسته نیز بر اساس دلار بالا می رفت.
میرزائیان تصریح کرد: اما امسال دولت در نظر دارد قیمت دلار را ثابت نگه دارد و قیمت پسته نیز تغییری نمی کند.
وی با بیان اینکه عده زیادی از تولید کنندگان بر این باورند که مثل سال گذشته پسته از افزایش قیمت برخوردار خواهد بود گفت: این چنین نیست و باید پسته را کم کم به بازار عرضه داشت.
میرزائیان با اشاره به اینکه پسته ایران به بیش از ۷۰ کشور دنیا صادر می شود، تصریح کرد: بزرگترین مصرف کننده پسته در جهان بر اساس سرانه مصرف ارزی فلسطین اشغالی است و این کشور شش میلیون نفر جمعیت دارد که حدود شش هزار تن پسته مصرف می کند.
وی صادرات پسته را برای جذب ارز در شرایط تحریم و ایجاد اشتغال مفید دانست و گفت: حدود ۵/۱ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات کشور از این محل تامین می شود که به طور متوسط سالیانه حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری حاصل از صادرات پسته نصیب کشورمان می شود.
میرزائیان با اشاره به اینکه ویژگی پسته در ایران همانند نفت در عربستان است، بیان کرد: زندگی بیش از ۷۵ هزار نفر در استانهای کرمان، خراسان، فارس، قم، تهران و قزوین به رونق پسته بستگی دارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پسته در ایران مانند مس در کشور شیلی و یا محصول سویا در برزیل است و یک کالای اساسی صادراتی متصل بر بازارهای جهانی است.
رییس اتاق بازرگانی رفسنجان به عضویت ۱۳۶ نفر در اتاق بازرگانی رفسنجان اشاره کرد و افزود: این افراد در زمینه های مختلف صادرات، واردات، صنایع صنعتی و غیر صنعتی و معادن فعالیت می کنند و بیش از ۸۰ درصد از این اعضاء پسته را به کشورهای خارج صادر می کنند.
وی با بیان اینکه خشکسالی و بالا رفتن هزینه های سموم بی کیفیت علت کاهش تولید پسته در کشور است، گفت: تابستان امسال دمای هوا در سراسر کشور بالا رفت که همین امر باعث پوک شدن محصول پسته در مناطق پسته خیز کشور شده و نیز می توان کمبود منابع آبی را یکی دیگر از دلایل کاهش تولید پسته در کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه محصول پسته ایران از نظر کیفیت و مزه در دنیا حرف اول را می زند، تصریح کرد: به علت گرمازدگی، امسال محصول پسته در ایران به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته است.

 

 

 

 

ایرنا

(دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها