سه شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۰
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۱۴۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

کاهش 40 درصدی تولید در دومین استان پسته‌خیز کشور

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد از استان یزد به عنوان دومین منطقه پسته‌خیز کشور یاد و پیش‌بینی کرد: امسال با توجه به شرایط اقلیمی خاص آب و هوایی استان شاهد کاهش 30 تا 40 درصدی محصول پسته در این استان باشیم.

"سیدجمال سجادی‌پور" از این استان با سطح 42 هزار و 480 هکتار به عنوان دومین منطقه پسته‌خیز کشور به لحاظ سطح زیر کشت و سومین استان بعد از استان‌های کرمان و خراسان‌جنوبی از نظر تولید با 47 هزار و 725 تن پسته نام برد.

وی سطح زیر کشت درختان بارور پسته در استان را 37 هزار هکتار و سطح غیربارور را بالغ بر 5 هزار و 500 هکتار برشمرد و پیش‌بینی کرد: امسال با توجه به شرایط اقلیمی خاص از جمله خشکسالی و گرمای شدید هوا، 33 هزار تن محصول از باغات پسته برداشت شود که این میزان نشانگر کاهش 30 تا 40 درصدی محصول پسته در مناطق مختلف استان است.

وی ارقام تجاری موجود پسته استان را پسته احمد آقایی، کله قوچی، اکبری، اوحدی(فندقی) نام برد که با ظرفیت صادراتی 70 درصد به کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای آسیایی چون ژاپن‌، چین، هند، پاکستان، امارات و غیره صادر می‌شود.

سجادی‌پور مشکلات عمده تولیدکنندگان پسته استان یزد را کمبود شدید آب در مناطق مختلف و کیفیت نامطلوب آن و سرمازدگی بهاره متناوب هر ساله، خشکسالی چندین ساله در استان و گرمای شدید چند ساله اخیر که باعث پوک شدن محصول و در نتیجه کاهش شدید عملکرد و خسارت فراوان مالی به باغداران شده است، دانست.

وی در ادامه گفت: با وجود تمام مشکلات مذکور، 180 واحد ضبط بهداشتی پسته در مناطق پسته‌خیز استان موجب شده است تا پسته تولیدی در استان یزد به صورت سالم و دارای کیفیت مطلوب به دست خریداران داخلی و خارجی برسد.

رییس سازمان جهادکشاورزی از شهرستان‌های خاتم، مهریز و اردکان به عنوان مناطق پسته‌خیز استان یزد یاد کرد.

گفتنی است؛ برداشت پسته در استان یزد از نیمه اول مهر شروع و تا اواخر ماه آبان ادامه دارد.

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها