یکشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۳۶۸۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ساخت واکسن بیماری لکه سفید میگو با استفاده از فناوری هسته ای و پرتو گاما

رییس پژوهشکده میگوی کشور گفت: برای نخستین بار در کشور مرحله تحقیقاتی ساخت واکسن بیماری لکه سفید میگو با استفاده از فناوری هسته ای و پرتو گاما با موفقیت در بوشهر انجام شد.

خسرو آیین جمشید افزود: با پایان یافتن مرحله تحقیقاتی ساخت واکسن بیماری لکه سفید میگو کارهای مقدماتی برای اجرای نیمه صنعتی آن آغاز می شود.
وی بیان کرد: بروز بیماری ها یکی از مشکلات اصلی صنایع مرتبط با موجودات زنده بویژه آبزیان است، بطوری که در سال های 80، 84، 87 و 89 در کشور بیماری لکه سفید میگو آسیب های بسیاری به صنعت آبزیان کشور وارد کرد.
رییس پژوهشکده میگوی کشور اظهارکرد: با توجه به اهمیت این موضوع، کنترل این بیماری در برنامه های پژوهشکده میگو و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرارگرفت.
آیین جمشید ادامه داد: یکی از کارهایی که در این زمینه انجام شده زمینه سازی برای تولید واکسن است و این تولید واکسن به معنای تقویت سیستم ایمنی میگو است.
وی گفت: این کار به روش های مختلف ممکن است انجام شود که استفاده از مواد شیمیایی یکی از راه های آن و روش دیگر استفاده از پرتوهاست.
رییس پژوهشکده میگوی کشور اضافه کرد: ما با این اطلاع که امواج دارای انرژی مختلفی هستند و می توان برای کنترل بیماری ها از آن ها استفاده کرد، استفاده از امواج پرتو گاما را برای کنترل بیماری لکه سفید در برنامه تحقیقاتی قراردادیم.
آیین جمشید یادآورشد: کار مشترکی با پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای کشور، پژوهشکده کشاورزی، پزشکی و صنعتی هسته ای کشور در این باره آغاز شده است.
وی اضافه کرد: فاز اول این کار با مقایسه روش های مختلف شیمیایی و هسته ای آغاز شد و در ادامه بر روش های هسته ای و استفاده از پرتو گاما تمرکز شد که مراحل تحقیقاتی آن به پایان رسیده است.

 

ایرنا

(یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱) ۰۹:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها