شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۹۹۷۹۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس سرویس عمومی

وظایف سازمان حمایت چیست؟

در پی انتشار گزارشی از سوی روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ ۲۰ دی ماه سال جاری با عنوان « سازمان کدام حمایت؟»، ذیلا پاسخ تهیه شده توسط آقای مهرداد ایزدی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمایت، درج می‌شود.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی همواره در راستای ماموریت، وظایف و اختیارات خود و نیز سیاست‌های کلان و قوانین و ضوابط جاری کشور، اقدام به حمایت از حقوق فعالان و بازیگران اصلی و مهم اقتصادی و بازار از جمله مصرف‌کنندگان، تولید‌کنندگان و... در ابعاد و حوزه‌های متنوع به ویژه تنظیم بازار اقلام و کالاهای اساسی، حساس و مهم می‌کند.  این سازمان با رصد مستمر بازار و عوامل موثر بر تحولات آن و تهیه گزارش‌های کارشناسی پیشنگرانه، آگاهی و هشدارهای لازم را با رویکرد کمک به ثبات بازار در قالب حمایت هدفمند و هوشمندانه، به تصمیم گیران اقتصادی منعکس می‌‌کند. 
 
تنظیم بازار کالاهای اساسی، حساس و مهم و نقش اساسی آن در سبد مصرفی خانوار به لحاظ قیمتی و عرضه و تقاضا و چه به لحاظ تامین به موقع و کافی مواد اولیه برای واحدهای تولیدی، همواره مورد تاکید و اولویت دستگاه‌های مرتبط و از جمله این سازمان به خصوص در شرایط کنونی که با تحریم‌های ظالمانه محدودیت‌هایی در تامین واردات و تخصیص ارز وجود دارد بوده است. در این میان تامین نیازهای کشور در همه زمینه‌ها با تکیه بر توان تولید داخل و بهره مندی از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه داخلی در اولویت است و با همین رویکرد و مطابق قوانین و مقررات از ورود کالاهای خارجی مشابه تولید داخل ممانعت به عمل می‌آید. 
 
درهمه کشورها متناسب با منطق اقتصادی و منافع ملی و در راستای حمایت از تولید داخلی، ضمن پرهیز از رها‌سازی واردات و واگذاری بازار داخلی به محصولات وارداتی، راهکارها و مدل‌هایی متناسب با اقتصاد بومی طراحی می‌شود تا در آن مدل بیشترین سودآوری برای رونق تولیدات داخلی، ایجاد اشتغال و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان و ایجاد محدودیت در فعالیت رانت خواران و سودجویان لحاظ شود، به خصوص در زمینه تولیدات و واردات اقلام اساسی و حساس که به جهت اهمیت آن و نرخ ارز تخصیصی و تفاوت قیمتی با کشورهای همجوار، قاچاق آنها از داخل به خارج و بالعکس مورد طمع و هدف شبکه‌های غیر رسمی صادرات و واردات قرار می‌گیرد. 
 
سازمان حمایت در حیطه وظایف و اختیارات خود و در راستای حمایت از شبکه رسمی صادرات،واردات، توزیع و تجارصحیح‌العمل و با هدف جلوگیری از کمبود و اخلال در بازار به خصوص مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی اقدامات موثری را به عمل آورده است که یکی از بارزترین مصادیق آن مقابله با قاچاق کالا (قاچاق صادرات - قاچاق واردات) است. مبارزه با قاچاق کالا (ورود کالاهای ممنوعه، ورود کالاهای مشابه محصولات داخلی و...) در عمل باعث قطع سود آوری کلان رانت‌خواران و شرکت‌های خارجی رقیب تولید داخل می‌شود و این موضوع همواره مورد انتقاد این عده بوده است. 
 
ولی در عین حال جلوگیری از قاچاق جزو مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت و این سازمان در سال جاری که به‌عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، بود. در همین ارتباط در 9 ماه اول سال با 342،446 فقره بازرسی و تشکیل 6629 پرونده به ارزش 33،709،629 میلیون ریال به مبارزه و جمع آوری کالای قاچاق در سطح عرصه اقدام کرده است، تمامی اقلام مکشوفه از طریق غیررسمی وارد کشور شده و در جهت ضربه زدن به اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی (از جمله تجار صحیح‌العمل) بوده است.  بدیهی است مطابق منطق اقتصادی، واردات آن دسته مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای مورد نیاز تولید که تهیه آن در داخل میسر نبوده وبه خصوص کمبود آن منجر به کاهش تولید ودر نهایت بروز اختلال در زندگی آحاد مصرف‌کنندگان می‌شود و یا اقلام مصرفی که در داخل کشور تولید می‌شوند ولی به دلیل کمبود تولید باید مابقی نیاز جامعه از خارج کشور وارد شود، نه تنها ضروری است بلکه مورد حمایت و تاکید نیز قرار دارد. شایان ذکر است در شرایط کنونی اکثریت تجار متعهد و دلسوز با روش‌های مبتکرانه با توسعه صادرات انواع محصولات تولید داخل با هدف رونق تولید اقتصادی در حال کمک به اقتصاد کشور هستند.  در پایان امید است با همراهی و همکاری متعهدانه عوامل اقتصادی از جمله تجار و بازرگانان، نیازهای ضروری جامعه و همچنین بخش‌های تولیدی به موقع شناسایی و با واردات هدفمند و بهنگام، اقلام مورد نیاز در جهت توسعه و رونق تولید داخل، توزیع به موقع مایحتاج مصرفی عموم مردم و رونق هرچه بیشتر اقتصاد کشور تامین شود.
(شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹) ۰۹:۱۲
فریدون
۱۳۹۹/۱۱/۰۵ Iran
0
0
0

رپز بخیر ، واقعا کدام سازمان حمایت ، حمایت از ..... ظاهرا در شرایط فعلی بحای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده حمایت کننده از دولت محترم برای جبران کم یا بی پولی دولت شده در حالی مه ۳۰-۴۰ روز از اعلام قیمت ۸۷۰۰۰ ریال برای هر کیلو شکر نکذشته یکباره قیمت شکر حواله دولتی برای سه ماهه اخر سال مبلغ ۱۱۵۰۰۰ (115000) ریال فاکتور دولتی شده!!


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها