یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۹۲۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رییس شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی

واگذاری یک صیدگاه به بخش خصوصی برای پرورش ماهیان خاویاری

رییس شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: صیدگاه شهید قاسمی‌زاده منطقه دیناچای برای پرورش ماهیان خاویاری به بخش خصوصی واگذار شد و زمینه اشتغال برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته شیلات فراهم آمد

نصرالله خادم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: خاویار دریای‌خزر از دو بعد زیستی و اقتصادی برای کشورمان دارای اهمیت است و متاسفانه به دلایل گوناگون چند سالی است که میزان صید ماهی خاویاری و استحصال خاویار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در سه استان گیلان، مازندران و گلستان در گذشته 50 صیدگاه ماهیان خاویاری وجود داشت که از این صیدگاه‌ها 300 تا 350 تن خاویار استحصال شده و در اختیار شرکت مادر تخصصی قرار می‌گرفته، اما امروزه به‌دلیل کاهش صید، بسیاری از صیدگاه‌ها تعطیل شده است و در حال حاضر تحقیقات اولیه درخصوص توانایی صیدگاه‌ها برای پرورش ماهیان خاویاری صورت گرفته است و به نظر می‌رسد 9 صیدگاه، توانایی پرورش ماهیان خاویاری در خشکی را دارند و اکنون در حال واگذاری این صیدگاه‌ها به بخش خصوصی هستیم.

خادم افزود: مجموعا چهار صیدگاه تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده است که مجموعا 14 هکتار مساحت با ارزش 13 میلیارد تومان است و انتظار می‌رود که از این چهار صیدگاه 15 تن خاویار استحصال شود.

رییس شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی درباره مزیت این واگذاری بیان کرد: با واگذاری این صیدگاه‌ها به پرورش ماهیان خاویاری تعدادی از فارغ‌التحصیلان رشته شیلات که مجموعا 600 نفر هستند، دعوت به کار خواهند شد.

وی یادآور شد: سالیانه 100 هزار ماهی خاویاری نارس از دریا با ارزش گوشتی پنج میلیارد تومان صید می‌شود که اگر قادر باشیم از این ماهیان شش ماه تا چند سال نگهداری کنیم، پیش‌بینی می‌شود بتوانیم 40 تن خاویار از این ماهیان نارس به دست آوریم.

رییس شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پرورش ماهی خاویاری 30 سال است که در کشورهای مختلف در حال انجام است اما در کشور ما به دلیل پرورشگاه مناسب دریایی به این موضوع توجهی خاصی نشده و در حال حاضر در این زمینه از بقیه کشورها عقب هستیم.

وی افزود: با پرورش ماهیان خاویاری در استخرها تا حد زیادی می‌توانیم مانع از قاچاق خاویار شده و ساماندهی مناسبی در این خصوص انجام دهیم و برای همیشه جایگاه خاویار ایران را به عنوان خاویار برتر دنیا حفظ کنیم.

خادم در پایان تاکید کرد: امیدواریم سازمان نظام مهندسی بهترین الگوی پرورش و بهترین شکل مدیریت را در بحث ماهیان خاویاری داشته باشند، همان‌طوری که خاویار وحشی ما حرف اول دنیا را می‌زند خاویار پرورشی نیز حرف اول را در دنیا بزند.

(یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷) ۱۳:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها