چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۰
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۹۸۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی
هشدار کمیته بهداشت مواد غذایی در خصوص،

رعایت نکات بهداشتی در مصرف گوشت‌های قربانی برای زنان باردار

رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی ، در رعایت نکات بهداشتی از هنگام ذبح تا مصرف گوشت‌های قربانی به زنان باردار هشدار داد

رییس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان این مطلب افزود: سلامت زنان باردار درهنگام تمیز کردن گوشت بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری است.

دکتر آراسب دباغ مقدم اظهار داشت: زنان باردار برای تمیز کردن گوشت گوسفند باید حتما از دستکش استفاده کنند زیرا امکان انتقال بیماری توکسوپلاسموز و ایجاد سقط و یا ناهنجاری‌های جنینی همچون کوری، آب آوردگی مغز، کوچک شدن مغز و عقب افتادگی ذهنی در اثر ابتلای مادر باردار به این بیماری وجود دارد.

وی افزود: توکسوپلاسموز یک بیماری انگلی تک یاخته‌ای است که بین انسان، گربه‌ها و گوسفندان مشترک است.

وی گفت: تماس با گوشت خام گوسفند یا مصرف گوشت نیم پز می‌تواند سبب آلودگی انسان به این بیماری شود.

دباغ مقدم تاکید کرد: براین اساس رعایت نکات بهداشتی از هنگام ذبح گوشت تا مصرف آن به منظور حفظ سلامت و بهداشت جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخواردار است.

وی، با بیان اینکه گوسفندهای قربانی از مراکز مجاز و اعلام شده از سوی دامپزشکی باید تهیه شود، افزود: در این مراکز، بازرسی توسط دامپزشک در سه مرحله معاینه قبل، حین و پس از کشتار انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که سلامت گوشت توسط دامپزشک تایید نشود ممکن است که بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به علت تماس با گوشت و یا مصرف گوشت آلوده به انسان منتقل شود.

دباغ مقدم یادآور شد: ? 16?نوع باکتری همچون سیاه زخم، ? 30?نوع ویروس همچون تب کریمه و کنگو، ?22?نوع انگل کرمی و پنج نوع انگل تک یاخته‌ای همچون کرم کدو تنیا از طریق مواد غذایی آلوده بخصوص گوشت به انسان منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر بهداشتی و کیفیت غذایی بهتر است که گوشت پس از ذبح دام ? 24?ساعت در یخچال نگهداری شود تا ? PH?آن اسیدی شده و عوامل بیماری زای احتمالی در آن تا حد زیادی از بین برود.

(چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷) ۱۰:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها