دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۱۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چرایی واردات بی رویه سموم کشاورزی/ ۹۸ درصد از مواد تشکیل دهنده سم، وارداتی است

دلایل واردات بی رویه سموم کشاورزی و اقدامات انجام گرفته برای تولید داخلی این محصولات در "گفت‌وگوی ویژه خبری" بررسی شد.

گیل آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی و چنگلوایی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امشب ۶ مهرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی  مشکلات ناشی از واردات بی رویه سموم کشاورزی پرداختند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه ۹۸ درصد  از مواد تشکیل دهنده سم، وارداتی است گفت: وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی و تولیدکنندگان است که در اولویت کاری ما قرار دارد.
او با اشاره به اینکه بهتر است که در گام بعدی حتی مواد تکنیکال را در کشور خودمان تولید کنیم افزود: ۳۰ تا ۳۵ هزار تن میزان مصرف سم در کشور است، هر ساله با برخی از پدیده‌ها مانند آفات و برخی دیگر از بیماری‌ها مواجه می‌شویم.
چنگلوایی با اشاره به اینکه مواد تکنیکال وارداتی تبدیل به سم می‌شود ادامه داد: ۷۵درصد آفت کش‌ها ناشی از واردات مواد موثر از خارج است و ۲۵ درصد محصول نهایی است لذا ما به دنبال این هستیم که این میزان واردات را به صفر برسانیم. برخی از سموم را باید استفاده کنیم و این به منزله دفاع از واردات نیست.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه ما قانون استفاده حداکثری از تولیدات داخلی را داریم گفت: امسال حدود ۲۰ قلم کالای وارداتی در دست بررسی است تا حذف شوند، اما  در خصوص برخی از سموم، ناچار به واردات هستیم لذا امسال ۲۵ درصد ثبت سفارش شده است، اما ایده‌آل این است که این درصد را به صفر برسانیم.
او خاطرنشان کرد: نمی‌توان اجبار کرد کسی که در سال‌های گذشته سرمایه گذاری و تسهیلاتی را ایجاد کرده است، یک شبه اقدام به تعطیلی واحد خود کند.
چنگلوایی با اشاره به اینکه ما بر روی سم‌های وارداتی و سم‌های فرمول شده نظارت و کنترل داریم اظهار کرد: یکی از سیاست‌های حمایتی ما همین مطلب است لذا کنترل کیفی صورت می‌گیرد. سمی که وارد کشور می‌شود در مرحله واردات کنترل کیفی می‌شود و در بازار هم کنترل کیفی انجام می‌شود.
او با بیان اینکه ما از مهرماه برای میزان واردات در سال آینده پیش بینی می‌کنیم افزود: امسال پیش بینی واردات ۲۵ درصدی شده است. ما ثبت سفارش‌ها را انجام داده ایم، از دو هفته دیگر ثبت سفارش سمومی که تولید داخلی داشته باشد را انجام نمی‌دهیم، همچنین جلوی واردات مواد تکنیکال که در ایران تولید می‌شود را گرفته‌ایم.
تنها باید ۱۲ درصد از کل سمومی که دارای تولید داخل نیستند، وارد شود
گیل آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با اشاره به اینکه  سال ۸۸ یک صورتجلسه بین وزارت جهاد کشاورزی و انجمن تولیدکنندگان منعقد شد گفت: انجمن تولیدکنندگان ۲۱ سال است که تاسیس شده است لذا اعضای انجمن، جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات تفاهمنامه‌ای را نوشتند و توافق شد تا ۱۲ درصد از کل سمومی که دارای تولید داخل نیستند فقط وارد شود، اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی با سیاست‌هایی که اعمال کرد از سال ۸۸ تا الان به نوعی پیش رفت که این درصد اضافه شد و پارسال به نزدیک ۴۰ درصد رسید.
او با بیان اینکه در حوزه سموم کشاورزی ۹۵ درصد توان تولید داخلی داریم اظهار کرد: تولید کنندگان داخلی علف کش‌های جنگل را تولید می‌کنند که کیفیت خوبی دارد. ما در کشور ۶۴ تولیدکننده داریم لذا اگر جلوی واردات گرفته شود بیش از ۱۰ هزار نفر می‌توانند مشغول به کار شوند.
گیل آبادی با اشاره به سیاست اشتباه وزارت جهاد کشاورزی در دو سال گذشته افزود: ۲۵ قلم جزو کالا‌های اساسی قرار گرفتند، ما به اجبار وارد کننده محصول شده‌ایم.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی با اشاره به اینکه ۴۲۰ قلم سم در کشور به ثبت رسیده که ۱۲۰ قلم آن سم پر مصرف محسوب می‌شود ادامه داد: ۸ کارخانه داریم که قادرند مواد تکنیکال‌ مختلفی را در کشور تولید کنند.
او با اشاره به اینکه جلسه ای را با بانک مرکزی و  وزارتخانه ای که مسئول مسئله تامین ارز برای تولید کنندگان است باید داشته باشیم تا درد و دل‌های تولیدکنندگان گفته شود اظهار کرد: کشاورزی فصل خاصی دارد‌. ای کاش مسئولین بانک‌مرکزی متوجه این مسئله می‌شدند که نباید این فصل خاص را از دست داد.
گیل آبادی یا اشاره به اهمیت امنیت غذایی کشور افزود: ارزی که دست و پا شکسته و قطره‌چکانی به این صنعت تزریق می‌شود باید به تولید داده شود، مواد اولیه تولید را تا پنج سال می‌توان نگهداری کرد.
 
(دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها