یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۸۷ / ۱۴:۵۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۲۸۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
قائم مقام سازمان دامپزشکی کشور به مناسبت 14 مهر ماه

صنعت دام و طیور و تاثیر آن بر اقتصاد کشور

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده میزان ارزش اقتصادی بخش دام و طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم با لحاظ ساختار فیزیکی، تجهیزات، تولید و میزان اشتغال فراتر از صنعت نفت می‌تواند برای کشور موثر باشد

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور و قائم مقام سازمان به مناسبت روز ملی دامپزشکی (14 مهر ماه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: روز ملی دامپزشکی برای گرامیداشت افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند برگزار می‌شود، اما قبل از تقدیر باید وظایف افراد و تاثیر آن بر سلامت و رفاه جامعه مورد ارزیابی قرار گرفته و نقش آنها در روند تحولات اقتصادی و بهداشتی جامعه پررنگ‌تر شود.
دکتر مهدی خلج افزود: به دلیل واقع شدن کشور ما در منطقه جغرافیایی پرمخاطره که هر روز با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، وظیفه شاغلان بخش دامپزشکی سنگین‌تر می‌شود.

دامپزشکان اولین سد دفاعی جامعه

وی دامپزشکان را اولین سد دفاعی جامعه در برابر  بیماریها برشمرد و گفت: خانواده بزرگ دامپزشکی در دانشگاهها با تربیت نیروهای متخصص، در مراکز تحقیقاتی با انجام تحقیقات کاربردی، در صنعت با تولید دارو، واکسن، مواد بیولوژیک، سموم و مواد ضدعفونی‌کننده به شکل گروهی، به مبارزه با بیماریهای دامی می‌پردازند تا سلامت جامعه حفظ شود.
قائم مقام سازمان دامپزشکی کشور در خصوص وظایف سازمان دامپزشکی گفت: ‌80 عامل بیماری‌زا در دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم در کشور وجود دارد که این سازمان تلاش می‌کند تا این عوامل مخاطره‌آمیز نشوند و جلوی توسعه آنها گرفته شود.
وی در خصوص طاعون گاوی گفت: با تلاشهایی که همکاران دامپزشک انجام دادند، طی چند ده سال توانستیم به شرایطی در کشور برسیم که کشور را از وجود بیماری پاک، ویروس عامل بیماری را حذف و نگاه جوامع بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت دام را به کشور معطوف کنیم.

قطع واکسیناسیون بر علیه شاربن در هرمزگان

دکتر خلج، شاربن را دومین بیماری خطرناک برای انسان و دام برشمرد و افزود: با تلاشهای انجام شده، موارد بیماری به شدت کاهش پیدا کرده و در حال حاضر در شرایطی هستیم که می‌توانیم به عنوان الگو مطرح باشیم.
وی از قطع واکسیناسیون بر علیه این بیماری در استان هرمزگان خبر داد و گفت: امید است به زودی شاهد ریشه‌کنی این بیماری در کشور باشیم.

ریشه‌کنی تب برفکی تا سال 2020

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور،تب برفکی را یکی از بیماریهای ویروسی دامهای کشور برشمرد و گفت: جمعیتهای دامی به شدت تحت تاثیر این بیماری هستند و سازمان با افزایش توان کارشناسان، افزایش قدرت تشخیص بیماری، تجهیز آزمایشگاهها، تامین واکسن و استفاده از نیروی بخش خصوصی توانسته است تعداد کانونهای آلودگی که در سال 1385 حدود 1626 کانون بود را به 1014 کانون در سال 86 برساند.
دکتر خلج افزود: بررسیها نشان می‌دهد که در پنج ماهه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل تعداد کانونها باز هم تقلیل یافته و از 665 کانون به 267 کانون آلوده رسیده است.
وی در ادامه گفت: سازمان دامپزشکی در منطقه و قاره آسیا به گونه‌ای عمل کرده که ادعا کرده است تا سال 2020 ویروس تب برفکی را در منطقه ریشه‌کن خواهد کرد.
دکتر خلج با اشاره به پیچیده بودن این حرکت گفت: توان مقابله و حذف بیماریها در سازمان وجود دارد و بر این اساس در یک پروژه مشترک با همکاری کمیسیون پیشگیری از تب برفکی اتحادیه اروپا و سازمان فائو تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که فاز اول به اتمام رسیده و در مرحله ورود به فاز دوم هستیم .
قائم مقام سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: تب مالت (بروسلوز) از دیگر بیماریهای باکتریایی دام و خطرناک‌ترین بیماری عفونی در انسان است و ایران یک کشور تب مالت‌خیز است و سازمان توانسته است واکسیناسیون بر علیه بیماری را به دو برابر برساند به گونه‌ای که در سه ماهه  اول سال جاری تعداد مبتلایان انسانی به 3 هزار و 342 نفر رسید در حالی که در مدت مشابه سال قبل 6 هزار و 530 نفر مبتلا وجود داشت.
وی از اختصاص 260 میلیارد ریال به بخش خصوصی برای خرید خدمات بخش غیردولتی دامپزشکی خبر داد و گفت: سال گذشته 16 میلیارد تومان اختصاص یافت و امسال این رقم به 260 میلیارد ریال افزایش یافت.
دکتر خلج از افزایش حضور بخش خصوصی خبر داد و گفت: در واکسیناسیون دام و طیور صد در صد خدمات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و در بخش دام بیش از 60 درصد خدمات توسط بخش خصوصی به انجام می‌رسد.

15 روز دیگر تا رونمایی از نقشه بیماریهای زنبورعسل باقی است

معاون پیشگیری و بهداشت سازمان دامپزشکی کشور همچنین گفت: برای نخستین بار در کشور نقشه بیماریهای زنبورعسل با تفسیر و تحلیل منتشر می‌شود که در این راستا بیش از 5 هزار نمونه از زنبورهای عسل از سراسر کشور برداشته شده و بیش از 15 هزار آزمایش نیز به انجام رسیده است.
وی در خصوص طیور گفت: بیماری نیوکاسل از مهم‌ترین بیماریهای طیور است که برای کاهش ویروس این بیماری طرحی تدوین شده است و امسال رقمی حدود 6 میلیارد ریال برای هزینه‌های واکسیناسیون خرید واکسن و نمونه‌برداری اختصاص یافته است به گونه‌ای که تولیدکننده یک رقم هم پرداخت نمی‌کند.

مراکز آبزی‌پروری پروانه بهداشتی دریافت می‌کنند

دکتر خلج افزود: در بخش آبزیان سلیقه ای عمل کردن تولیدکنندگان یکی از مهمترین مشکلات بود که به عنوان اولین حرکت، سالم‌سازی بسترهای کشت در حال انجام است و کارشناسان این بخش به رفع نقص‌های موجود در مراکز خواهند پرداخت و پس از آن پروانه بهداشتی دریافت خواهند کرد.
وی افزود: با این اقدام سرمایه‌گذاری در حد قابل قبولی تنظیم خواهد شد.
دکتر خلج با اشاره به اینکه باید تولید را در کنار بیماری تمرین کنیم گفت: ضوابط مربوط به سایتهای میگو تدوین شده است و در حال اجرا در برخی مراکز است.
قائم مقام سازمان دامپزشکی کشور در خصوص بهداشت مراکز فرآورده‌های خام دامی گفت: ساماندهی کشتارگاهها در اولویت است و در سال 1368 که دو کشتارگاه صنعتی طیور وجود داشت در حال حاضر به 187 کشتارگاه صنعتی فعال رسیده است و 80 کشتارگاه دیگر نیز در حال احداث است و برای 20 سال آینده طرح جامع ساماندهی کشتارگاه صنعتی تدوین شده است تا سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان از آینده این صنعت مطلع شوند.
وی در خصوص جایگاههای دام گفت: در حال حاضر 40 کشتارگاه صنعتی وجود دارد و 60 کشتارگاه صنعتی جدید در دست احداث است و با تفاهمنامه امضا شده با معاونت عمرانی و سازمان شهرداری ها، این کشتارگاهها به 401 کشتارگاه صنعتی خواهد رسید که مدیریت آن نیز به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
دکتر خلج در پیامی به همکاران دامپزشک خود گفت: دامپزشکی حرفه‌ای الهی است و خدمت به احاد مردم وظیفه همه ماست و از آن جایی که در تاریخ جنگ، بیوتروریسم بزرگترین عامل تهدیدکننده محسوب می‌شود و 70 درصد عامل بیوتروریسم نیز منشا حیوانی دارد، دامپزشکان نقش ارزنده‌ای در پیشگیری از انواع بیماریها دارند و وجود دائمی آنها در عرصه‌ها نیازمند اراده قوی و توکلی الهی است./

 

(یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷) ۱۴:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها