یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۲۰:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۷۴۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آزادی صادرات نخود همچنان در پیچ و خم اداری

با وجود مصوبه چهار ماه پیش ستاد تنظیم بازار و همچنین وعده آزادسازی صادرات نخود از سوی وزیر جهاد کشاورزی، هنوز ابلاغیه ای در این باره به گمرک کشور ارسال نشده است.

رئیس شورای ملی نخود ایران روز یکشنبه در نشستی که با حضور «احمدعلی کیخا» رییس کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، گفت: نخود یکی از محصولات راهبردی است که در شرایط کمبود آب و با بهترین بهره علمی برای حفظ و حاصلخیزی خاک کشاورزی در استان کرمانشاه و کشور رشد می کند.
ناصر مرادی با گلایه از نبود حمایت های به موقع و کافی برای صادرات و ارزآوری این محصول در کشور افزود: این محصول راهبردی از سوی دولت هیچ گونه حمایتی نشده است و مسئولان به جای حمایت و توسعه محصولات داخلی اقدام به واردات  نخود کردند. وزارت جهادکشاورزی نیز جوابگوی این مسئله نبود، دلیل بدون تحقیق آنها برای واردات نخود این بود. که حتما نیاز به واردات است در صورتی که طبق آمارها مصرف سرانه نخود در کشور ما سالانه ۲ کیلوگرم است و نخودهای مازاد تولید هرساله در انبارها باقی می ماند.
مرادی با اشاره به پیگیری ها و مکاتبات بسیار برای جلوگیری از واردات نخود اظهار کرد: حدود ۶ ماه است که دیگر نخود وارد کشور نمی شود و ارز دولتی بابت واردات نخود داده نشده است. اما نخودهای تولید داخل که از سال قبل در انبارها مانده است دچار آفت انباری شده اند و دارد از بین می رود.
رئیس شورای ملی نخود ایران با توجه به نیاز به صادرات محصول نخود و ارزآوری آن برای کشور، گفت: یک سال است دنبال موضوع آزادسازی صادرات نخود هستیم و از مهرماه ۹۷ مکاتبات خود را با وزارت صمت آغاز کرده ایم که نخود مازاد سال گذشته و سال جدید را صادر کنیم.
مرادی ضمن اشاره به مکاتبات و پیگیری های متعدد با وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار در مورد فراز و فرود این رفت و آمدها افزود: پس از پیگیری های متعدد سرانجام خود وزیر جهادکشاورزی چندی پیش که به استان کرمانشاه سفر داشتند در جلسه اقتصاد مقاومتی در ابتدای زمان اختصاصی که برای من در نظر گرفته شده بود تا به بیان مسائل و مشکلات کشاورزان و نخودکاران استان بپردازم به استاندار کرمانشاه قول دادند که صادرات نخود آزاد خواهد شد.
وی با گلایه از وعده نافرجام وزارتخانه های صمت و جهادکشاورزی گفت: حدود یک ماه از قول وزیر جهادکشاورزی برای آزادسازی نخود می گذرد اما هنوز صادرات این محصول به گمرک ابلاغ نشده است. کشاورزانی که به این وعده امیدوار بودند اکنون با عملی نشدن این وعده دچار نگرانی هدر رفتن محصولشان هستند آن هم در این شرایط سخت تورم و افزایش تجهیزات، نهاده های کشاورزی و حق زحمت هایی که یک کشاورز برای تولید نخود متحمل شده است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
رتبه نخست تولید نخود کشور هم اکنون به استان کرمانشاه تعلق دارد.

(یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸) ۲۰:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها