یکشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۸۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

رکودی در تولید محصولات کشاورزی نداشتیم/ دلار ۱۲ هزار تومانی را قبول ندارم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه امسال در بخش کشاورزی رکودی در تولید محصولات نداشتیم.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه نگاه یک با اشاره به تحقق شعار سال در بخش کشاورزی بیان کرد: خوشبختانه امسال در بخش کشاورزی رکودی در تولید محصولات  نداشتیم ، در وزارت جهاد کشاورزی با بهره وری هر چه بیشتر آب و خاک توانستیم مشکلات متعددی از جمله موانع تولید دانه های روغنی و روغن مورد نیاز کشور را رفع کنیم.
 
او بیان کرد:  بحث گلخانه در کشور ما با یک عقب افتادگی تاریخی  رو به رو ست. گلخانه‌ها ۲ چالش آب و خاک را در کشور رفع می‌کنند. در سال ۹۲ ایران دارای ۸ هزار هکتار وسعت گلخانه‌ای بود که تا پایان سال گذشته این رقم به ۱۵ هزار هکتار رسید که عمده‌ترین رشد مربوط به سال گذشته و جهش ۳ هزار هکتاری بود.
 
این مقام مسئول به رشد خودکفایی در محصولات کشاورزی اشاره کرده و گفت: وزارت کشاورزی طرح افزایش تولید محصولات و در نهایت خودکفایی را تدوین کرد که متاسفانه هنوز در بحث خودکفایی تا حدودی عقب هستیم البته در گندم تا مرز خودکفایی رفتیم، اما محقق نشد. خودکفایی از ۶ درصد به ۱۶ درصد رسیده، اما قابل قبول نیست.امسال دولت گندم را با قیمت ۱۷۰۰ تومان خواهد خرید.۷۰ هزار نانوا، گندم با قیمت ۶۶۰ تومان و آزادپز‌ها هم حدود ۹۰۰ تا ۹۵۰ تومان، تحویل می‌گیرند.در نتیجه برای دلالانی که به بهانه گرانی گندم به کشاورزان مراجعه می کنند وجود ندارد.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال در تولید گندم خودکفا هستیم،گفت: بر اساس آمار و ارزیابی ها، امسال بیش از نیاز کشور، گندم تولید کردیم. پیش بینی ما این بود که امسال حدود یک تا یک و نیم میلیون تن بیشتر از نیاز کشور تولید می کنیم و کسری پارسال را جبران می کنیم زیرا امسال ۲ برابر پارسال بارندگی داشتیم.
حجتی بیان کرد: با تلاش شبانه روزی و برنامه ریزی مناسب، وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد تا پایان امسال ۵  هزار هکتار به این اراضی اضافه کند. هر چند این عدد در مقایسه با کشور‌های همسایه هم اکنون باید به ۶۰ هزار هکتار می‌رسید.
 وزیر جهاد کشاورزی با گلایه از برخی افراد که واردات گندم را ارزان تلقی می‌کنند، گفت: چه کسی واردات گندم که کالایی استراتژیک و مهم برای قوت جامعه است را ارزان تلقی کرده است؟ آیا مبنای ارزان بودن این کالا برای واردات ارز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در سال ۹۵ است؟ محصولات کشاورزی ما نسبت به ارز‌های جهانی با ارز ۶ هزار تومان تولید می‌شود.
این مقام مسئول گفت: کشور‌های دیگر برای حمایت از تولیدات داخلی کشاورزی خود یارانه‌های هنگفتی پرداخت می‌کنند به طور مثال ترکیه برای محصولات کشاورزی اش ۱۵ میلیارد دلار یارانه در سال پرداخت می‌کند، این رقم برای کشور آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیارد و اروپا نیز بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو است.
دلار ۱۲ هزار تومانی را قبول ندارم / نرخ عرضه مرغ در بازار بیش از نرخ مصوب است
حجتی بیان کرد: اغلب کشور‌های قدرتمند دنیا در بحث امنیت غذایی با هیچ احدی شوخی ندارند و با تمام قدرت به تولید محصولات حیاتی در داخل کشور تلاش می‌کنند. به طور مثال ژاپن تمام توان خود را برای تولید برنج مورد نیاز در داخل به کار گرفت و موفق شد. این امر در باره کشور آلمان بعد از جنگ جهانی نیز رخ داد و این کشور وابستگی تامین سویا از کشور آمریکا را با تغییر رژیم غذایی به کلزا از بین برد.
این مقام مسئول گفت: دلار ۱۲ هزار تومانی و ۴ هزار تومانی را قبول ندارم و معتقدم اگر روند رشد تورم کنترل شود ارز باید برای تولید در محدوده ۶ تا ۷ هزار تومان باشد.  برای تولیدات نهاده دامی محدودیت آبی داریم و می‌توانیم برای سویا جایگزینی به عنوان سویا را داشته باشیم.
بدون حمایت دولت مرغ کیلویی ۲۵ هزار تومان می‌شد
او تاکید کرد: اگر فشار‌ها و تورم‌های موجود را دولت پوشش نمی‌داد  هر کیلو مرغ باید با قیمت ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان عرضه می‌شد، برخی از مردم از ما می‌پرسند که ارز ۴۲۰۰ تومانی پس کجا مشخص می‌شود. در نظر بگیرید روزانه بیش از ۲.۵ میلیون تن مرغ با قیمت نهایی ۱۲ هزار تومان تولید  و عرضه می‌شود. اگر دولت این قسمت از تورم را پوشش نمی‌داد رقمی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان به جامعه تحمیل می‌شد.
حجتی ابراز کرد: مرغ گوشتی در بازار با نرخ بیشتری عرضه می‌شود و معتقدم باید با همان نرخ ۱۲ هزار تومان عرضه شود این در حالیست که هم اکنون یک هزار تا یک هزار و ۳۰۰ تومان بیشتر عرضه می‌شود.
 
این عضو کابینه دولت دوازدهم بیان کرد: دولت نیز با در نظر گرفتن تورم و معیشت مردم نرخ‌ها را تعیین کرد چرا که درآمد مردم با ارز ۱۲ هزار تومانی نیست، ولی هزینه آن‌ها با ارز ۱۲ هزار تومان است. 
حجتی تصریح کرد: معتقدم تمام تولیدات کشاورزی باید در زنجیره ارزش تولید شود، چنانچه ۴۰ درصد مرغ کشور در زنجیره تولید می شود.

او بیان کرد: هم اکنون شبکه مویرگی تولید کشور با نواقصی همراه است که در پی گسترش و رفع آن هستی م. یکی از مشکلات عمده در بحث عدم تعادل قیمت از مزرعه تا سفره، ضعف کار تیمی و گروهی در کشور است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چرا کشوری مانند هلند که از نظر وسعت نسبت به ایران بسیار کوچک است در زمینه تولیدات گیاهی و دامی زبان زد است گفت: هلند تمام زنجیره تولید و توزیع خود را از طریق تعاونی های گل و گیاه و دام خود انجام می دهد. نشاء از بورس خریداری و محصول خود را نیز از طریق بورس صادر می کند.

حجتی تاکید کرد: هیچ کجا قول ارزانی به هیچ مسئولی نداده ام چرا که معتقد به واقعی سازی نرخ اقلام هستم. شاید در برهه ای از زمان قیمت کالایی دچار حباب قیمتی شده بود که من قول واقعی سازی نرخ آن را داده باشم.

او بیان کرد: اگر منابع دولت محدود نباشد علاقه مندم تولید کننده و کشاورز از سود قابل قبولی در خرید و فروش گندم بهره مند شود.

حجتی گفت: در ثبت سفارش هیچ دخالتی نداریم و تنها در برهه ای که نرخ ارز، نوسان شدید گرفت و ارز ۴۲۰۰ به میان آمد صلاحیت وارد کنندگان محصولات دامی را تایید می کردیم.
شرکت های بیمه از بیمه محصولات کشاورزی استقبال نمی کنند
این عضو کابیه دولت دوازدهم تصریح کرد: متاسفانه هیچ یک از بیمه های کشور برای بیمه کردن مصولات کشاورزی پیشقدم نمی شوند چرا که این نوع بیمه تفاوت چشمگیری نسبت به خودرو و سایر دارایی ها دارد و اغلب آنها باید حامی و دست راست دولت در تامین خسارات کشاورزی باشند. به طور طبیعی و بدون حوادث ناگهانی دولت ها ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی پرداخت می کنند در حالی که در ردیف بودجه ای تنها یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی تخصیص داده شده است.

حجتی گفت: مصرف آب کشاورزان با کاهش چشمگیری روبروست و راندمان مصرف آب از ۳۷ درصد به ۴۴ درصد رسیده است.
این مقام مسئول بیان کرد: سال گذشته با عنایت مقام معظم رهبری برداشت بسیار خوبی از صندوق توسعه ملی برای گسترش بخش آبخیزداری و آبخوان داری انجام گرفت که حتما به مسئولیت خود عمل خواهیم کرد.

حجتی در پایان از مشکلات ایجاد شده برای زمین ها یاد کرد و گفت: عمدتا طرح های هادی، حریم شهرسازی و عناوین مختلفی زمین ها را تهدید می کند که با وزارت راه و شهرسازی به دنبال حل این موارد هستیم.

(یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها