سه شنبه / ۹ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۶:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۸۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
به منظور کاهش مشکلات ناشی از بارش برف

آبیاری سنگین باغهای پسته ضروری است

هرچند بارش برف مقداری از نیاز آبی درختان پسته را در دوره خواب تامین می‌کند ولی آبیاری سنگین پس از بارش برف و باران الزامی است

 رئیس بخش بهزراعی موسسه تحقیقات پسته ضمن بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایانا گفت: آبیاری سنگین پس از بارش برف و باران به منظور شستشوی املاح نمک موجود در محدوده ریشه درختان پسته امری ضروری است.

علی اسماعیل‌پور افزود: تکرار عملیات آبیاری سنگین تا قبل از بیدار شدن درختان در اوایل بهار مفید، موثر و قابل توصیه است.

وی مناطقی را مناسب و مستعد کشت درختان پسته دانست که دارای تابستانهای گرم، خشک و طولانی همراه با زمستان سرد و معتدل باشند.

اسماعیل‌پور بارش برف را یکی از عوامل محیطی مناسب و موثر در رشد و تولید درختان پسته اعلام کرد و ادامه داد: بارش برف علاوه بر تامین بخشی از رطوبت مورد نیاز گیاه، زمینه تامین بخشی از نیاز سرمایی درخت را فراهم می‌کند. همچنین یخبندان باعث از بین بردن برخی از آفات، بیماریها و علفهای هرز می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پسته تصریح کرد: اکثر باغهای پسته در مناطقی احداث شده اند که کیفیت آب آبیاری وکیفیت خاک نامناسب برای کشت سایر گیاهان زراعی و باغی را دارند و تحمل شوری بالای پسته باعث موفقیت کشت محصول در این مناطق شده است.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت و کار پسته برحسب کیفیت آب و خاک در مناطق مختلف متفاوت است، خاطر نشان کرد: متاسفانه این مسئله به دلیل عدم آگاهی و سلایق متفاوت رعایت نشده و در برخی موارد مشکلاتی ایجاد می‌کند.

اسماعیل پور اضافه کرد: در مناطق پسته‌کاری با شوری آب و خاک بالا و مخصوصا در اراضی که کشت درختان به صورت جوی و پشته انجام شده به دلیل شوری آب، خاک و کم آبی در طی فصل رشد، تجمع املاح نمکی در سطح خاک و مخصوصا در مرز کرتها به مرور در طی سال و سال های مختلف افزایش می یابد، به طوری که میزان شوری در مناطق ذکر شده گاهی به چندین برابر حد معمول و اولیه خود افزایش می یابد.

اسماعیل‌پور یادآور شد: افزایش املاح نمک در محدوده ریشه درختان و عدم آبشویی آن باعث کاهش رشد رویشی، کاهش گلدهی و میوه دهی و حتی خشک شدن درختان در ابتدای فصل رشد بعدی می‌شود و در برخی موارد اثرات این شوریها باعث خشک شدن 30 الی 40 درصد درختان باغ می‌شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پسته در پایان افزود: در صورتی که کاشت پسته در اراضی بسیار شور یا شور و قلیا مدنظر باشد، کاشت نهال در کف جویها و نه در محل داغ آب انجام شود و به جای جوی و پشته، نواری به عرض حداقل یک متر و عمق مناسب (درحدود 20-15 سانتی متر) ایجاد شده و نهال کاملاً در وسط این نوار کشت شود. در مورد درختان بالغ نیز در صورتی که آب و خاک شور باشد باید از ایجاد پشته در کنار تنه درخت خود داری کرد./

(سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶) ۱۶:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها