دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۲۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جایگاه نامناسب صنعت پرورش گل و گیاه زینتی گلستان در کشور/ عدم تنوع در ارقام تولید و نبود تشکل تولیدکنندگان گلخانه‎ای مهمترین عامل برای انزوای صنعت گل و گیاه در گلستان

تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی در استان معتقد هستند اگر شهرداری‎های استان به جای خرید گل و گیاه مورد نیاز خود از استان مازندران، خود را موظف به خرید از واحدهای تولیدی داخل استان کنند بسیاری از مشکلات مربوط به فروش و بازرانی صنعت پرورش گل و گیاه در استان رفع خواهد شد.

شرایط اقلیمی متنوع در گلستان بستر مناسبی برای کشت انواع گیاهان از جمله گیاهان زینتی در استان فراهم کرده است، با این وجود اگر چه صنعت گل و گیاه زینتی حامل ارزآوری فراوانی می‎باشد و می‎تواند در ایجاد اشتغال جوانان استان نقش مهمی را ایفا کند اما عدم توجه کافی به مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه در استان موجب شده تا این تولیدکنندگان نه تنها نقش پررنگی در ایجاد اشتغال و توسعه استان نداشته باشند بلکه در این روزها که شرایط فروش و بازرگانی محصولات آنها با دشواری مواجه شده است به تعدیل نیرو بپردازند.
در حالیکه تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی در استان معتقد هستند اگر شهرداری‎های استان به جای خرید گل و گیاه مورد نیاز خود از استان مازندران، خود را موظف به خرید از واحدهای تولیدی داخل استان کنند بسیاری از مشکلات مربوط به فروش و بازرگانی صنعت پرورش گل و گیاه در استان رفع خواهد شد اما مسوولان می‎گویند عدم تنوع در  ارقام تولید گل و گیاه زینتی و فعال نبودن تشکل تولیدکنندگان محصولات گلخانه‎ای موجب شده تا صنعت پرورش گل و گیاه گلستان جایگاهی در بازار نداشته باشد.
*جای خالی صادرات در بازار گل و گیاه گلستان
در همین رابطه یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی در استان مهمترین مشکل این قشر را عدم بستر مناسب برای صادرات برشمرد و اظهار کرد: اگر مسوولان برنامه‎های حایتی مناسب برای صادرات گل و گیاهان زینتی در استان داشته باشند بخش عمده‎ای از مشکلات این قشر رفع خواهد شد.
آقای صاحبان تصریح کرد: گیاهان زینتی تولید شده گلستان در حال از بین رفتن است در حالی‌که شهرداری‎های استان خرید خود را از استان مازندران انجام می‎دهند.
وی بیان کرد: اگر شهرداری‎های استان خود را موظف به خرید از واحدهای تولیدی داخل استان کنند بدون تردید مشکلات عدیده‎ای در حوزه فروش این نوع محصولات از بین خواهد رفت و ما مجبور به تعدیل نیرو نخواهیم شد.
تولیدکننده گل و گیاه زینتی در استان خاطرنشان کرد: چند سال گذشته حدود 30 نفر در این گلخانه مشغول به کار بودند اما مشکلات موجود برای فروش و عدم سودآوری ما را مجبور به تعدیل نیرو کرد البته این واحد تولیدی با ظرفیت ایجاد اشتغال برای 50 نفر راه اندازی شد اما امروز با یک پنجم این ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم در حالی‌که اگر زمینه برای صادرات و یا حمایت مسوولان برای فروش گل و گیاه در استان فراهم باشد می‎توانیم به اشتغال و ارزآوری برای استان کمک شایانی داشته باشیم.
*رفع مشکلات بازرگانی گل و گیاه با ایجاد تشکل تولیدکنندگان محصولات گلخانه‎ای
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان در خصوص چگونگی ارائه تسهیلات به واحدهای گلخانه‎ای استان اظهار کرد: با توجه به نامگذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید فعالیت‎هایی در همین راستا انجام می‎شود از جمله توسعه گلخانه و محصولات گلخانه‎ای، تولید سبزی و صیفی‎جات از فضای باز به گلخانه با توجه به کمبود آب در دستور کار قرار دارد.
مرتضی صادقی تصریح کرد: موضوع بعدی ارزآوری از طریق صادرات گل و گیاه زینتی است که برای رونق تولید از چند مسیر تسهیلات ارائه می‎شود، اگر طرح کارآفرینی باشد توسط صندوق کارآفرینی امید تا سقف 100 میلیون تومان تسهیلات اختصاص می‎یابد اگر قرار باشد گلخانه توسعه یابد یا متقاضی جدید برای احداث گلخانه باشد باید به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه تا از طریق صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی اخذ کنند.
وی ادامه داد: نرخ تسهیلات 14 درصد و برای مناطق محروم 12 درصد با بازپرداخت هفت ساله و 20 درصد آورده شخص است در واقع تسهیلات برای احداث گلخانه‎ها تسهیلات یارانه‌دار است که بخشی از هزینه‎ها را دولت تقبل می‎کند.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان تعداد گلخانه‎های موجود در استان را محدود عنوان کرد و گفت: متأسفانه به دلیل محدود بودن تعداد گلخانه‎ها و عدم تنوع در ارقام تولید تاکنون نتوانسته‎ایم از جایگاه مناسبی در بازار برخوردار باشیم.
صادقی بیان کرد: سال 1376 شاهد ایجاد تشکل گل و گیاه زینتی در استان بودیم اما این موضوع جدی گرفته نشد در حالی‌که اگر تشکل تولیدکنندگان محصولات گلخانه‎ای در استان شکل گیرد می‌توان به صورت قانونی بحث بازرگانی این محصولات پیگیری شود.
وی با بیان اینکه تولید گل و گیاه زینتی در گلستان به لحاظ شرایط اقلیمی مناسب‌تر از دیگر استان‎های کشور است خواستار افزایش دانش فنی تولیدکنندگان در این عرصه شد و گفت: برای رفع بخشی از مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی در استان پیشنهاد می‎کنیم نیاز فضای سبز داخلی استان به خصوص در سه ماه آخر سال توسط امور شهری و شوراهای استانداری گلستان مشخص و تفاهمنامه سه جانبه بین تولیدکننده، شهرداری و استانداری منعقد شود تا نیاز شهرداری‎ها از داخل استان تأمین شود.
*تأمین نیاز شهرداری‎های گلستان از تولیدکنندگان گل و گیاه داخلی
از سویی دیگر مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان نیز در خصوص بهره‎مندی فضای سبز استان از تولید گلخانه‎های داخلی اظهار کرد: یکی از وظایف مهم در شهرداری‎ها توجه به سیما و منظر شهری و کشت گل و گیاه در معابر است. محمد حمیدی تصریح کرد: با توجه به کمبود بودجه، اکثر شهرداری‎های استان در حد تأمین نیازهای خود، مبادرت به تولید گل و گیاه می‎کنند.
وی افزود: علاوه بر چهار مرکز تولید گل و گیاه در شهرداری گرگان، با بررسی‎های انجام شده در سطح شهرداری‎های استان حدود 90 درصد نهال و درختچه و 70 درصد از گل‎های زینتی از تولیدکنندگان داخلی استان خریداری می‎شود.
مدیرکل دفتر امور  شهری و شوراهای استانداری گلستان تأکید کرد: تأکید ما بر این است تا تولیدکنندگان در بحث تهیه ارقام و استاندارد تلاش کنند تا خرید از تولید داخلی استان انجام شود در واقع عدم وجود اقلامی که شهرداری‎ها نیاز دارند موجب می‎شود تا این نهاد از خارج استان برای رفع نیاز خود خریداری کند.
حمیدی گفت: البته تنها خریداران گل و گیاه شهرداری‎ها نیستند بلکه بحث استفاده از گل و گیاه در منازل باید افزایش پیدا کند از تولیدکنندگان درخواست می‎کنیم فرهنگ استفاده از گل و گیاه داخل منازل مسکونی را نهادینه کنند.
بر اساس این گزارش، در حالیکه اقلیم مناسب برای تولید گل و گیاه زینتی در گلستان و همسایگی این استان با کشورهای حوزه سی‌آی‌آس می‎تواند زمینه مناسبی برای صادرات این نوع تولیدات فراهم کند اما تولیدکنندگان محدود در این استان با بازار فروش برای تولیدات خود مواجه هستند. صنعت پرورش گل و گیاه در گلستان علیرغم ایجاد اشتغال و ارزآوی برای این استان اکنون به بهانه نبود تشکل تولیدکنندگان محصولات گلخانه‎ای به انزوا کشیده شده است و این در حالی است که بخش‎های دارای تشکل نیز از شرایط مساعدتری نسبت به وضعیت آشفته پرورش گل و گیاه در گلستان برخوردار نیستند. /فارس

(دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها