سه شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۰۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
پس از 18 سال تحقیق و بررسی

رقم جدید برنج معرفی شد

رقم جدید برنج موسوم به لاین 5 که توسط موسسه تحقیقات برنج کشور معرفی شده با عنوان شیرودی از سوی سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی نامگذاری شد

به گزارش ایانا بنابر اعلام سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی، این رقم دارای متوسط عملکرد 7 هزار و 500 کیلوگرم شلتوک در هکتار است و نسبت به بیماری بلاست و کرم ساقه‌خوار برنج نسبتاً مقاومت نشان می‌دهد.

لاین جدید در استانهای مختلف کشور نظیر مازندران، گیلان، سیستان و بلوچستان و خوزستان کشت شده و در تمام این استانها عملکرد مشابه داشته است.

بر پایه این گزارش، حداقل عملکرد رقم جدید 6 هزار و 500 کیلوگرم است که در مقایسه با حداکثر عملکرد ارقام محلی 2 هزار و 800 کیلوگرم بیشتر است. این میزان شلتوک می‌تواند در هر هکتار به طور متوسط یک هزار و 695 کیلوگرم برنج سفید سالم بیشتر تولید کند.

چنانچه هر کیلوگرم برنج رقم جدید فقط 7 هزار ریال به فروش برسد در مقایسه با ارقام محلی مازندران با متوسط قیمت 11 هزار ریال، در هر هکتار درآمدی معادل 4 میلیون و 800 هزار ریال بیشتر عاید کشاورزان می‌شود.

برپایه این گزارش، با پیش‌بینی اختصاص حداقل یکصد هزار هکتار شالیزار به کاشت رقم شیرودی مبلغ 480 میلیارد ریال در مقایسه با رقمهای محلی بر درآمد کل سالانه کشاورزان افزوده می‌شود.

از سوی دیگر، مقاومت این رقم به بیماری بلاست و کرم ساقه‌خوار برنج علاوه بر کاهش مصرف سموم در مزارع که موجب حفظ محیط زیست و پیشگیری از آلودگی می‌شود به لحاظ کاهش نیاز به واردات و حرکت به سوی خودکفایی برنج و صرفه‌جویی ارزی و ریالی حائز اهمیت است.

به منظور تهیه بذر کافی از رقم شیرودی در سال جاری نزدیک به 10 تن بذر مادری در موسسه تحقیقات برنج کشور تولید شده که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

گفتنی است تحقیقات برای دستیابی به این رقم جدید از سال 1369 با بهره‌گیری از روش بهنژادی و دورگ‌گیری ارقام مختلف از جمله دیلمانی آغاز شده است.

(سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶) ۱۵:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها