چهارشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۷۷۵
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
غیب الهی گفت:

برداشت های غیراصولی از منابع آب موجب افت سطح آبهای زیرزمینی

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برق 648 حلقه چاه کشاورزی ابرکوه به مدت یک ماه قطع و هرگونه استفاده از آب کشاورزی تعطیل می شود.

مهدی غیب الهی روز چهارشنبه اظهار کرد: این طرح براساس مصوب شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ابرکوه درجهت تقویت سفرهای آب زیرزمینی اتخاذ شده که در دی ماه امسال اجرا می شود.
وی افزود:در دی ماه با توجه به اینکه درختان میوه و همچنین مزارع گندم نیازی به آب ندارند، لذا زمان اجرای این طرح بهترین موقع در جهت تقویت سفره های آب زیرمینی است.
غیب الهی خاطرنشان کرد: برداشت های بی رویه و غیراصولی از منابع آب زیرزمینی در کنار خشکسالی های پیاپی، موجب افت شدید سطح آب زیرزمینی شده است .
این مسئول ادامه داد: این شهرستان 15 سال است که با معضل خشکسالی روبرو است و کشاورزان ابرکوه با خشکسالی دست پنجه نرم می کنند.
وی تغییر نوع محصولات کشاورزی را از برنامه های اولویت دار جهادکشاورزی برای مقابله با بحران کم آبی دانست و یادآورشد: با برنامه ریزی کارشناسی کشاورزان باید تغییر الگوی کشت را در برنامه قرار دهند. 
این مسئول خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت ابرکوه پمپاژ می شود که بیش از 96 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی شهرستان ابرکوه است.
مدیرجهادکشاورزی ابرکوه تصریح کرد: بخاطرکاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات ها شهرستان ابرکوه خشک شده است و در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات ابرکوه هم اکنون 13 رشته آن آب دارد و مابقی خشکیده است.
کشاورزان خطه کویری ابرکوه سالانه 190 هزارتن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تولید می کنند.
ابرکوه دارای بیش از 17 هزار هکتار اراضی باغی وزراعی است و با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری غرب شهریزد واقع است./ایرنا
(چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵) ۰۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها