یکشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۰۴۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
باوجود مشکلات مربوط به خرید تضمینی و نگهداری

کاهش تولید سیب زمینی منتفی است

دست اندرکاران کشت و تولید سیب زمینی ازدولت خواستند مشوق های صادراتی را برای صادرات سیب زمینی پرداخت کند تا امحای سیب زمینی هایی که به دلیل ضعف در امکانات نگهداری حواشی زیادی برای دولت ایجاد کرد، تکرار نشود اما تاکنون بخش عمده ای از مشوق های صادراتی لازم برای صدور این محصول پرداخت نشده است.

در سال گذشته 1700 تن سیب زمینی امحا شد و یکی از دلایل امحاء سیب زمینی ها عدم وجود امکانات لازم برای نگهداری از محصولات خریداری شده در طرح خرید تضمینی اعلام شد. سیب زمینی محصولی است که در گرما و سرما زود از بین می رود. 90 درصد این محصول از آب تشکیل شده، در نتیجه در گرما خیلی زود فاسد می شود و در سرما، سرما می زند و از بین می رود. در سال گذشته در استان فارس دولت خرید تضمینی را انجام داد اما محصول  در گرما فاسد شد و مجبور به امحاء آن شدند. 

باوجود این مشکلات اما وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که قصد کاهش تولید این محصول در سال جاری را ندارد.  سیب زمینی امسال هم مثل سال گذشته کشت می شود. عباس کشاورز،  معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید سیب زمینی گفت: تولید این محصول نیز مانند سال قبل و حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ تا ۵ میلیون و ۳۰۰ هزارتن است.

کشاورز با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی قصد کاهش تولید سیب زمینی را ندارد، اظهارداشت: سیب زمینی بعد از گندم، دومین محصول پر مصرف در میان مردم است بنابراین چرا باید تولید آن را کاهش دهیم؟

وی با اشاره به اینکه برای بهبود بازار این محصول مقداری از آن باید صادر شود، ادامه داد: ممکن است میزان صادرات سیب زمینی کم و زیاد شود اما ما میزان تولید آن را نمی‌توانیم کاهش دهیم.

دست اندرکاران کشت و تولید سیب زمینی ازدولت خواستند مشوق های صادراتی را برای صادرات  سیب زمینی پرداخت کند تا امحای سیب زمینی هایی که به دلیل ضعف در امکانات نگهداری حواشی زیادی برای دولت ایجاد کرد، تکرار نشود اما تاکنون بخش عمده ای از مشوق های صادراتی لازم برای صدور این محصول پرداخت نشده است. 
(یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵) ۰۹:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها