شنبه / ۵ آبان ۱۳۸۶ / ۱۵:۵۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۵۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
درمراسم امضاء توافقنامه علمی زعفران بین ایران و ژاپن

فکرمی‌کردیم اسپانیا صادرکننده زعفران دنیاست

استاندار خراسان رضوی گفت: باید ساز و کارهایی را طراحی کنیم تا دست افراد فـرصـت‌طـلـب و سـودجـو را از زعـفـران کـوتـاه کـنـیـم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ‌(ایسنا)، محمدجواد محمدی‌زاده در مراسم انعقاد توافقنامه زعفران بین کشور ایران و ژاپن در دفتر استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: زعفران به عنوان یک محصول مهم در استان حجم بالایی در تولید دارد و نقش مهمی را هم در در دنیا ایفا می‌کند. این محصول باید به عنوان یک ظرفیت قابل قبول در توسعه همکاری‌های اقتصادی با سایر کشورها مطرح شود.

ـــ باید دست افراد فرصت‌طلب و سودجو را از زعفران کوتاه کنیم؛ ایران را بدنام کرده‌اند

وی اظهار کرد: برخلاف گذشته زعفران نباید فقط به عنوان یک کالای لوکس و برای تزیین غذا استفاده شود و باید در خدمت سلامتی، درمان و بهداشت جامعه باشد. این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه این کالا به طور شفافی در دنیا شناخته شود و با زحمات دانشگاه‌های ایران و ژاپن این امر عملی می‌شود.

محمدی‌زاده پژوهش‌های لازم در زمینه کاشت، داشت و برداشت را در زمینه به عمل‌آوری زعفران مرغوب مهم دانست و گفت: اساسی‌ترین اقدام در این زمینه اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع به مردم و شناساندن خواص دارویی این محصول است.

وی تصریح کرد: باید ساز و کارهایی را طراحی کنیم تا دست افراد فرصت‌طلب و سودجو را از این کالای مهم کوتاه کنیم چراکه این افراد با افزودنی‌ها و کالاهای جایگزین، اسم ایران و خراسان رضوی را بدنام کرده‌اند.

محمدی‌زاده گفت: مردم ژاپن، مردم سخت‌کوشی هستند که به داشته‌های خود تکیه می‌کنند و گام‌های بزرگی را در تمامی زمینه‌ها برداشته‌اند.

ـــ محصولی که از ایران صادر می‌شود باید بهترین کیفیت را داشته و دارای گواهینامه‌ بین‌المللی باشد

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی شریعتی‌مقدم - رییس صندوق توسعه صادرات زعفران - نیز در این مراسم اظهار کرد: ژاپن می‌تواند به عنوان اصلی‌ترین بازار هدف برای زعفران ایران باشد.

وی افزود: این توافقنامه که بین دانشکده داروسازی دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه چیبای ژاپن (chiba) منعقد می‌شود، نقطه عطفی در همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور درباره زعفران است.

شریعتی‌مقدم با بیان اینکه از 200 پژوهش در مورد زعفران 50 مورد در ژاپن صورت گرفته است، افزود: ژاپن به دلیل پتانسیل بالا در تولید علم می‌تواند سامان بخش و تداوم‌دهنده تحقیقات روی زعفران در ژاپن باشد و این باعث معرفی زعفران ایران در این کشور می‌شود.

رییس صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: برای صادرات موفق زعفران، باید تعداد زیادی از صادرکنندگان تحت یک نشان و برند و به صورت مدیریت شده، زعفران را در کشور ژاپن معرفی کنند.

شریعتی‌مقدم اظهار کرد: اگر بتوانیم بازار خوبی را در ژاپن پیدا کنیم، این امر علاوه بر اینکه باعث موفقیت 500 هزار نفر از افرادی که از طریق این محصول امرار معاش می‌کنند می‌شود، می‌تواند به دلیل خواص دارویی و نشاط آور زعفران باعث شادی مردم نیز شود.

وی همچنین گفت: محصولی که از ایران صادر می‌شود باید بهترین کیفیت را در دنیا داشته و دارای گواهینامه‌های بین‌المللی باشد و این کیفیت باعث تداوم یک رابطه عظیم و طولانی تجاری بین دو کشور است.

به گزارش ایسنا، همچنین دکتر جلیل توکل افشاری، معاون پژوهشی دانشکده داروسازی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: در سمینار که در ماه می در ژاپن برگزار شد، همکاری‌هایی در زمینه کاربردهای پزشکی زعفران صورت گرفت که نتیجه آن توافق نامه مذکور است.

وی با بیان اینکه توافقنامه‌ای که نوشته شده بر دو پایه استوار است، بیان کرد: مورد اول درباره همکاری‌های علمی در رابطه با کاربرد زعفران ایران و محصولات وابسته به آن و دیگر کاربردهای این محصول در زمینه‌های مختلف پزشکی است. دومین مورد ایجاد یک طرح تجاری در رابطه با صادرات زعفران به ژاپن است.

ـــ تصور ما این بود که اسپانیا صادرکننده زعفران دنیاست!

براساس این گزارش، عدنان - معاون شرکت JCCME در ایران - نیز در این جلسه اظهار کرد: شرکت JCCME یا مرکز همکاری‌های خاورمیانه ژاپن، مرکز کاملا غیرانتفاعی و یکی از توابع وزارت اقتصاد، بازرگانی و فنی ژاپن است.

وی افزود: ارتقاء روابط تجاری بین ایران و ژاپن، انتقال تکنولوژی از ژاپن به ایران، آشنایی با صنایع ایران و پیشبرد منابع انسانی ما برگزاری کارگاه‌های آموزشی از اهداف این مرکز است.

سکیوکا، رییس شرکت JCCME در ایران نیز خاطرنشان کرد: خوشحالم که چنین توافقنامه‌ای بین ایران و ژاپن امضاء می‌شود.

وی با بیان اینکه ما اطلاعات کمی درباره محصول زعفران داریم، اظهار کرد: 96 درصد زعفران دنیا از ایران تامین می‌شود در حالی که تصور ما بر این بود که اسپانیا صادرکننده زعفران دنیاست.

رییس شرکت JCCME در ایران افزود: بر رابطه مستقیم با ایران تاکید و سعی می‌کنیم این کالای استراتژیک را خودمان مستقیم از ایران خریداری کنیم.

پرفسور آندو استاد دانشگاه چیبا نیز گفت: در قرن 21 دو چیز مهم برای ژاپنی‌ها سلامتی و زیبایی است که زعفران برای هر دو مفید است.

وی در پایان گفت: اگر برند کالایی در ژاپن به عنوان محصول قابل اعتماد معرفی شود ژاپنی‌ها استقبال عالی از آن کرده و آن محصول بازار خوبی را به وجود می‌آورد.

(شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶) ۱۵:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها