"مهدی غضنفری " با بیان این مطلب افزود: براساس برآوردهای رسمی سال گذشته 150 هزارتن شیرینی و شکلات تولیدی کشور به ارزش تقریبی 200تا 250میلیون دلار صادر شد.
رییس کل سازمان توسعه تجارت در نخستین کلینیک بستهبندی صنعت بیسکویت، شیرینی و شکلات در سازمان توسعه تجارت از کشورهای حوزه خلیج فارس ،آسیای میانه ، اروپای شرقی و برخی کشورهای غربی به عنوان بازارهای هدف صنعت شیرینی و شکلات ایران نام برد .
ششمین نمایشگاه بینالمللی شیرینی و شکلات با شرکت 251 شرکت داخلی وخارجی در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران دایر است .
این نمایشگاه از 22 مهرماه جاری آغاز شده است و به مدت چهار روز ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر ? 250?کارخانه تولید شیرینی و شکلات در کشور فعال هستند که بیش از ? 95?درصد نیاز داخلی را پوشش میدهند. از این مجموع 235کارخانه و شرکت عضو انجمن صنفی شیرینی و شکلات میباشند.
ظرفیت اسمی کارخانههای تولید شیرینی و شکلات کشور دو میلیون تن در سال است ، اما در زمان حاضر یک میلیون تن تولید میشود.
وی درباره متوسط قیمت شکلات صادراتی ایران گفت: قیمتگذاری محصول صادراتی براساس قیمتهای کف صورت میگیرد و در سال گذشته این رقم در مورد شکلات بالغ بر سه دلار بود.
غضنفری با اشاره به اینکه در زمان حاضر 50 هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند ، افزود: بالا بودن ظرفیت تولید داخلی ، آشنا بودن با سلایق و ذائقه کشورهای هدف از نقاط قوت این صنعت به شمار میرود.
معاون وزیر بازرگانی سپس به ذکر برخی مشکلات صنعت شیرینی وشکلات پرداخت و گفت : پایین بودن دانش فنی تولید مواد اولیه نسبت به کشورهای اروپایی یکی از مسائل فراروی است .
وی در عین حال افزود: واحدهای فعال در این صنعت درزمینه تولیدو تامین اسانسها و افزودنیهای مورد نیاز نیز با موانعی مواجه هستند.
معاون وزارت بازرگانی مسائل ناشی از دریافت تسهیلات کم بهره بانکی ، انحصارات دولتی ، مالیات ، حمل ونقل ، رقبای قوی همچون ترکیه و ناکافی بودن زیرساختهای موجود را از جمله مسائل فراروی صنعت شکلات و شیرینی کشور عنوان کرد.
وی در ادامه گفت: عدم توسعه صنعت بسته بندی شکلات و شیرینی نسبت به سطح تولید از دیگر مشکلات فراروی این صنعت است .
این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد ، دشواری واردات ماشین آلات بسته بندی با توجه به مشکلات اعتباری،مواد اولیه بسته بندی،طراحی، چاپ بستهبندی و نبود نوآوری و خلاقیت در بستهبندی برای تطبیق با سلایق گروههای هدف از دیگر مشکلات این بخش محسوب میشود.
غضنفری در پایان گفت : توسعه ارتباط با کشورهای هدف ، اعزام گروههای تجاری به کشورهای طرف همکاری ، انتخاب و دعوت از تجار خارجی و برگزاری سمینارها و نمایشگاهها زمینه توسعه صنعت شکلات و شیرینی را در پی خواهد داشت .