چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۸۶ / ۱۴:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۴۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
معاون صید و بنادر ماهیگیری

برای حل معضلات صید در شمال کشور طرحی تهیه و به هیات دولت ارائه شد

مـعـاون صـیـد و بـنـادر مـاهـیـگـیـری اظـهـار کـرد: جامعه تعاونی صیادان پره در دو نقطه غرب استان‌های مازندران و گیلان با بحران صید مواجه هستند که سازمان شیلات برای حل این معضلات در شمال کشور طرح جامعی تهیه و به هیات دولت ارائه کرده است

سیدمحمد مجابی در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: پس از سفر هیات دولت به استان‌های شمالی سازمان شیلات طی جلسات متعددی در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست این طرح را برای برخورد با مشکلات صیادان شمال کشور به طور ریشه‌ای و تخصصی به هیات دولت ارائه کرده و منتظر تصویب آن هستیم.

وی افزود: این طرح به منظور بهبود بخشیدن مناطق حساس شیلاتی، ایجاد درآمد‌های جانبی برای جامعه صیادی به منظور کاهش فشار برای صید، افزایش توان فرآوری و بهبود کیفیت صنایع تبدیلی شیلاتی و افزایش باز‌سازی مناطق صید تهیه شده است.

مجابی علت کاهش صید در استان‌های شمالی کشور را تخریب و آلوده شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، وارد شدن آلودگی به نقاط صید و همچنین صید غیر مجاز دانست و افزود: بالغ بر 11 هزار صیاد در تعاونی‌های صیادی پره فعال هستند که بعضی از این تعاونی‌ها شرایط و امکانات مناسبی برای صید و استحصال ندارند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری همچنین با اشاره به اینکه پس از ورود شانه‌دار مهاجم به دریای خزر جامعه صیادان کیلکا دچار بحران شده‌اند، تصریح کرد: سازمان شیلات برای حل این مشکل به تعدیل شناور‌های کیلکاگیر اقدام کرده است و برنامه‌ریزی شده تا پایان سال آینده 207 فروند شناور کیلکاگیر موجود به 80 فروند به طور مساوی بین دو استان گیلان و مازندران کاهش یابد.

وی با اشاره به کاهش صید کیلکا ماهیان در سال 85 نسبت به سال 84 گفت: میزان صید در سال 84، 22 هزار و 626 تن بوده که این میزان در سال گذشته به 22 هزار و 303 تن کاهش یافته است.

مجابی همچنین افزود: صید کیلکا ماهیان در استان گیلان از ابتدای فصل صید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش و در استان مازندران 20 درصد افزایش یافته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترغیب به استفاده از کیلکا ماهیان در مصارف غذایی و افزایش قیمت آن در اقتصادی شدن صید کیلکا بسیار تاثیرگذار است.

(چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶) ۱۴:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها