چهارشنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۲۶۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

راه‌اندازی مرکز تحقیقات «نان، گندم و آرد» غرب کشور در دانشگاه اراک

عضو هیأت علمی دانشکده فنی‌مهندسی دانشگاه اراک از راه‌اندازی «مرکز تحقیقات نان، گندم و آرد غرب کشور» در این دانشگاه خبر داد.

دکتر سیدتقی میری، با اعلام این خبر اظهار کرد: به همت اداره غله و همکاران، پس از دو سال کار کارشناسی فشرده در شورای افزایش کیفیت نان، گندم و آرد استان مرکزی، اخیراً سند ارتقای کیفیت گندم و نان استان تهیه شده و خوشبختانه این سند دو هفته پیش در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان برای اولین بار در کشور تصویب شد.

وی تصریح کرد: حدود پنج‌هزار سال است که مردم جهان سابقه پخت نان و استفاده از این ماده غذایی را در سبد غذایی خود دارند، اما با وجود این سابقه دیرینه در مصرف نان، هنوز مشکلات عدیده‌ای در این زمینه در سطح کشور وجود دارد.

سالانه دو هزار میلیارد تومان ضایعات نان در کشور

وی با بیان اینکه میزان دور‌ریزها و ضایعات نان همچنان بسیار زیاد است و کشور ما رتبه نخست را از این لحاظ در دنیا کسب کرده است، ادامه داد: به گفته‌ مسؤولین جهاد کشاورزی کشور، سالانه شاهد دو هزار میلیارد تومان ضایعات نان در کشور هستیم.

میری با اشاره به اینکه سالانه بیش از شش و نیم هزار میلیارد تومان ارزش بازار نان برآورد شده است، اظهار کرد: سرانه مصرف نان در ایران بالاترین سرانه در دنیاست و این رقم حدود 160 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال گزارش شده است.

وی افزود: از آنجا که موضوع نان اهمیت استراتژیکی داشته و در اختیار دولت است، از این رو دست بازار آزاد در این حوزه باز نیست و در امر تولید، مدیریت، توزیع و قیمت نان انواع سازمان‌ها درگیر هستند، پس موازی‌کاری‌های بسیاری بین دستگاه‌ها صورت می‌گیرد.

این فوق تخصص صنایع غذایی افزود: مشکلات عمده‌ دیگری که در این زمینه وجود دارد، شامل اطلاعات کم در خصوص عدم رعایت نکات لازم در پخت نان است که موجب از بین رفتن ارزش غذایی نان می‌شود، استفاده از مواد غیرمجاز در نان، همچنین درآمد پایین کارگران نانوایی بر مشکلات موجود افزوده است.

‌میری گفت: هرچند دستگاه‌ها جهت حل این مسائل تلاش می‌کنند، اما این اقدامات پاسخگو نیست؛ از این رو تصمیم گرفته شد مرکز تحقیقاتی در دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه مادر استان راه‌اندازی شود و بخشی از مسؤولیت‌ها بر عهده تحقیقات و پژوهش باشد.

وی تصریح کرد: این مرکز به صورت نرم‌افزاری در دانشگاه اراک راه‌اندازی شده است؛ بدان معنا که به صورت ستادی و بدون داشتن تشکیلات و ابزار و آزمایشگاه‌های متمرکز آغاز به کار کرده‌ است.

استاد دانشگاه اراک اظهار کرد: سعی بر این است متخصصان امر شناسایی و پتانسیل‌ها سنجیده شوند و مشکلات به صورت پروژه تحقیقاتی متناسب به عنوان موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکتری ارائه شوند و تحقیقات به صورت کاربردی در جهت حل مشکلات موجود به کار روند.

میری با بیان اینکه دانشگاه اراک به ریاست دکتر حمیدی در این مدت از هر گونه حمایت مادی و معنوی برای این مرکز دریغ نداشته است، گفت: به پیشنهاد رییس دانشگاه مقرر است نانوایی دانشگاه اراک که یک نانوایی سنتی است، به صورت صنعتی و علمی بروزرسانی شده و محصول با کیفیت تهیه شود،‌ اگر به جواب موردنظر رسیدیم روش‌های مورد آزمون را برای عملیاتی کردن در سطح گسترده به استان ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مرتبط از حدود دو سال پیش آغاز شده است، گفت: اخیراً طی جلسه‌ای در دانشگاه با حضور معاون استاندار و رییس و معاون اداره غله، رییس و معاون اداره استاندارد و معاون سازمان صنعت و معدن و نماینده دانشگاه علوم پزشکی، مرکز شروع به کار خود را اعلام کرد و مسؤولان قول همکاری و حمایت‌های لازم مادی و معنوی از مرکز را دادند.

راه‌اندازی کامل بخش نرم‌افزاری نیازمند بودجه 100 میلیون تومانی/ چشم‌انداز 10 ساله برای تکمیل مرکز تحقیقات

میری با بیان اینکه مرحله اول که شامل راه‌اندازی بخش نرم‌افزاری است، نیازمند بودجه 100 میلیون تومانی است، گفت: برای اجرای مرحله سخت‌افزاری و در نظرگرفتن یک ساختمان و سایر ملزومات برای این مرکز، نیازمند بودجه بسیار کلانی هستیم. ساخت یک مرکز تحقیقات ایده‌آل با همه امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به بودجه‌ای بیش از 50 میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با بیان اینکه بخش نرم‌افزاری این مرکز آغاز به کار کرده است، گفت: چشم‌اندازی که با حداقل امکانات برای احداث مرکز تحقیقات مذکور دیده شده، 10 ساله است و امید است تا 10 سال آینده با ردیف بودجه مشخص به صورت متمرکزتر آغاز به کار کند.

میری گفت: امید است با کمک مسؤولین استان همچون استاندار مرکزی و دستگاه‌های اجرایی موانع مربوط به تامین مالی مرکز رفع شود.

عضو هیات علمی دانشگاه اراک در خصوص راه‌اندازی رشته نان، گندم و آرد اظهار کرد: در کشورهای اروپایی رشته دانشگاهی مربوطه وجود دارد و دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلانی در این رشته به جامعه عرضه می‌کنند که در این زمینه متخصص هستند، آنها همچنین اطلاعات کافی در مورد محتویات و چگونگی پخت صحیح نان را دارند و آموزش‌پذیری آنان آسان است.

آمادگی دانشگاه اراک برای راه‌اندازی رشته رشته غله، نان و گندم

وی تصریح کرد: به پیشنهاد رییس دانشگاه اراک، اگر دستگاه‌های اجرایی نیاز داشته باشند، دانشگاه اراک رشته غله، نان و گندم را ایجاد خواهد کرد.

میری اضافه کرد: راه‌اندازی رشته مذکور مهم است، اما از آنجاکه درآمد نانوایی‌ها زیاد نیست جذب افراد تخصصی نیز راحت نخواهد بود و از لحاظ اقتصادی باید تدبیری اندیشیده شود که این‌گونه مشاغل جذابتر شده و درآمد بیشتری از آنها حاصل شود.

بر اساس این گزارش، حدود دو هفته پیش در جلسه هم‌اندیشی و راه‌اندازی مرکز تحقیقات گندم، آرد و نان غرب کشور که با حضور هیات رئیسه دانشگاه اراک و نمایندگانی از استانداری، اداره غله، سازمان صنعت و معدن، دانشگاه علوم‌پزشکی و سازمان استاندارد استان مرکزی برگزار شد، تفاهم‌نامه منعقده سال گذشته بین دانشگاه اراک و اداره غله استان پیگیری شد.

مقرر شده است این مرکز تحقیقات در زمینه‌های کاشت، داشت، برداشت گندم، تولید، نگهداری و توزیع آرد و مهمتر از آن در مورد نحوه تولید خمیر و پخت آن به‌منظور بالا بردن کیفیت و بهینه‌سازی ماندگاری نان تحقیق کرده و در این راستا از ظرفیت‌های همه دستگاه‌های اجرایی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موجود در سازمان‌های استان، جهت پیشبرد اهداف این مرکز استفاده کند./ ایسنا
(چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها