یکشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۴ / ۲۰:۰۹
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۶۱۷۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

منتقدانی که قاچاقچی و یا ناآگاه از آب درآمدند!

همواره انتقاد، ابزاری است برای انتقال نظرات به نقد شدگانی که زوایای دیگر اقدامات خود را ببینند و رویه رو به رشد را در مسیر بهبود شرایط برگزینند، اما گاها دیده می شود، در پاسخگویی منطقی با انتقاد و یا اصلاح موارد مورد نقد، حملات و اتهام های نادرست جایگزین می شود.

برچسب اصالت در حالی رونق خبری گرفت که مسئولان سازمان غذا و دارو بر اجرای این طرح خبر ساز شدند، لازم بذکر است عاملان اصلی این طرح واردکنندگان محصول نهایی بودند، فلذا در واکنش ها و نقدهای خبری منتشر شده، اتاق بازگانی(لینک) ، مجمع واردات(لینک) و همچنین انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی(لینک)، به انتقادهایی پرداختند:

انتقادهایی که با توجه به تصمیم های مشابه قبلی بوی نقد منصفانه و اصلاح می داد. این انتقادها را افرادی وارد  می کردند که خود عالمان زوایای آشکار و پنهان اینگونه طرح ها بودند، انتقادهایی که افرادی و مجموعه هایی انجام می دادند که خود واردکنندگان رسمی و شناسنامه دار در نظام اقتصادی و بازرگانی کشور هستند.

اما در انتشار اظهار نظری از معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو آمده است )لینک ): "قاچاقچیان مخالفان اصلی طرح رهگیری کالاهای سلامت محور هستند" و همچنین منتقدان دلسوز در صورت آگاهی از ماهیت طرح با آن همسو خواهند شد.

در این تیتر و شرح خبر منتقدان به طرح برچسب اصالت به 2 گروه تقسیم شدند: اول قاچاقچیان و دوم منتقدان دلسوزی که از ماهیت طرح ناآگاهند!!!

حال سوال اینجاست ...

آیا قاچاقچیان اظهار نظر می کنند؟

 قاچاقچیان چنانچه افراد مجهول الهویه هستند پس مسلما اظهار نظری نخواهند کرد، چون مجموعه هایی که غیرشناسنامه دار هستند که اقدام به واردات قانونی نمی کنند؟! و چنانچه افراد معلوم الحال مد نظر معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو هست، پس افرادی هستند که مالیات می دهند، بیمه پرداخت می کنند عوارض های متعدد از آنها اخذ می شود و حتی تاییدیه های مختلف را دریافت می کند!، و حتما NGO  هم دارند که دارای تریبون هم هستند!!! و شناخته شده اند که در اینجا انتظار می رود بدون برچسب اصالت عرصه را برایشان تنگ کنید؟!!!

لازم بذکر است "قاچاقچیان" که با بود و نبود چنین قوانینی کار ندارند، مالیات نمی دهند و با با بود و نبود چنین قوانین مشابهی قبلا هم فعالیت می کردند و بیشترین ضربه را به صنعت هم می زدند!

اگر منظور از قاچاق و قاچاقچی، واردکنندگانی هستند که واردات را از مبادی قانونی، قاچاق می کنند که باید به فکر آن مبادی و یا ناظران آنها بود که چرا .....؟!

بهر حال مسلما منظور از "قاچاقچی" نباید افراد و مجموعه ها و گروه هایی را که مالیات می دهند، بیمه پرداخت می کنند، عوارض های گوناگون را واریز میکنند و یا الزامات بهداشتیِ متعدد و موازی ای را با توجه به دستورالعمل های مسئولان آگاه اخذ می کنند، دانست!

لفظ "قاچاقچی" یک اتهام آگاهانه از ماهیت حقیقی و حقوقی افرادی است که اشخاص آن را بر زبان جاری می کنند.

این عبارت یک اظهار نظر نیست بلکه یک اتهام است که متاسفانه بجای روشنگری و پاسخگویی صحیح از مجموعه ای آگاه، شنیده می شود.

و اما گروه منتقدان دلسوز ولی ناآگاه، که مسلما نباید، واردکنندگانی باشند شناسنامه دار و تحت نظارت حکومتی که "راه های بسیار رفته ی نباید رفته" را با توجه به قانون های مقطعی و اشتباه، رفته اند و امروز با تجربه ی اندوخته ی خود، هشدار به انجام همان اشتباهات می دهند و انتظار پاسخ صحیح را دارند ولی "ناآگاه" تلقی می شوند؟!

چه کسی هزینه های رفته طرح های مشابه قبلی را که از واردکنندگان و در نهایت مصرف کنندگان گرفته شده جبران می کنند و بر عهده می گیرد؟

چه کسانی تعهد می دهند این طرح مانند قبل ناقص نماند و عواقبش را واردکننده و مصرف کننده نپردازد.

همیشه اینگونه طرح ها عاملی برای افزایش تخلف‌ها، سودجوییها و عاملی دیگر برای گران‌تر شدن اقلام واردات قانونی بوده است که امیدواریم تضامین ثبات این قانون گذاری در نام "برچسب اصالت" و همچنین کنترل و مبارزه جدی با قاچاق و عوامل متعدد واردات غیرقانونی، بتواند نقش پررنگی در واردات منطقی، اصولی، سالم برای اقتصاد ملی و سلامت جامعه ایرانی داشته باشد.

در نهایت می توانم بگویم کاش گروه سومی هم در ماهیت منتقدان با نام "منتقدان آگاه" نام برده می شد که نتیجه اش، تجمیع افکار دولتی و بخش خصوصی برای تدوین الزامی می شد، که همه ی گروه های قانونی فعال در کشور و مردم عزیز از آن بهره مند گردند و  دست سودجویان واردات کالا از این اقدامات کوتاه می گردید.

علی اکبر علیان نژادی

فودنا

(یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴) ۲۰:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها