یکشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۸:۳۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۱۷۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

صادرات 24 هزار تن پسته در مهر و آبان سال جاری

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران گفت: 24 هزار تن پسته در مهر و آبان امسال از ایران به اروپا و سایر کشورها صادر شد.

 "سید محمود ابطحی" ظهر یکشنبه در ستاد پسته شهرستان رفسنجان اظهار کرد: امسال 100 هزار تن پسته تر، معادل 34 هزار تن پسته خشک از 80 هزار هکتار سطح زیر کشت در شهرستان رفسنجان برداشت شده است.

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران افزود: 500 نفر در اقتصاد پسته ایران واسطه هستند که با ارتباطات خود و شناختی که از بازار خارج دارند سالانه بین 40 تا 50 هزار تن پسته در کشور را مدیریت و خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این واسطه‌ها زمانی که قیمت پایین باشد مقاومت کرده و محصول را براحتی به خارج نمی‌فروشند، تأکید کرد: اگر می‌خواهید هلدینگ مالی ایجاد کنید بهتر است همین واسطه ها را تقویت کنید زیرا شانسی برای اقتصاد پسته کشور است.

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران تصریح کرد: پسته‌ای که از ایران به اروپا می‌رود نباید آلودگی داشته باشد و در حال حاضر سه شرکت در ایران توانایی ارسال پسته سالم به اروپا را دارند.

ابطحی با بیان این مطلب که باید آنچه را متقاضی درخواست کند عرضه کرد تا بازار صادرات رونق بگیرد، ابراز کرد: هرچه بسته بندی پسته تقویت شود برای ما ارزش افزوده دارد.

وی افزود: پسته از ایران به صورت فله و خام در بسته بندی‌های 50 کیلوگرمی به خارج ارسال می‌شود که آنجا بسته‌ ها باز و پس از تمیز شدن و بو دادن به صورت بسته بندی‌های کوچک در مقیاس 50، 100، 200 گرمی به دست مشتریان می‌رسد. پیشنهاد ما این است این فرآوری در ایران صورت گیرد تا هم اشتغالزایی داشته باشد و هم ارزش افزوده ایجاد کند.

عضو هیات مدیره انجمن پسته ایران تصریح کرد: پسته ایران در 20 سال قبل در بسته‌های 70 کیلوگرمی به خارج صادر می‌شد که به دلیل اینکه کارگران در هامبورگ توان حمل این بسته‌ها را نداشتند تصمیم گرفته شد بسته‌ها 50 کیلوگرمی باشد.

ابطحی با اشاره به عوامل کاهش تقاضا، گفت: در انبار پسته در چین امسال بین پنج تا 10 هزار تن پسته موجود است. چند عامل در کاهش تقاضا وجود داشته که از جمله آن اینکه عید چینی‌ها یک ماه عقب افتاده و امسال 21 بهمن ماه است در حالی که سال گذشته عید آنها پایان دی ماه بود و عجله‌ای برای خرید پسته از ایران ندارند.

به گزارش ایسنا، "رضا بمانی" مدیر جهادکشاورزی شهرستان رفسنجان نیز در این جلسه اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 868 نمونه صادراتی از شهرستان داشته‌ایم که میزان آن 12 هزار و 310 تن بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان ارزش پسته‌های صادراتی شهرستان را بیش از 200 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پسته امسال به 26 کشور دنیا صادر شده است ضمن آنکه بیش از 50 درصد از گواهینامه‌های صادراتی پسته در سال جاری در مهر و آبان صادر شده است

بمانی تصریح کرد: تنها در مهر و آبان ماه 379 نمونه صادراتی داشته‌ایم که ان‌شاء‌الله این روند ادامه داشته باشد.

این مسئول بیان کرد: در بخش عرضه و تقاضا، در مهر ماه فرمهای نظرسنجی را در بین کشاورزان خرده مالکین توزیع کردیم که بر اساس نتایج آن 65 درصد کشاورزان اعلام کرده بودند پسته خود را در سه ماهه نخست سال زراعی می‌فروشند، 30 درصد نیز سه ماهه دوم سال زراعی و تنها پنج درصد سه ماهه سوم و چهارم سال زراعی را بیان کرده بودند.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان ارزش پسته امسال شهرستان رفسنجان را 1000 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در عمده مالکین نیز این قضیه صدق می‌کرد و 80 درصد عمده مالکین نیز پسته خود را در سه ماهه اول و دوم سال زراعی می‌فروشند./ ایسنا
(یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴) ۱۸:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها