سه شنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۴ / ۲۳:۱۶
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۱۶۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

دستکاری ژنتیکی دانه های روغنی وارداتی

دانه های روغنی کلزا از کشورهای برزیل و آرژانتین دستکاری ژنیتکی شده به کشور وارد شده است.

 دانه های روغنی یکی از محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی که سالیانه ارز زیادی برای واردات آن از کشور خارج می شود در همین راستا خبرهایی از واردات دانه های روغنی کلزا از کشورهای برزیل و ارژانتین به گوش می رسد این در حالی است که این دانه ها دستکاری ژنتیکی شده اند و مصرف آنها به صلاح نیست.

عبدالرحمان رستمیان نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص واردات دانه های روغنی دستکاری ژنتیکی شده اظهار داشت: در واقع روغن های وارداتی به کشور باید از نظر میزان سموم و فلزات سنگین بررسی شود زیرا واردات روغن هایی که استانداردهای شیمیایی و میکروبی مناسب ندارد مصرف انها به صالح نیست.

وی افزود:با توجه به اینکه دانه های روغنی مسافت طولانی را برای رسیدن به کشور ما طی می کنند اگر از لحاظ بسته بندی و نحو نگه داری و حمل بار دقت نشود از لحاظ سلامت و بهداشت مشکل دارد.

رستمیان در ادامه گفت: میزان مصرف سرانه روغن درجهان 12 کیلوگرم است اما درکشور ما در سال های گذشته از 15 کیلو به 17 کیلو گرم رسیده که این امر می تواند خطری برای سلامت افراد در کشور باشد.

وی خاطر نشان کرد: مصرف روغن مانند مصرف شکر، نمک و لبنیات پر چرب برای بدن مضر است و گفتنی است که فرهنگ سازی در این زمینه می تواند راهکار موثری در کاهش مصرف مواد غذایی مضر باشد.

نائب رئیس اول کمیسیون یادآور شد: با توجه به اینکه ظرفیت های بسیار خوبی برای تولید دانه های روغنی در کشور وجود دارد باید به جای واردات دانه های روغنی همانند کشور امریکا که کشت ذرت را جایگزین تنباکو کرده ما نیز به سمت و سوی افزایش تولید و جایگزینی کشت پیش رویم تا مردم از کیفیت محصولات مصرفی خود اطمینان داشته باشند.

رستیمان تصریح کرد: در سالهای اخیر برخی سودجویان که پول های هنگفتی از واردات محصول به دست می اورند بدون در نظر گرفتن سلامت افراد تنها به منافع خود می اندیشند ، لذا در این میان لازم است که سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو بر کیفیت روغن های وارداتی نظارت داشته باشند./ باشگاه خبرنگاران
(سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴) ۲۳:۱۶
ناشناس
۱۳۹۴/۰۸/۲۱ Canada
0
0
0

آخه کی از برزیل دونه کلزا میاره یه کم دقت کنید


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها