شنبه / ۴ مهر ۱۳۹۴ / ۰۸:۵۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۰۶۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

افزایش قیمت نان به جز نان «کمشچه» در اصفهان غیر قانونی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: از ابتدای شهریورماه فقط گران شدن قیمت نان کمشچه به دلیل آزاد شدن نرخ آرد در اصفهان قانونی است و سایر نان ها نباید گران شود.

اسرافیل احمدیه اظهار داشت: از ابتدای شهریور ماه فقط قیمت آرد نان کمشچه که فروش تجاری و صادراتی داشته، آزاد شده است.

وی بیان داشت: با توجه به ضرورت اجرای تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص اجرای طرح مرحله‌ای اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان بنابراین کارگروه گندم، آرد و نان در استان تشکیل شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تصریح کرد: به دنبال برگزاری این کارگروه، آزادسازی برخی رسته‌های پخت تا میزان ۲۰ درصد از سهمیه آرد دولتی آنها انجام گرفت.

وی بیان داشت: آزادسازی آرد ابتدا از نان‌هایی که در سبد مصرف خانوار نقش مصرف کمتری داشته از جمله نان خشکه و انواع نان‌های فانتری (نان حجیم)، نان‌های صنعتی و نان‌های با عرضه تجاری از جمله نان کمشچه شهرستان برخوار در دستور کار قرار گرفت.

احمدیه اعلام کرد: آزادسازی آرد نان طرح کمشچه شهرستان اصفهان نیز به منظور امکان رقابت سالم در کیفیت و قیمت با دیگر انواع نان، از اوایل سال جاری در جلسات متعدد طرح و پس از تویب از ابتدای شهریور ماه اجرایی شد.

وی گفت: نرخ نان ساده طرح کمشچه با وزن چانه ۳۵۰ گرم با نرخ مصوب ۴۲۵۰ ریال بعد از آزادسازی به تصویب رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: هرچند بعد از آزادسازی این نوع نان مشمول قیمت گذاری دولتی نمی شود اما حداکثر سقف نرخ پیشنهادی برای این نوع نان شش هزار ریال است.

برخورد با گران فروشان نان‌های دولتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: آرد خبازی با نرخ آزاد در بین کارخانجات استان وابسته به کیفیت، رقابتی بوده و نان با نرخ آزاد متاثر از نرخ نهاده‌های اولیه از جمله آرد و سایر هزینه‌های تبعی است.

وی با اشاره به اینکه به غیر از نان کمشچه سهمیه آرد دولتی هیچ نانی قطع نشده است مگر اینکه به دلیل تخلف این سهم قطع شده باشد، گفت: نانوایانی که به دلیل تخلف سهمیه آرد آنها قطع شده است باید با اجازه از اتحادیه قیمت نان خود را افزایش دهند و بر سردر مغازه خود عنوان کنند که قیمت نان با مجوز اتحادیه گران شده است.

احمدیه اظهار داشت: نانوایان متقاضی آزادپزی در هر رسته‌ای می‌توانند تقاضای خود را به اتحادیه صنف نانوایان برای بررسی ارائه و در صوت تائید، با نصب تابلوی مشخصات بر سر درب واحد و بر اساس نرخنامه جدید اقدام به آزادپزی کنند.

وی اعلام کرد: بر اساس مصوبات کارگروه تعداد محدودی از واحدهای نانوایی به علت رعایت نکردن برخی مسائل بهداشتی و مصرف افزودنی‌های غیر مجاز و تعطیلی‌های غیر مجاز و یا فروش و عرضه آرد در خارج از شبکه متخلف شناسایی شدند و سهمیه آرد آنها قطع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: بنابراین در راستای اصلاح وضعیت سامانه دریافت آرد یارانه‌دار واحدهای مذکور به طور موقت غیر فعال شد که با رفع اشکالات و اخذ مجوزهای لازم از جمله پروانه کسب معتبر و تعهد به رعایت قوانین مجدد فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی بیان داشت: در شرایط فعلی رسته‌های پخت نان تافتون، تنوری و ماشینی، بربری، سنگک، نیمه حجیم و لواش همچنان مشمول دریافت یارانه آرد دولتی است و ملزم به رعایت نرخ‌های مصوب هستند و در صورت رعایت نکردن قانون با آنها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

 

مهر

(شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴) ۰۸:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها