شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۴:۰۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۸۳۱۵
گزارشگر : ۱۰۳۰
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان :

ممنوعیت کشت تابستانه را نمی پذیریم / اراضی حوضه کرخه و زهره زیرکشت می روند

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ممنوعیت کشت تابستانه را نمی پذیریم، گفت: به کشاورزان حوضه رودخانه های کرخه و زهره اعلام کردیم که اراضی خود را زیرکشت ببرند.

کیخسرو چنگلوایی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی که در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، با انتقاد از آبگیری سدهای بالادست خوزستان در شرایط بحرانی خشکسالی، اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده که در حوضه رودخانه های کرخه، زهره و خیرآباد و جراحی مشکل تامین آب کشت تابستانه وجود دارد.

وی با اشاره به بلاتکلیفی 45 روزه کشاورزان افزود: در این مدت جلسات، رایزنی ها و چانه زنی ها برای حصول نتیجه بی فایده بوده است به همین دلیل به کشاورزان حوضه های کرخه و جراحی اعلام کردیم کشت تابستانه خود را آغاز کنند.

چنگلوایی با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده که مشکلی در کشت تابستانه حوضه کارون و دز وجود ندارد، تصریح کرد: از نظر ما در حوضه های کرخه و زهره نیز مشکلی از بابت کشت تابستانه وجود ندارد با این شرط که مدیریت آب انجام شود.

وی ساخت و آبگیری سدهای سیمره و کوثر در استان های بالادست را عامل بحران کم آبی در این خوزستان دانست و افزود: در سال زراعی 94-93 اراضی تحت پوشش کرخه، جراحی و زهره و خیرآباد با تنش شدید آبی مواجه بودند به طوری که کرخه و زهره بیش از 50 روز کاملا خشک بودند و 40 هزار هکتار از اراضی به همین دلیل کاملا از بین رفت.

چنگلوایی با اشاره به آبگیری سد سیمره در شرایط حاد خشکسالی، اظهار کرد: وزارت نیرو فقط به دنبال اتمام طرح این سد و تحویل کار از پیمانکار است اما قرار نیست کشاورزی حوضه کرخه فدای تولید برق شود.

به گفته وی، از یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب ظرفیت سد سیمره، تا کنون 800 میلیون مترمکعب آبگیری شده است، که ادامه آبگیری خسارت بسیاری را متحمل کشاورزی می کند.

رییس جهاد کشاورزی خوزستان، انتقال آب از رودخانه دز به کرخه و رهاسازی آب از سد سیمره را راهکارهای تامین آب کشت تابستانه در این حوضه عنوان کرد.

وی همچنین سد کوثر در کهگیلویه را عامل خشک شدن رودخانه زهره دانست و افزود: با رهاسازی آب از این سد نیز می توان مشکل کشاورزی در هندیجان را حل کرد.

چنگلوایی اظهار کرد: قبول داریم که در حوضه مارون مشکل وجود دارد و امکان جبران و تامین آب در این حوضه نیست.

*آماری از بهره وری آب نیست

رییس سازمان جهاد کشاورزی آمارهای ذکر شده درباره میزان مصرف آب و راندمان آب در بخش کشاورزی را رد کرد و افزود: ادعا می شود که 92 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود که البته می پذیریم بیشترین مصرف آب مربوط به کشاورزی است اما هیچ مرجعی در این باره تحقیق نکرده است و آمارها مستند نیست.

وی افزود: هدر روی آب در زمان انتقال از سد به زمین کشاورزی، 30 درصد است که نباید آن را به پای بخش کشاورزی گذاشت.

چنگلوایی با اشاره به اعطای تسهیلات دولتی برای اجرای آبیاری نوین گفت: در صورت اجرای این طرح ها یک میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.

چنگلوایی همچنین با اشاره به چالش تامین آب مرحله دوم طرح توسعه 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان و ایلام موسوم به طرح رهبری گفت: مرحله نخست این طرح با وسعت 320 هزار هکتار در 18 شهرستان حال بهره برداری و یا اجراست.

وی افزود: وزارت نیرو اعلام کرده که نمی تواند آب مرحله دوم این طرح را تامین کند این در حالیست که اراضی تحت پوشش این بخش مشکل آب ندارند و حدود 300 سال است که حقابه دارند.

چنگلوایی اضافه کرد: با مکاتبه وزیر جهاد کشاورزی، ریاست جمهوری وعده عملی شدن این طرح را داده و وزیر نیرو نیز قول مساعد برای حل مشکل را داده است.

*اول در کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با بیان اینکه عملیات زیربنایی انجام شده در خوزستان منحصر به فرد بوده گفت: 45 درصد از شبکه های فرعی آبیاری کشور، 80 درصد از عملیات زهکش زیرزمینی کشور و 45 درصد از اراضی تجهیز و نوسازی شده کشور در این استان قرار دارند.

وی خوزستان را حایز مقام اول تولیدات کشاورزی، زراعی، باغی، شیلاتی و دامی در کشور معرفی کرد و افزود: این استان پارسال بزرگترین تولید کننده گندم کشور بوده و امسال نیز تا کنون 950 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده است.

چنگلوایی اظهار کرد: در فصل زراعی گذشته بیش از 40 درصد ذرت کشور خریداری شد که بیشترین در کشور بوده است.

به گفته وی، خوزستان در تولید ذرت، تولید محصولات صنعتی کشاورزی با وزن شش میلیون و 700 هزار تن، صادرات خرما، گل مریم، اجرای عملیات آب و خاک، مبارزه بیولوژیک، تولید محصولات سالم، و چغندر قند مقام اول همچنین و رکورد بالاترین عملکرد در تولید میگو را دارد.

چنگلوایی اضافه کرد: مقام دوم تولید خرما، سبزی و صیفی، گل رز و ماهیان گرمابی همچنین مقام سوم تولید آبزیان پرورشی و گل نرگس نیز از آن خوزستان است.

وی ادامه داد: این استان مقام نخست جذب تسهیلات صندوق توسعه ملی در کشور را دارد که مجموعا 424 میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده و 9 هزار نفر از این طرح ها بهره مند شدند.

در بخش کشاورزی خوزستان 190 هزار نفر فعال هستند. خوزستان با داشتن 870 هزار هکتار اراضی آبی، 350 هزار هکتار اراضی دیم و 68 هزار هکتار باغات سالانه 138 نوع محصول زراعی، باغی و شیلاتی با بیش از 14.5 میلیون تن تولید می کند.

هشت میلیون واحد دامی نیز در این استان وجود دارد.


ایرنا

(شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۴:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها