سه شنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۵۶۴۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

شعار تغذیه، تعادل و تنوع است

یک عضو هیئت‌علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان گفت: شعار تغذیه، تعادل و تنوع است و ما اجازه داریم هر خوراکی حتی آنهایی که علم ثابت کرده مضر است، به مقدار کمی مصرف کنیم.

امیر منصور علوی ،‌ اظهار کرد: مصرف متعادل شیرینی‌ها مانند گز که در اصفهان مرسوم است، مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند اما افراد با مصرف این‌گونه تنقلات سلامتی خود را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه چربی‌ها و شوری‌ها در گروه متفرقه هرم تغذیه قرار دارند،‌ گفت: در یک رژیم غذایی مناسب مصرف موادی که در گروه‌های بالای هرم تغذیه قرار می‌گیرند باید متعادل باشد و شیرینی‌ها نیز جزء موادی هستند که نسبت به مصرف‌ آن‌ها باید محتاط بود زیرا افراط در مصرف این تنقلات منجر به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، چاقی، دیابت، کبد چرب و فشارخون و سایر بیماری‌های وابسته به تغذیه می‌شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیماری‌های ذکر شده معمولا در گروه‌های سنی میانسال و سالمند رخ می‌دهد، گفت: متاسفانه بر اساس اعلام وزارت بهداشت مصرف بی‌رویه غذاهای آماده و شیرینی‌ها موجب شیوع دیابت و کبد چرب شده است.

علوی با بیان اینکه معمولا در تهیه شیرینی‌ها از روغن‌های اشباع استفاده می‌شود که می‌تواند سبب افزایش کلسترول و در نتیجه بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود، گفت: در گذشته در شهرهای کوچک پخت شیرینی‌های خانگی مرسوم بود و توصیه می‌شود حتی‌الامکان از شیرینی‌های خانگی استفاده و یا این اقلام از مراکز مطمئن خریداری شوند.

وی با اشاره به اینکه تنقلاتی مانند آجیل‌ها به دلیل ارزش غذایی بالا در هرم راهنمای غذایی در کنار گوشت و حبوبات قرار می‌گیرند، گفت: در خصوص مصرف آجیل‌ها باید به دو نکته توجه کرد، نخست چربی موجود در آن‌ها و سپس شوری این مواد که مبتلایان به پرفشاری خون و بیماران قلبی باید به آن توجه داشته باشند.

این عضو هیئت‌علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه یک فرد عادی روزانه حدوداً 2500 کیلوکالری انرژی مصرف می‌کند، گفت: 100 گرم مغز پسته نزدیک به 700 کیلوکالری انرژی دارد، 100 گرم تخمه‌ کدو چیزی حدود 600 کیلوکالری انرژی و 100 گرم بادام‌زمینی نیز حدود 600 کیلوکالری انرژی دارد.

علوی با بیان اینکه اگر فرد مازاد بر نیاز خود آجیل مصرف کند و در وعده‌های اصلی غذایی‌ هم هیچ تغییری ندهد، اضافه وزن پیدا می‌کند، ادامه داد: 700 کیلوکالری انرژی حاصل از مصرف مواد غذایی چیزی حدود 100 گرم به وزن شخص اضافه می‌کند.

وی افزود: در مورد کودکان باید میان وعده‌های اصلی غذایی و مصرف تنقلات دو تا سه ساعت باشد زیرا این گروه غذایی کالری بالایی دارد و اشتهای کودک را تحلیل می‌دهد درنتیجه کودک از وعده‌های غذایی که حاوی اکثر مواد غذایی مورد نیاز است، غافل می‌شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شعار تغذیه، تعادل و تنوع است و ما اجازه داریم هر خوراکی، حتی اگر علم ثابت کرده باشد که مضر است به مقدار کمی مصرف کنیم و از لحاظ روانشناسی نیز این موضوع اهمیت دارد مثلاً مصرف یک بار در ماه غذاهای آماده با وجودی که ضرر دارد، ممنوع نیست.

 

ایسنا

(سه شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴) ۱۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها