دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ / ۲۳:۲۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۵۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیرکل دفتر برنج و حبوبات

تولید برنج با کاشت بذر جدید هیبرید 20 درصد افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر برنج و حبوبات گفت: تولید برنج با کاشت بذر جدید هیبرید 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند

بهمن ناصحی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در مورد خودکفایی برنج، ساماندهی بذر است که تولید بذر F1 هیبرید در سطح 40 هکتار منجر به تولید بذر جدید برای 300 هکتار برنج هیبرید شد.
مدیرکل دفتر برنج و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: اگر تولید بذر F1 هیبرید 5/1 تن در هکتار در نظر گرفته شود، برای سال 1387 حدود 450 تن بذر F1 هیبریدی تولید می‌شود.
ناصحی گفت: از والدین بذر هیبرید برنج، تولید بذر تجاری F1 انجام می‌شود که میانگین عملکرد در هکتار این بذر نسبت به سایر بذر برنجهای پرمحصول 15 تا 20 درصد افزایش عملکرد دارد.
وی یکی از ویژگی‌های کاشت بذر هیبرید F1 را امکان اعمال مدیریت بهتر بر مزرعه دانست و خاطرنشان ساخت: بذر هیبرید اف یک از طبقات خوب بذری برنج، به شمار می‌آید که با استقبال خوب کشاورزان همراه شده است و امسال از سطح 300 هکتار شالیزار 450 تن بذر هیبرید اف یک تولید می‌شود.

*مزارع تکثیر بذر پر محصول برنج 200 درصد شد

مدیرکل دفتر برنج و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: برای نخستین بار هماهنگ شده که مزارع تکثیر و پرورش ارقام پرمحصول برنج نسبت به سال گذشته 200 درصد افزایش پیدا کند و تولید بذر گواهی شده با همکاری موسسه تحقیقات برنج انجام می‌شود.
ناصحی گفت: تولید ارقام استاندارد و ضد عفونی شده برنج از طریق خدمات حمایتی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

* 50 میلیارد ریال تسهیلات برای ادوات شالیکاری

ناصحی از اختصاص 50 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای واردات ادوات ویژه شالیکاری خبر داد و بیان داشت: این تسهیلات با بخشودگی 40 درصد سود و کارمزد بانکی به متقاضیان پرداخت می‌شود.
مدیرکل دفتر برنج و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به بالا بودن قیمت ادوات شالیکاری، گفت: تخصصی بودن این ادوات و گران قیمت بودن آن باعث می‌شود که تهیه آن برای یک کشاورز توجیه اقتصادی نداشته باشد، ولی برای تعاونی‌های کشاورزان به صورت جمعی توجیه اقتصادی خواهد داشت.
ناصحی گفت: اگر تعاونی‌های کشاورزان برای واردات ماشین‌آلات برنج وارد شوند، این کار باعث کاهش 50 درصدی هزینه تولید برنج می‌شود.

(دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶) ۲۳:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها