شنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۴۷۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک

استان کهگیلویه و بویراحمدبا تولید سالانه بیش از 250 هزار تن میوه و بیش از 50 هزار تن انواع محصولات گلخانه ای جزو استان های صاحب نام در بخش کشاورزی است و اینک تولید محصولات ارگانیگ در این استان بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته است.

درسالهای اخیر بهره گیری از شیوه های نوین در مراحل مختلف کشاورزی، زمینه بهره وری تولید بیشتر محصولات را در این بخش حیاتی به دنبال داشته است.

هر چند با اقدامات صورت گرفته تا حد زیادی بیماری ها و آفات محصولات کشاورزی کنترل شده اما استفاده بی رویه از سموم و آفت کش های شیمیایی و باقی ماندن این سموم بر محصولات کشاورزی به مدت طولانی به خطری برای شیوع بسیاری از بیماری های سرطانی در جامعه تبدیل شده است.

استفاده از این سموم درحالی صورت می گیرد که خطرناک بودن استفاده بیش از حد مجاز این سموم بارها از سوی مسوولان و کارشناسان بخش کشاورزی اعلام شده است.

استفاده بی رویه از سموم کشاورزی و به دنبال آن تولید محصولاتی که سلامت مردم را با خطر جدی روبرو می کرد موجب گرایش کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی به تولید محصولات کشاورزی ارگانیک شد.چ

برای باغداران کهگیلویه و بویراحمدی که با حمایت های سازمان جهاد کشاورزی توانسته اند در تولید 10 نوع محصول با کیفیت رتبه تک رقمی کسب کنند، اینک تولید محصولات ارگانیگ فرصتی برای رهایی از مشکل تامین سموم گران قیمت و مضر و از طرفی تولید محصول سالم است.

رییس اداره حفظ نباتات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: در سالهای اخیر بیش از 120 هکتار سیب ارگانیک در منطقه بیدکفته کاکان کاشته شده است.

«شهرام عسکری» افزود: در این طرح برای کنترل کرم سیب و آفات موجود در باغات از زنبور تریکوگراما و سم بیولوژیک Bt به جای سموم زیانبار شیمیایی استفاده کردیم که موفق به تولید سه هزار و 500 تن سیب ارگانیک برای اولین بار با این میزان انبوه در کشور شدیم.

وی گفت: محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که تنوع زیستی در مسیر تولیدشان به خصوص در خاک رعایت می شود و تلاش در استفاده نکردن از کود و سموم شیمیایی که باعث تخریب محیط زیست و ایجاد آلودگی می شوند، جزو اهداف تولید این محصولات است.

عسکری افزود: حفظ تولید و توسعه محصولات سالم و ارگانیک با توجه به کیفیت مطلوب محصولات از جمله اهداف این بخش از جهاد کشاورزی بوده که تاکنون به دستاوردهای بزرگی دست یافته است.

وی گفت: هر چند در ابتدای کار با مشکلاتی روبرو بودیم و برای کشاورزان سخت بود به جای سم از روش های بیولوژیک برای کنترل آفات و بیماری ها استفاده کنند،اما با برنامه ریزی و تقسیم بندی اصولی اراضی در هر منطقه با توجه به شرایط مساعد محیطی این طرح مهم کاربردی عملیاتی شد.

عسکری افزود: برای ارزیابی عملکرد این طرح از 18 باغ مرکبات، چهار باغ سیب، هفت نمونه صیفی و سبزی و یک باغ انگور در شهرستان های باشت، گچساران، بویراحمد و دنا نمونه برداری صورت گرفت و با آزمایش های انجام شده در استان فارس همه نمونه های انتقال داده شده به این آزمایشگاه ها مثبت و به کشاورزان گواهی سلامت محصول داده شد.

یک باغدار منطقه بیدکفته کاکان می گوید: تولید محصول ارگانیک علاوه بر کیفیت بالا، هزینه ی کمتری نسبت به روش استفاده از سموم شیمایی دارد.

«علی ستوده» افزود: در سالهای اخیر مشتریان محصول سیب ارگانیک کاکان در بازار تهران بیش از دو برابر شده است.

وی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی علاوه بر آموزش های لازم خود نیز به صورت رایگان اقدام به تکثیر زنبور تریکوگراما در درختان این منطقه کرده اند.

این درحالی است که به علت تحریم ها در سالهای اخیر و افزایش چند برای قیمت سم برخی از کشاورزان و باغداران برای رسیدن به سود بیشتر، از سموم شیمیایی غیر استاندارد چینی استفاده می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص استفاده کشاورزان این استان از این سموم گفت: در دو سال اخیر استفاده از برخی سموم با «کارنس» ( دوره باقی ماندگی روی محصول ) را برای سبزی ها و صیفی ها ممنوع کرده ایم.

«جعفر گوهرگانی » افزود: برای نمونه قارچ کش « بنومیل » وحشره کش آندو سولفان به دلیل اینکه مدت زیادی روی محصول باقی می مانند، در سبزی کاری و صیفی کاری که تازه خوری می شوند ممنوع شده است.

وی گفت: اکنون گردو ، بادام دیم ، جو آبی و دیم تولید شده در استان ، کمترین میزان استفاده از سموم را دارند و به همین دلیل موفق به دریافت گواهی محصولات سالم شده اند.

گوهر گانی افزود: مبارزه با شپشک مرکبات با استفاده از کفشدوزک کریپتولموس در مساحت 700 هکتار ، مبارزه با کرم سیب و کرم گلوگاه انار در مساحت 3 50 هکتار و استفاده از زنبور ترایکوگاما و کنترل آفت هلیوتیس با استفاده از زنبور براکون از کارهای انجام شده در این استان است.

وی گفت: در سال گذشته پنج سایت مدرسه در مزرعه در شهرستان های دنا برای محصول انگور ، بویر احمد برای محصول سیب ، گچساران برای گندم، کهگیلویه و بهمئی برای مرکبات برگزار و به 240 نفر آموزش داده شد.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در دو سال اخیر بیش از 57 فقره پروانه استاندارد تشویقی برای باغات استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شد.

«مهدی متقیان» افزود: میزان حد مجاز یا باقیمانده سموم آفت کش ها، از باغ های استان کهگیلویه و بویراحمد نمونه برداری انجام شده و نمونه ها در آزمایشگاه های کشور مورد آزمایش قرار گرفته که با توجه به استاندارد بودن میزان کم در نمونه ها، پروانه استاندارد تشویقی برای این باغات صادر شده است.

وی گفت: پرونده 64 باغ سیب در کهگیلویه و بویراحمد در حال بررسی است و در آینده نزدیک اقدامات لازم در جهت صدور پروانه استاندارد آن ها انجام خواهد گرفت.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فروشگاه های غیر مجاز سموم کشاورزی این استان پلمپ می شوند.

«شهرام عسکری» افزود: بیش از 50 مرکز عرضه کود و سم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیش 20 فروشگاه پروانه فعالیت صلاحیت فنی ندارند.

وی گفت: با هماهنگی استاندار تیمی متشکل از سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی برای بررسی وضعیت فروشگاههای غیر مجاز و پلمپ آنها تشکیل شده است.

کهیگویه وبویراحمد دارای بیش از 40 هزار هکتار باغ است و سالانه بخش زیادی از میوه مورد نیاز استانهای مجاور و تهران را تامین می کند.

 

 

 

 

ایرنا

(شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها