شنبه / ۹ تیر ۱۳۸۶ / ۱۵:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۵۱۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رییس موسسه استاندارد و تحقیقات:

170 کارخانه چای‌سازی در گیلان فاقد استاندارد هستند

رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور اعلام کرد: 170 کارخانه چای‌سازی در گیلان که در زمینه فراوری چای فعالیت می‌کنند فاقد استاندارد هستند و تاکنون اعلام نیازی برای استاندارد کردن چای در کشور مطرح نشده است.

دکترمحمد ناظمی اردکانی، در گفت‌وگو با  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تنها چهار واحد تولیدی و بسته بندی چای در استان گیلان دارای استاندارد تشویقی هستند.

وی با بیان این‌که چای محصول عمده و استراتژیک استان گیلان محسوب می شود، معتقد است که در کلیه مراحل تولید این محصول کشاورزی از جمله مراحل کاشت، داشت و برداشت آن تا فرآوری و بسته بندی چای استانداردها رعایت شود.

رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور درباره علت نداشتن استاندارد اجباری برخی از کالاها در کشور از جمله چای، گفت: تاکنون درخواست و اعلام نیازی از طرف تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سازمان‌های متولی این کار برای استاندارد اجباری کردن این محصولات نبوده است.

وی با بیان این‌که بر استاندارد بودن چای‌های صادراتی و وارداتی کنترل و نظارت می‌شود، افزود: این در حالی است که کنترل مبادی ورودی کشور برای جلوگیری از ورود چای بدون استاندارد با کمترین هزینه‌ای انجام می شود اما چای‌های داخلی کشور که فاقد استاندارد هستند در هر مکانی و در بازارهای محلی به فروش می‌رسند که نظارت بر توزیع و عرضه نوع این چای‌ها سخت است.

ناظمی اردکانی با تاکید براین‌که واردات چای تحت استاندارد اجباری است تصریح کرد: امروزه در چای‌های خارجی که وارد کشور شده و بازار ملی ما را هم تحت پوشش قرارداده از اسانس استفاده می شود به همین جهت به دلیل وجود اسانس‌های مختلف که گاهی قابل شناسایی نیستند، کنترل و نظارت بر چای وارداتی الزاما صورت می گیرد.

وی از مجاز بودن چای‌های تولید داخل به استفاده از اسانس طبیعی خبر داد و گفت: با تجدید نظری که در سیاست این موسسه و در بخش استاندارد ملی داریم پیش بینی شده تا چای داخلی مجوز استفاده از اسانس طبیعی را داشته باشد.

ناظمی تاکید کرد: در همین زمینه چای داخلی مجوز استفاده از اسانس طبیعی و بی ضرر را خواهد داشت تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی و تامین ذائقه مردم بتواند آن محصول را به کشورهای دیگر هم صادر کرد.

وی با اعلام آمادگی موسسه استاندارد کشور برای استاندارد سازی چای، در خصوص چگونگی دریافت استاندارد از سوی کارخانجات چای‌سازی استان، گفت: اگر بحث استاندارد چای از طرف اتحادیه‌های مربوطه یا نهادهای حاکمیتی که در ارتباط با این موضوع عمل می‌کنند مطرح شود، این پیشنهاد در شورای عالی استاندارد مطرح و در صورت مصوب شدن آن کنترل و نظارت از جانب این موسسه انجام خواهد شد.

رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور به کارخانجات چای‌سازی استان توصیه کرد تا با توجه به اهمیت استاندارد بودن محصولات تولیدی، نسبت به استاندارد سازی کارخانجات چای سازی خود اقدام کنند.

34 هزار هکتار باغ چای در استان‌های گیلان و مازندران وجود دارد سالانه از این باغات به طور متوسط 30 هزار تن چای خشک بدست می‌آید.

(شنبه ۹ تیر ۱۳۸۶) ۱۵:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها