شنبه / ۷ تیر ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۰
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۹۱۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

جزئیات نحوه عرضه گندم در بورس کالا

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی بورس کالای ایران با اشاره به جزئیات عرضه عمده گندم خریداری شده توسط دولت به صورت تضمینی گفت: در حال پذیرش انبارهایی برای محل‌های عرضه عمده هستیم

علی پناهی با اشاره به اینکه عرضه عمده گندم همچنان از طریق بورس کالا انجام می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های قبل پس از آنکه شرکت بازرگانی دولتی کار خرید تضمینی گندم را انجام می‌داد، عرضه‌ها از طریق بورس کالا انجام شد.

وی افزود: بعد از آنکه دولت در مرحله خرید تضمینی به ذخایر مطمئنی دست پیدا کند، روند عرضه عمده را از طریق بورس آغاز خواهد کرد.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی بورس کالای ایران با اشاره به ابهام عرضه عمده گندم در سال جاری گفت: با توجه به طرح انتزاع وظایف کشاورزی از صنعت باید دید کدام یک از متولیان عرضه گندم در بورس کالا را انجام خواهد داد و امکان دارد، وزارت جهاد کشاورزی از طریق شرکت بازرگانی دولتی این کار را انجام دهد.

وی افزود: این امر باید تا زمان عرضه شفاف شود و امکان اینکه بازرگانی دولتی تحت عنوان وزارت صنعت و معدن وارد عرضه شود نیز وجود دارد.

پناهی در رابطه با پذیرش انبارهای جدید گفت: با توجه به اینکه چارچوبی را در وظایف‌مان تعیین کرده‌ایم، اکنون در حال پذیرش انبارها به کمک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در محل عرضه عمده از جمله کرمانشاه و خوزستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه به محض اعلام عرضه گندم، بورس کالا آمادگی خواهد داشت، گفت: سال گذشته به نسبت میزان گندم خریداری شده عرضه‌ها در بورس کم بود، اما امسال امیدواریم با هماهنگی و اعتمادی که به بورس وجود دارد، عرضه‌ها افزوده شود.

پناهی در رابطه با نحوه اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و منابع طبیعی تاکید کرد: در اجرای این ماده به صورت پایلوت ذرت، کنجاله سویا، کلزا، سیب زمینی، پیاز و جو در نظر گرفته شدند و در صورت تامین اعتبار مابه‌التفاوت احتمالی در بودجه عملیاتی خواهد شد، اما با توجه به استراتژیک بودن محصول گندم فعلا در دستور کار قرار نگرفته است.

پناهی ادامه داد: اکنون 17 کالای کشاورزی در بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه این محصولات اکثرا فصلی هستند، معامله آنان به صورت مدون انجام نمی‌پذیرد، مگر آنکه محصولات وارداتی باشند.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات وارداتی از طریق بورس کالا را پیگیری می‌کنیم، گفت: عرضه محصولات وارداتی چند مزیت دارد و یکی از آنان عدم ایجاد دامپینگ قیمتی است، چرا که کشف قیمت محصول در بورس کالا متناسب با بازار داخلی خواهد بود، مگر آنکه کیفیت آن متفاوت باشد.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی بورس کالای ایران با اشاره به اینکه شفافیت مالیاتی دیگر مزیت عرضه محصولات وارداتی در بورس است گفت: هر کالایی که در گمرک کمتر از میزان واقعی ارزش‌گذاری شود، در صورت ورود به داخل کشور با همان قیمت مالیات خواهد پرداخت، اما اگر این محصولات با توجه به وجود شفافیت مالیاتی در بورس کالا کشف قیمت شود، مالیات نیز به تناسب آن واقعی‌ خواهد بود.

وی افزود: در صورت معامله محصولات وارداتی از طریق بورس به صورت عمده اشکالات جدی نیز برطرف خواهد شد.

پناهی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه‌های گندم توسط کشاورزان در بورس کالا انجام نمی‌شود، گفت: دولت ابتدا به صورت خرد با توجه به حجم وسیع اقدام به خرید می‌کند و تنها عرضه‌های عمده را به بورس کالا می‌آورد.

وی با اشاره به مکانیزم پیش‌بینی شده در ماده 33 قانون بهره‌وری کشاورزی تاکید کرد: در این ماده مکانیزمی پیش‌بینی شده که عرضه‌های خرد نیز از طریق بورس کالا فراهم باش،د اما با توجه به استراتژیکی بودن آن امسال امکان این امر فراهم نیست.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی بورس کالای ایران همچنین تصریح کرد که معامله‌گران حقیقی امکان خرید در تالار محصولات کشاورزی را دارد.

* رایزنی برای حل مشکلات مالیاتی عرضه‌کنندگان

پناهی با اشاره به اینکه امور مالیاتی هر فرد حقیقی و حقوقی پیش از انجام معامله در بورس کالای ایران باید به صورت شفاف تعیین و تکلیف شود گفت: یکی از اشکالات جدی که عرضه‌کنندگان دارند این است که اسامی افراد معامله‌گر پس از عرضه در سیستم مالیاتی ثبت و از آنان مالیات اخذ می‌شود.

وی افزود: عرضه‌کنندگان معتقدند که ممیزی‌هایی که انجام می‌شود بیش از مالیات متعلق به آنهاست.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی بورس کالای ایران با اشاره به پیشنهاد معامله‌گران برای پرداخت مالیات گفت: معامله‌گران معتقدند که مالیات مربوط به عرضه محصول همانند کارمزد در زمان معامله اخذ شود و پس از آن مالیاتی بابت این موضوع به این افراد تعلق نگیرد.

وی گفت: سازمان امور مالیاتی نیز معتقد است به هر میزان عملیات انجام شده باید معامله‌گران مشمول مالیات شوند.

پناهی با بیان اینکه در حال رایزنی برای حل مشکل مالیاتی عرضه‌کنندگان در بورس کالا هستیم، گفت: اخیرا رایزنی‌هایی از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده که امیدواریم شفاف شده و به نتیجه برسد.

فارس

(شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳) ۱۱:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها