پنج شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۸۶۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

میوه‌های خارجی مجوز واردات گرفتند

سرپرست دفتر حمایت از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی توسعه تجارت کشاورزی گفت: علاوه بر انبه، نارگیل و آناناس دو میوه دیگر مانند پاپایا و منگوستین (ملکه میوه‌ها) هم جزو لیست وارداتی میوه‌هاست.

اسماعیل عباسپور ، در پاسخ به اینکه میوه‌های گرمسیری انبه، موز و آناناس با چه تعرفه‌هایی قرار است وارد کشور شود گفت: این میوه‌ها با تعرفه‌های به ترتیب 75، 25 و 50 درصد وارد کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف از وضع تعرفه بالا افزایش کنترل واردات و جلوگیری از قاچاق این گونه محصولات در کشور است.

از عباسپور سؤال شد در نامه‌ای که از سوی قائم‌مقام وزیر جهاد در امور بازرگانی به معاون توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی، خارجی و رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ارسال شده است علاوه بر آزاد شدن واردات نارگیل، آناناس و انبه دو نوع میوه به نامهای منگوستین (ملکه میوه) و پاپایا وجود دارد آیا ضرورتی برای واردات این گونه محصولات بود؟ گفت: این میوه‌ها جزو زیرگروه محصولات وارداتی تصریح شده در کتاب مقررات، صادرات و واردات است.

وی ادامه داد: این میوه‌ها کم و بیش در کشور وجود دارد و استفاده می‌شود.

اخیرا واردات میوه‌های انبه، آناناس و نارگیل اعلام شد اما دو میوه پاپایا و منگوستین را مسئولان اشاره نکرده‌ بودند که آزاد شدن واردات آنها امروز فاش شد.

به گزارش فارس، واردات برخی میوه‌ها در طول زمان ذائقه مردم را عوض می‌کند و بعد از آن به یک نیاز و ضرورت تبدیل می‌شود در حالی که خداوند متعال با توجه به نیاز طبیعی مردم و شرایط آب و هوایی محصولات ضرور آن منطقه را خلق کرده است.

اگر محصول گرمسیری در کشوری گرمسیر رشد می‌کند به دلیل نیاز مردم آن کشور به ویتامین‌ها و املاح آن میوه‌ است که مردم کشور سردسیر نیازی به آن ندارد و شاید در صورت استفاده هم عوارضی برایش داشته باشد.

اگر چه واردات این میوه‌ها در نگاه نخست چندان مهم تلقی نمی‌شود  اما در طولانی مدت و بعد از تغییر ذائقه مردم به یک نیاز وارداتی بدل می‌شود چرا که تولید آنها در کشور میسر نیست.

همچنانکه موز اینگونه شده است و امکان تامین آن در داخل تاکنون وجود ندارد.

فارس

(پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳) ۱۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها