چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۷۲۸۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

امکان حذف دلالان با ایجاد صندوق توسعه ملی زعفران

دبیر شورای ملی زعفران گفت: پیشنهاد ایجاد صندوق توسعه ملی زعفران برای کوتاه کردن دست دلالان و واسطه گران از بازار زعفران و اختصاص ارزش افزوده بیشتر به کشاورزان این محصول به دولت داده شده است.

فرشید منوچهری افزود: این صندوق می تواند با ایجاد ارتباط مستقیم بین کشاورزان و صادرکنندگان علاوه بر تقویت تولید زعفران کشور موجب حذف واسطه گران شود.

وی اظهار داشت: انتظار می رود دولت تسهیلات کم بهره ای را در اختیار صندوق توسعه ملی زعفران قرار دهد تا ما این مبلغ را در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم.

منوچهری گفت: بر اساس ضوابط این صندوق، صادرکنندگان ملزم هستند که زعفران مورد نیاز خود را به طور مستقیم از کشاورزان یا تشکل های کشاورزی خریداری کنند که موجب تقویت تولید داخل و اقتصاد کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین صادرکنندگان به ازای تسهیلاتی که از صندوق دریافت می کنند می توانند بخشی از محصول زعفران خود را به اندازه توان صادراتی به عنوان ودیعه در اختیار صندوق قرار دهند تا هر زمان مشتری خارجی به آن ها مراجعه کرد زعفران را با قیمت تثبیت شده به فروش برسانند.

وی ادامه داد: بنابراین با ذخیره سازی زعفران در این صندوق، صادرکنندگان نیازی ندارند زعفران مورد نیاز خود را از دلالان خریداری کنند و ناخودآگاه این مسئله به حذف دلالان می انجامد.

دبیر شورای ملی زعفران گفت: ایجاد چنین صندوقی برای حمایت از تولید کنندگان و صادرکنندگان است که در صورت گرانی نرخ زعفران خرید و فروش آن متوقف شود، چرا که عدم خرید صادرکنندگان می تواند به بازار خارجی لطمات جبران ناپذیری وارد کند.

منوچهری در خصوص قیمت زعفران طی ماه های اخیر گفت: قیمت هر کیلوگرم زعفران بر اساس کیفیت بین 3.5 تا 5 میلیون تومان بوده که هم اکنون قیمت سر گل زعفران بین 5 تا 5.5 میلیون تومان به فروش می رسد که قیمت منطقی است.

وی اظهار داشت: در واقع هر کیلوگرم زعفران نسبت به سال گذشته بین 250 تا 350 هزار تومان یعنی کمتر از 10 درصد افزایش داشته است.

منوچهری با بیان اینکه زعفران یک محصول استرات‍ژیک با ارزآوری بالاست افزود: تولید زعفران از مهر و اواسط آبان ماه شروع می شود و به دلیل هزینه های نگهداری و فراوری به هر میزان که از فصل تولید فاصله می گیرد، نرخ این محصول در بازار افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه میزان مابه التفاوت خرید قیمت زعفران از کشاورزان تا صادرات فاصله زیادی ندارد، افزود: در صورتی که شرکت های صادرکننده محصول را به طور مستقیم از کشاورزان خریداری کنند مابه التفاوت این قیمت بین 10 تا 15 درصد خواهد بود، البته باید هزینه بسته بندی، پرداخت مالیات و افت محصول را برای صادرکنندگان نیز در نظر گرفت.

وی ادامه داد: حال ممکن است، دلالان از خلع های موجود استفاده کرده و سر گل زعفران با قیمت پنج میلیون تومان را به قیمت چهار تا چهار میلیون و 200 هزار تومان از کشاورزان خریداری و به موقع با قیمت پنج میلیون و 200 هزار تومان به صادرکنندگان عرضه کنند که این امر سبب ضرر تولید کنندگان می شود.

به گفته منوچهری، با این وجود سود زعفران برای شرکت ها در بازار داخلی حدود 15 درصد و برای بازارهای خارجی حدود 10 درصد است.

وی با بیان این که، محصول زعفران در 26 استان کشور کشت می شود افزود: هم اکنون 75 هزار هکتار از اراضی استان های خراسان رضوی و جنوبی زیر کشت زعفران قرار دارد، اما شورای ملی زعفران معتقد است که در سال 92 سطح زیر کشت این دو استان از فراتر از 81 هزار هکتار بوده است.

 

 

 

 

ایرنا

(چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۴:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها