چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۰
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۶۹۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

فروش زعفران ایرانی در افغانستان با برند افغانی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران با بیان این که زعفران تولید ایران در افغانستان با برند افغانی به مشتریانی که قبلا از ایران خریداری می‌کردند، فروخته می‌شود، گفت: صادرات زعفران سال قبل ۲.۲ تن کاهش یافت.

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران  و در پاسخ به این پرسش که چرا میزان صادرات زعفران در سال 92 نسبت به سال 91 با کاهش 68 درصدی به لحاظ ارزش روبه رو شده است، گفت: میزان صادرات در سال 91 معادل 139 تن و 222 کیلوگرم و در سال 92 ، معادل 136 تن و 620 کیلوگرم بوده است و به عبارتی معادل 2 تن و 600 کیلو از نظر وزنی میزان صادرات سال 92 نسبت به سال 91 با کاهش مواجه شده است.

وی افزود: از آنجایی که دولت در نظر داشت میزان صادرات را بالا اعلام کند بنابراین در سال 91 میزان پایه صادراتی هر کیلو  زعفران حداقل 3 هزار و 300 دلار اعلام شد که در حقیقت این مبلغ دو برابر میزان واقعی پایه صادراتی بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: بعد از اینکه در سال 92 مقرر شد که صادرکنندگان بابت صادرات تعهد سپاری کنند و ارز حاصل از صادرات را برگردانند و در صورت عدم بازگردانند ارز مشمول پرداخت مالیات می‌شوند صادرکنندگان نسبت به میزان پایه صادراتی اعتراض و تقاضا کردند تا قیمت پایه صادراتی همان قیمت واقعی شود.

میری گفت: بنابراین قیمت واقعی پایه صادراتی با کار کارشناسی به میزان 1600 دلار اعلام شد و همین موضوع یکی از عواملی است که نشان می‌دهد میزان صادرات نسبت به سال 91 کمتر به نظر برسد، زیرا در سال 92 قیمت پایه صادراتی 1600 دلار اعلام شد. 

وی افزود: مورد دیگری که باعث کاهش صادرات زعفران در سال 92 نسبت به سال 91 شد این بود که دولت از صادرکننده می‌خواهد که کد شناسایی کشاورزی را که صادر کننده از آن زعفران خریداری کرده در جهت شفاف‌سازی درآمدها، پیرو دستور العمل ماده 169 مکرر مالیات‌های مستقیم صادرکننده از کشاورز بگیرد و آن را در اختیار دولت قرار دهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: کشاورزان به دلیل ترس از مشخص شدن میزان درآمدش و مباحث مربوط به یارانه و عدم پرداخت مالیات به هیچ عنوان کد ملی خود را به صادر کننده نمی‌دهد و برای اینکه با این قبیل مسائل مواجه نشود، زعفران تولیدی‌اش را به کشورهای دیگری مثل افغانستان می‌فروشد.

میری اظهار داشت: زعفران تولید ایران در افغانستان با برند کشور افغانستان به مشتریانی که قبلا از ایران زعفران خریداری می‌کردند، فروخته می‌شود و همین مسائل باعث شده که کاهش صادرات داشته باشیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از میزان صادرات سال 93، چقدر است، گفت: اگر موانع مذکور برداشته شود، حتما افزایش صادرات خواهیم داشت، ولی اگر موانع برداشته نشود، باز هم صادرات حتی از نظر وزنی رو به کاهش می‌رود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران به نوسان شدید قیمت زعفران در بازار ایران که عامل مهمی در کاهش صادرات زعفران است اشاره کرد و اظهار داشت: زعفران از اول فروردین تا کنون حدود 20 تا 23 درصد افزایش قیمت داشته و با چنین شرایط نمی‌توان کار کرد و مشتریان خود را از دست می‌دهیم.

میری تصریح کرد: اگر موانع از سر راه برداشته و شرایط عادی شود و  همچنین نوسان قیمت در بازار نباشد، حداقل 20 درصد افزایش صادرات نسبت به سال 92 قابل پیش‌بینی است.

وی اصلی ترین مشکل زعفران کاران را مشخص نبودن قیمت زعفران در فصل برداشت دانست و گفت: مشخص نبودن قیمت محصول برداشته شده و کاهش ناگهانی قیمت‌ها در فصل برداشت یکی از اساسی‌ترین مشکل زعفران کاران است که اگر دولت با کار کارشناسی قیمت پایه زعفران را برای تولید کننده مشخص کند تولید کننده زعفران با خاطری آسوده اقدام به کشت محصول می‌کند و در زمان برداشت هم نگرانی از بابت کاهش قیمت ندارد. 

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان زعفران هزینه‌های بالای حمل و نقل زعفران با بسته‌بندی ریز است که این امکان رقابت با کشورهای دیگر را از ما سلب می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان اظهار داشت: کمبود ایرلاین‌ها و وجود تنها دو خط هوایی ایرلاین برای حمل و نقل زعفران یکی از مشکلات اساسی زعفران‌کاران است که باعث می‌شود سرمایه زعفران‌کار در نوبت‌های طولانی مدت در صف حمل و نقل بماند و همین موضوع باعث راکد ماند سرمایه می‌شود. 







فارس

(چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها