چهارشنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۵۱۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
لاهوتی:

مالیات‌ها و تعهدنامه‌های ارزی گرفته شده پس داده می‌شود

دو بخشنامه "اخذ تعهدنامه ارزی از صادرکنندگان" و "معافیت مالیاتی صادرکنندگان" با توجه به لغو شدنشان عطف به ماسبق می‌شود و بر این اساس از زمانی که این بخشنامه‌ها در دولت دهم صادر شد کلیه‌ صادرکنندگانی که برای آنها مالیات تعیین شده بود از پرداخت مالیات خود معاف شده‌اند.

 البته موضوع لغو مصوبه اخذ تعهدنامه ارزی از صادرکنندگان از حدود چهار ماه پیش مطرح و سرانجام لغو این دو بخش‌نامه به طور کامل اجرایی شد ولی همچنان در برخی سازمان‌های ذی‌ربط از صادرکنندگان مالیات دریافت می‌شود.

از سوی دیگر شبهاتی نیز در حد فاصل تصویب تا لغو این دو بخش‌نامه وجود دارد که بر اساس آن این سوال به وجود می‌آید که آیا قانون عطف به ما سبق می‌شود یا خیر؟ همچنین این سوال پیش می‌آید که صادرکنندگانی که از آنها مالیات اخذ شده آیا قادرند پس از لغو بخش‌نامه مالیات پرداختی خود را پس بگیرند؟

در این رابطه محمد لاهوتی، نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با ایسنا از لغو کامل بخشنامه ایفای تعهدنامه ارزی خبر داد و گفت: طبق دستورالعمل رییس سازمان مالیاتی دو بخشنامه‌ی ایفای تعهدنامه ارزی و عدم معافیت مالیاتی صادرکنندگان کان‌لم‌یکن است. بدین معنی که این دو بخشنامه به طور کامل لغو شده و لذا مالیات‌ها یا تعهدنامه‌های گرفته شده از صادرکنندگان باید بازگشت داده شود.

لاهوتی با اشاره به این که اگر بعد از لغو این دو بخشنامه از صادرکننده‌ای مالیات درخواست شود بدین معنی است که نهادهای ذی‌ربط سلیقه‌ای عمل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بعضی از صادرکنندگان به دلیل بی‌اطلاعی از جزئیات بخشنامه‌ها دچار اشتباه می‌شوند.

وی با بیان این که در بسیاری از موارد بی‌اطلاعی صادرکنندگان باعث ایجاد شبهاتی در لغو بخشنامه‌ تعهد ارزی می‌شود، گفت: صادرکنندگان باید بدانند که این بخشنامه فقط شامل صادرات کالاها به نام خود شخص و شرکتی که صادرات انجام می‌دهد شده و موضوع خرید و فروش کالاها در داخل متفاوت از این موضوع بوده و از مالیات معاف نیست.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر این که دو بخشنامه‌ اخیر که سال گذشته صادر شده‌ لغو شده است تصریح کرد: تعهدنامه‌های ارزی که پیش از این صادرکنندگان به گمرک داده بودند دستورالعمل اجرایی نداشته است و فقط در سازمان امور مالیاتی این اظهارنامه‌ها مطالبه می‌شد که این موضوع نیز به طور کامل برطرف شده است.

به گفته وی مهلت بررسی اظهارنامه‌های ارائه شده تا پایان تیر ماه سال جاری از سوی سازمان امور مالیاتی معمولا اول مهر است که با آغاز رسیدگی اظهارنامه‌ها از سوی این سازمان در 27 دی ماه شاهد لغو بخشنامه‌ها به طور کامل بوده‌ایم.

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲) ۱۴:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها