سه شنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۷:۳۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۴۴۸۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

برنج فله مازندران ، در باتلاق مافیا!!!

برنج مازندران بعد از برداشت به کارخانه های شالیکوبی منتقل شده تا تبدیل به دانه های برنج شوند که دهها تن برنج در کیسه های بیش از صد کیلویی آماده فروش میشوند

 دلالها که خود را تاجر مینامند به خرید شالی عمده از هزاران هکتار اراضی شالیزاری  اقدام و راهی کارخانه های شالیکوبی میکنند و جالب آنکه بعضا خود دارای کارخانه های شالیکوبی هستند آنها کیسه های برنج را به صورت عمده به دیگر دلال ها فروخته فروخته و آنها نیز برنج را در بازار پخش میکنند.

 

نکته قابل توجه نوع خرید فروش انحصاری  این تجار در فروش برنج فله است،آنها سالها با آسودگی خاطر به خرید و فروش میایون ها تن برنج فله مازندران اقدام کرده اند وحالا بعد از چند سال فعالیت و کسب سودهای میلیاردی شکل سازمانی به فعالیتشان داده اند و تبدیل به اتحادیه هایی شده اند که آن را سندیکا مینمامند که زیر نطر هیچ نهادی نیست و جالب تر آنکه اعضای اتحادیه خود را با برندهای خاص شماره ثبت میدهند برای مثال برنج سه ستاره زحمتکش و پسران به شماره ثبت **** . حال این اتحادیه اصلا وجه قانونی و حقوقی  نداشته و زیر نظر هیچ نهاد نظارتی قرار ندارد! آنها عملا با چنین رویه ایی مدیریت فروش برنج فله را در سراسر مازندران در انحصار خود دارند و کشاورزان نمیتوانند شالی خود را به افراد دیگربفروشند چون از طرف این دلال های به ظاهر تاجر تحریم شده و سال دیگر اگر دولت شالی آنها را خرید که هیچ در غیر ایتصورت شالی کشاورز روی دست او میماند.

 

نمونه بارز این حرکت های مافیای که در فوق بیان شد را میتوان در فریدونکنار مشاهده کرد. دلال های بزرگ که خود را تاجر برنج مینامند هر سال در اتحادیه خود یا همان سندیکا جمع شده و برای برنج فریدونکنار که صدها تن در انبار های خود جمع کرده اند قیمت گذاری میکنند وسپس در بازار  پخش میکنند. دلال های خورد نیز از موقعیت استفاده و به خرید عمده برنج فله از این تجار اقدام کرده و به قیمت های بسیار گزاف در سراسر کشور پخش میکنند و سودهای میلیونی و بعضا میلیاردی از آن خود میکنند!!!

 

جالب تر آنکه کارخانه های تولید کننده برنج های صنعتی نیز از این تجار ، برنج مورد نظرشان را تهیه میکنند یا از دلالهای مرتبط با آنان!!

 

صدها تن برنج فله که در کیسه های 5،10 و 50 کیلویی با برندهای مخصوص خود بسته بندی شده و جالب آنکه نطارتی در حین بسته یندی یا بهداشت و کیفیت برنج وجود ندارد عازم بازارهای داخلی میشود و جای نگرانی دارد اگر روزی این برنجها آلوده باشند و بین مردم پخش شوند و موجب بروز یک اپیدمی فعال گردند به هیج وجه نمیتوان مرکز تولید و پخش برنج آلوده را پیدا کرد!

 برنج

فعالیت این تجار نتنها مسئولیتی بر گرده آنها نمیگذارد بلکه در صورت بروز مشکل فروشندگان خرد مورد اتهام هستند!!  وقتی از فروشندگان خرد برنج فله پرسیدم اگر روزی برنجی که میفروشید آلوده از آب درآمد مقصر چه کسانی هستند؟ همگی از انگشت اتهام به سمت خودشان سخن گفتند و اینکه کسی با تجاری که این برنج ها را پخش کرده اند کاری ندارد!! جالب تر اینکه اصلا نظارتی بر فعالیت این افراد و پخش و فروش عمده برنج فله وجود ندارد که روزی بخاطر ایجاد مشکل تحت پیگرد قرار گیرند!!

 

راه رسیدن و برنامه و طرح مدیران برای جلوگیری از پخش برنج فله چیست؟ و به چه صورت است؟

 

در مقابل حرکت های متقابل مافیای برنج چه تدبیری اندیشیده شده؟؟

 

دانشگاه علوم پزشکی مازندران اخیرا از عزم جدیش برای جلوگیری از پخش برنج فله مازندران خبر داد و اینکه طرحی برای شناسنامه دار شدن برنج فله در دست اقدام دارد اما گویی دانشگاه نسبت به وجود مافیای برنج اطلاع ندارد یا اینکه آنها برای رضای خدا در حال خدمت به خلق هستند که با اعمال قانون دانشگاه از سودهای میلاردی خود بگذرند!! کسانیکه سالها در این وادی فعالیت کرده اند آنقدر فراغ بال سودهای چند میلیاردی به جیب زده اند که شکل سازمانی به خود میدهند، شکل سازمانی که گر روزی دچار مشکل شوند هیچ دستگاه نظارتی قادر به پیگرد آنها نخواهد بود یا در صورت پیگرد مدارک مستند و مستدلی از فعالیت آنها وجود ندارد!! البته اگر نظارتی وجود داشته باشد که اگر نظارتی وجود داشت اینچنین فعالیت هایی به صورت علنی با آسودگی خاطر تمام انجام نمی شد! فعالیت آنها آنقدر بارز و با آسودگی خاطر است که من با چند روز تحقیق در بازار برنج فریدونکنار متوجه چنین قضایایی شدم.

 

 

 

جالب آنکه این افراد به هشدار و تصمیم دانشگاه علوم پزشکی و شناسنامه دار شدن برنج فله کاملا بی توجه هستند!آنها مشتریان اصلی خود را مردم میدانند نه دانشگاه که با اعمال قانون آنان را ملتزم به اجرای آن کند چون مردم اصلا آشنایی با فرق بین برنج صنعتی ، فله و شناسنامه دار ندارند و جالب آنکه برنج فله را مرغوب تر و ارزان تراز  برنج های صنعتی میدانند.لذا برای اجرای طرح های فراگیر برای برنج ابتدا باید به فکر مقابله با مافیای برنج مازندران بود که فقط با فرهنگ سزی اصولی مردم با فواید مصرف برنج صنعتی و شناماسنامه دار امکان پذیر میشود .حتی با اجرای طرح های مد نظر دولت،  این افراد به فروش برنج های فله خود در هر مکان که بخواهند ادامه میدهند چون مردم به این مسائل آگاه نیستند  مردم دهها سال است که از برنج فله استفاده کرده اند و جزئی از عادت زندگی رزمره آنها شده  لذا تغییر این رویه مستلزم آگاهی بخشی و سیاست گذاری اصولی است.

امیدست مسئولان به نکته های بیان شده اندکی توجه کند!!!!!

حسین زحمتکش/فودنا

(سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲) ۱۷:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها