شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۳
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۴۴۴۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

برنج ایرانی به سفره های مردم بازگردانده می شود؟

در جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران با برنج‌کاران موضوع اجرای برنامه یک ساله وزارت بهداشت به منظور شناسنامه دار کردن برنج‌های تولید داخل، نظارت و کنترل بر برنج‌های خارجی بررسی شد تا شاید به این ترتیب پرونده برنج های آلوده در کشور بسته شود.

واردات برنج خارجی از همان ابتدای اغاز بی رویه آن دردولت دهم حاشیه های زیادی به همراه داشت و فریاد اعتراض برنجکاران ایرانی بلند کرد.

برنج خارجی هرچند عطر و طعم برنج ایرانی را نداشت اما ارزان تربود و کشیده تر و به زودی جایگاه خود رادر میان خانواده های منتوسط و فقیر که تعدادشان کم هم نیست باز کرد.

 


در دولت دهم  اما شایعاتی مبنی برآلوده بودن برخی برندهای برنج خارجی منتشرشد که در میان تایید ها و تکذیب ها به دست فراموشی سپرده شد.

بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی  در حالی که ماجرای برنج های آلوده می رفت تا به دست فراموشی سپرده شود به ناگاه رئیس کمیسیون بهداشت مجلس  آلوده بودن برنج ها را تایید کرد.

 اواخر مهرماه امسال بود که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ماجرای واردات ۱۳ نوع برنج آلوده هندی در دو سال گذشته اشاره و عنوان کرد که اطلاعات مربوط به عدم سلامت این برنج‌ها را خود سازمان استاندارد جمع‌آوری کرده بود، اما مسئولان وقتش را ناچار کرده‌اند طی مصاحبه‌هایی اعلام کنند، این برنج‌ها مشکلی ندارند.

شهریاری در مراسم روز جهانی غذا با انتقاد شدید از عملکرد سازمان استاندارد در زمینه نظارت بر کیفیت و استاندارد مواد غذایی گفته: چند سال پیش مدیرکل وقت استاندارد تهران خبر آلودگی برنج‌های وارداتی را اعلام کرد اما چند روز نگذشت که وی را با فشارهای وارده بازنشسته کردند.

او با اشاره به این‌که مدیر کل وقت استاندارد تهران درباره آلودگی برنج‌های وارداتی اطلاعات درستی را داده بود تایید کرد:‌ حتی سازمان استاندارد هم آلودگی ۱۳ نوع برنج وارداتی را تایید کرد اما بعدا برخی مسئولان مصاحبه کردند و گفتند برنج‌های وارداتی آلوده نبوده است.

این در حالی بود که سازمان استاندارد نیز بعد از این کش و قوس ها و تایید و تکذیب ها و در حالی که پیش از این رئیس سازمان استاندارد  آلودگی برنج های وارداتی را رد کرده بود، این مساله را پذیرفت  تا شایعات درباره جلوگیری از واردات برنج هندی به ایران قوت بگیرد.

بعد از بالا گرفتن دعوای برنجی بود که مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از توقیف صدها تن از هفت برند برنج توزیع شده در شمال کشور و خارج شدن آنها از چرخه مصرف خبر داد و کشورهای خارجی را مبدا این برنج‌ها عنوان کرد تا ورود برنج های آلوده به کشور تایید شود.

حالا نیز مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی وزارت بهداشت از همکاری میان این وزارتخانه با اتاق بازرگانی و انجمن‌های صنفی به عنوان یک فرصت برای وزارت بهداشت خبرداده و از تشدید نظارت‌ها بر محصول برنج در حوزه تهران و نیز کنترل و نظارت واردات این محصول از طریق مبادی ورود، گمرکات و همچنین کدگذاری و رهگیری برنج‌های وارداتی در مبدا تولید خبر داد.

به گفته حسینی، وزارت بهداشت در تلاش است تا مجوز واردات تنها به محموله‌های از برنج‌های خارجی داده شود که در کشور مبدا نظارت و کنترل کاملی بر فرآید تولید و بسته بندی آن صورت می‌گیرد.حسینی در عین حال تصریح کرد که نظارت و کنترل‌های دقیقی بر برنج‌های خارجی صورت می‌گیرد به طوریکه متوسط میزان سرب و کادمیوم برنج‌های وارداتی نسبت به حدود مجاز استاندارد داخلی در وضعیت مطلوبی است و از این رو نگرانی نسبت به آلودگی برنج‌های وارداتی وجود ندارد.

وی همچنین  از اجرای برنامه یک ساله وزارت بهداشت به منظور شناسنامه دار کردن برنج‌های تولید داخل خبر داد و وجود برخی آلاینده‌ها در برنج‌های ایرانی را ناشی از خاک، آب و نوع بسته‌بندی آنها با الیاف و همچنین رنگ‌های بسته بندی آلوده و غیرخوراکی و نیز آلودگی محل بسته بندی عنوان کرد.

به این ترتیب به نظر می رسد اگر این طرح اجرایی شود پرونده برنج های آلوده برای همیشه در کشور بسته خواهد شد.

باید منتظر ماند و دید آیا این سه نهاد می توانند برنج ایرانی و پاگ را به سفرهای مردم بازگردانند یا خیر؟
(شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲) ۱۰:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها