شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۴۴۴۷۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کیفیت برنج های هندی ازسوی کارشناسان ایرانی دراین کشور بررسی شد

هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران درطول سفر یک هفته ای خود به هند کیفیت برنج های وارداتی هندی به ایران رابررسی کردند.

 هیاتی از کارشناسان وزارت بهداشت ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انجمن واردکنندگان برنج ایران که برای بررسی کیفیت برنج هندی به هندوستان سفر کرده بودند امروز جمعه به کشورمان بازخواهند گشت.

یکی از اعضای این هیات پیش از ترک هندوستان در خصوص نتایج بررسی های صورت گرفته گفت: با توجه به اینکه هیات اعزامی شامل نمایندگان مجلس ، نمایندگان معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و انجمن صادرکنندگان برنج هرکدام دیدگاههای مختلفی در خصوص نتایج بررسی های شان دارند لذا ترجیح دادند این نتایج را به ارگان های ذیربط خود منتقل کنند و نتایج نهایی در تهران به اطلاع عموم رسانده خواهد شد.

این عضو انجمن وارد کنندگان برنج ایران در مجموع نتایج بررسی ها در خصوص برنج های هندی وارداتی به ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: نتایج نهایی پس از بررسی های بیشتر کارشناسی در تهران به اطلاع عموم خواهد رسید.

پیش از این سید احمد به حق رییس انجمن وارد کنندگان برنج کشورمان در گفتگو با خبرنگار ایرنا هدف از این سفر را بررسی و نهایی شدن سلامت برنج های وارداتی از هندوستان شامل آب ، خاک ، بسته بندی ، فرآوری و فرآیند تولید اعلام کرده بود.

به این منظور این هیات به ایالت های تولید کننده برنج هند از جمله ایالت های هریانا و پنجاب سفر کرد.

بازدید از کارخانجات بزرگ صادرکننده برنج به ایران، بررسی وضعیت اراضی زیر کشت و آزمایشگاه های کنترل کیفیت برنج و گفت و گو با دست اندرکاران صنعت برنج و مقام های وزارتخانه های کشاورزی و بازرگانی هند از جمله برنامه های این هیات در سفر به هند بود.

یک منبع مطلع بازرگانی پیشتر به ایرنا گفته بود که با اعزام هیاتی کارشناسی از ایران، نظارت دقیق تری بر کیفیت برنج صادراتی هند اعمال خواهد شد.

ایران در سال 2013 میلادی بیش از 850 هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و 150 میلیون دلار از هند وارد کرد که نسبت به سال قبل آن 133 درصد افزایش داشته است. در حال حاضر یک سوم برنج باسماتی هند توسط ایران خریداری می شود.

منابع هندی نیز چندی قبل اعلام کردند که هند موقعیت خود را به عنوان بزرگترین صادر کننده برنج امسال نیزحفظ خواهد کرد .

بنابر پیش بینی ها هند به جهت تقاضای روزافزون از آمریکا، اروپا و کشورهای خاورمیانه برای برنج باسماتی و کشورهای آفریقایی و آسیایی برای برنج غیرباسماتی امسال نیز به عنوان بزرگترین صادرکننده بزرگ برنج در جهان برای دومین سال متوالی دررتبه نخست قرار خواهد گرفت .

 

 

 

 

 ایرنا

(شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها