چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۷
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۴۴۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

قانون حذف مالات بر صادرات زعفران اجرا نشده است

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران مشهد گفت: حذف مالیات بر صادرات زعفران در پرده‌ای از ابهام است.

غلامرضا میری  در خصوص حذف مالیات بر صادرات، عنوان کرد: قانون حذف مالیات از صادرات تصویب شده اما اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همچنان تعهد از صادرکننده زعفران دریافت می‌شود عنوان کرد: برای مثال زمانی که یک صادرکننده به صادرات می‌پردازد باید تعهد دهد که ارز خارج شده را به کشور بر می‌گرداند یا به همان میزان که صادرات کرده است، کالا وارد کند که این امر برای صادرکنندگان محصول زعفران وجود ندارد.

صادرات زعفران با استرس همراه است

میری در خصوص اوضاع بازار زعفران و صادرات این محصول، خاطرنشان کرد: بازار داخلی متأثر از نوسانات ارز بسیار متلاطم شده است چرا که نوسانات ارز به طور مستقیم بر قیمت زعفران تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر وضعیت بازار زعفران متعادل نیست و صادرات این محصول نیز با استرس همراه است.

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران مشهد عنوان کرد: اگر چه آذرماه امسال نسبت به سال گذشته با 10 درصد افزایش صادرات زعفران همراه بوده است اما نوسانات فوق‌العاده‌ای که در نرخ ارز از 10 دی ماه سال جاری به بعد رخ داده تاثیرات نامطلوبی بر بازار عفران گذاشته است.

میری در خصوص آینده بازار زعفران اظهار کرد: بازار زعفران قابل پیش‌بینی نبوده و کاملا به عرضه و تقاضا و فعالیت دلالان بستگی دارد.

وی در خصوص تأثیر فعالیت دلالان بر بازار زعفران تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد به عنوان دلال، زعفران را خریداری کرده و انبار می‌کنند که این مسئله باعث کمبود زعفران در بازار و نوسان در قیمت این محصول می‌شود.

تشکیل بانک زعفران به حمایت دولت احتیاج دارد

رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان زعفران در خصوص راهکار مقابله با دلالان و تثبیت بازار زعفران گفت: حدود هفت سال است که به دنبال تأسیس بانک زعفران هستیم تا به وسیله تأسیس این بانک مقداری زعفران از کشاورز در فصل تولید خریداری کرده و به عنوان پشتوانه دولت در این بانک ذخیره کنیم و هر زمان که نیاز بود این زعفران به بازار تزریق شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به حمایت دولت، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت و بانک‌ها بستگی دارد، خاطرنشان کرد: چنانچه دولت به بانک‌ها دستور دهد تا تسهیلاتی با بهره کم در اختیار ما قرار دهند، بانک زعفران ایجاد می‌کنیم.

میری با اشاره به اینکه در حال حاضر بودجه عمرانی کشور محدود است، اظهار کرد: زعفران یک محصول استراتژیک است و نوسانات در این محصول باعث می‌شود کشورهای هدف ما به دنبال یک کشور جدید برای تأمین زعفران خود باشند که این برای ما بسیار نامطلوب است.

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲) ۱۳:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها