یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۲ / ۰۸:۲۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۴۱۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه به کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است که با تصویب مجلس، این اعتبار به تولیدکنندگان این بخش اختصاص می‌یابد.

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در دیدار با مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به کاهش اعتبارات عمرانی بودجه سال آینده کشور افزود: با پیگیری های صورت گرفته برای سال جاری 2000 میلیارد ریال تسهیلات ارزان بانکی برای توسعه شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده تا حلقه‌های واسط بین تحقیقات و اجرا در بخش کشاورزی پوشش دهد، همچنین برای رفع مشکل کمبود نقدینگی کارگزاران کود، چهار هزار میلیارد ریال و توسعه مکانیزاسیون ماشین آلات و ادوات کشاورزی 7500 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: میزان خسارات وارده به محصولات کشاورزی کشور سالانه 20 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که کشاورزان حداکثر توان پرداخت 25 درصد از این مبلغ را در قالب پرداخت حق بیمه دارند و مابقی با کمک های دولت قابل جبران است.

حجتی گفت: با پیگیری صورت گرفته و مصوبه اخیر هیات دولت برای سال جاری پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت وارده به کشاورزان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال جاری 15 هزار میلیارد ریال و در سال گذشته 10 هزار میلیارد ریال خسارت از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی به تولید کنندگان بخش کشاورزی پرداخت شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بورس کالای کشاورزی که بر اساس نیازها و اولویت‌های موجود در برنامه سوم توسعه در سازمان تعاون روستایی کشور راه اندازی و بعدها در قالب بورس کالا ادغام شد، متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفت که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است، بنابراین درصدد ایجاد میزی برای بورس محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

وی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را یکی از مسائل مهم این بخش دانست و اظهار داشت: زمین کشاورزی سرمایه ملی است که به هیچ وجه تجدید پذیر نیست، اما این سرمایه ارزشمند تحت عناوین مختلف تغییر کاربری پیدا می کند که بخشی از آن به دلیل کسب درآمد بالا صورت م یگیرد، بنابراین دست اندرکاران دولتی و عمومی با توجه به قوانین خوبی که در خصوص برخورد با این موضوع وجود دارد باید برای مقابله با ان همت کنند.

وی افزود: امتیاز کشور در تولید محصولات باغی بالاست به نحوی که در تولید چند نوع محصول باغی رتبه اول جهانی و در چند نوع دیگر جزء 10 تولد کننده اول دنیا هستیم با این همه کل مدیریت و برنامه ریزی تولیدات محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی را در یک معاونت و چند دفتر وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کردند که همین امر سبب حذف برخی دفاتر از جمله دفتر بسته شده است که درصدد هستیم با کسب موافقت های لازم معاونتی مستقل برای باغبانی ایجاد کنیم البته مشکلات موجود تنها ساختاری و تشکیلاتی نیست.

در ادامه رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: استان کرمان با یک هزار کیلومتر طول بزرگترین استان کشور دارای اقلیم متفاوت است و در اوج سرمای زمستان مناطقی با آب و هوای کاملا بهاری و تابستانی دارد.

محمد مهدی زاهدی افزود: بزرگترین باغات پسته، خرما، مرکبات و بهترین باغات گردو بادام کشور در این استان قرار دارد که از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای اخیر خشکسالی در استان کرمان اثرات مخربی به سفره های زیرزمینی آب وارد کرده که با این همه هنوز بسیاری از کشاورزی برای آبیاری مزارع و باغات خود از روش غرقابی استفاده می کنند.

وی گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای روش های نوین ابیاری دراستان کرمان به هیچ وجه تکافوی نیازهای موجود را نمی کند و با وجود اینکه، یک هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به این منظور اختصاص یافته بیش از سه برابر این میزان متقاضی موجود دارد.

زاهدی گفت: در برنامه پنجم توسعه اهمیت ویژه ای به مباحث آبخیزداری و ابخوان داری داده شده با این همه بودجه در نظر گرفته شده به استان کرمان با توجه به شرایط خاص آن پاسخگوی اهداف این برنامه نیست.

وی اضافه کرد: در سالهای اخیر در شهرهای استان کرمان و سایر شهرهای بزرگ کشور پدیده بدی دامنگیر شده به نحوی که اراضی کشاورزی تبدیل به زمین های عمدتا مسکونی و اداری می شود و لازم است دستگاه های اجرای کشور برخورد قهریه آبی با این پدیده داشته باشند و چراکه این موضوع به زیان کشور است.

زاهدی با اشاره به وجود طرح های بزرگ توسعه کشت گلخانه ای با شیوه هیدروپونیک و واحدهای تولیدی زنجیره صنعت مرغداری گفت: برای بهره برداری از طرح های مذکور قریب به 1200 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

 

 

 

(یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲) ۰۸:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها