شنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۴۱۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چگونه ارزش افزوده تولیدات کشاورزی بیشتر می‌شود؟

یک کارشناس کشاورزی بالا بردن بهره‌وری، کشت محصولات دارای ارزش افزوده و استفاده از کشت برون‌زمینی را راهکارهایی عنوان کرد که می‌تواند در تامین امنیت غذایی و صرفه‌جویی در مصرف آب کمک بسیاری کند.

رامین عرفانیان سلیم  اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که می‌تواند امنیت غذایی را بالا ببرد و به صرفه‌جویی در مصرف آب بینجامد این است که بهره‌وری بخش کشاورزی را از طریق تزریق سرمایه، دانش، نهاده‌های مناسب و امکانات بالا ببریم.

وی دومین راهکار را کشت محصولات دارای ارزش افزوده در بازارهای جهانی دانست و افزود: به طور مثال یک کیلوگرم گیاه دارویی 20 دلار قیمت دارد در حالی که ارزش یک کیلوگرم گندم 30 سنت است؛ بنابراین باید شرایط تولید محصولات دارای ارزش افزوده را فراهم کرد شرط این مساله نیز اخذ یک سری استانداردهای بین‌المللی است.

این کارشناس کشاورزی اظهار کرد: راهکار سوم استفاده از دیپلماسی کشاورزی و دیپلماسی عمومی است. ما می‌توانیم با ایجاد کشاورزی برون‌زمینی در کشورهایی مثل کشورهای آسیای میانه، آفریقا یا آمریکای لاتین به تامین مایحتاج داخلی بپردازیم.

عرفانیان سلیم گفت: کشور ما در بحث امنیت غذایی به دلایل متعدد با چالش‌هایی مواجه است. هم‌اکنون تولید گندم اهمیت استراتژیک برای ما دارد زیرا حدود 45 تا 50 درصد انرژی مردم کشور از طریق نان تامین می‌شود.

وی افزود: هر ساله در جهان بیش از 100 میلیون تن گندم تولید می‌شود که حجم بسیار زیادی است؛ به عنوان مثال کشور استرالیا سالانه حدود 25 میلیون تن در سال تولید می‌کرد که حدود 10 درصد کل گندم جهان است و در صورت رکود تولید این محصول در این کشور، گندم دنیا با مشکل مواجه می‌شود.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: از طرف دیگر بالا رفتن قیمت نفت قیمت، ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت محصولات کشاورزی مثل گندم و روغن داشته است زیرا تولید نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود، سم و ماشین‌آلات ارتباط مستقیم با انرژی دارد.

عرفانیان سلیم تصریح کرد: گران شدن نفت برای کشور ما که کاملا وابسته به فروش نفت است نه تنها مزیت نیست بلکه پرریسک بودن بازارهای جهانی به ما هشدار می‌دهد تا در تامین امنیت غذایی کشورمان به جد کوشا باشیم.

وی با بیان این‌که کشور ما همواره با چالش کم‌آبی مواجه است، گفت: طی مطالعات منطقه‌ای در کشور بحران آب، جدی است و در کلان‌شهرها جدی‌تر؛ به طوری که ما در تامین آبهای کشاورزی و آب شرب به مرز هشدار رسیده‌ایم.

به گفته‌ این کارشناس کشاورزی سازمان ملل اعلام می‌کند اگر به ازای هر متر مکعب آب، یک دلار ثروت تولید نشود آب هدر رفته است این در حالی است که کشور ما در تولید خیلی از محصولات از جمله گندم به هیچ عنوان این تولید ثروت صورت نمی‌گیرد.

عرفانیان سلیم با اشاره به واژه‌ "آب مجازی" در دایره‌المعارف علوم تصریح کرد: آب مجازی میزان آبی است که در مصرف هر محصول استفاده شده است. باید از میزان محدود آب در اختیار، بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم. در حال حاضر در ایران بهره‌وری آب بخش کشاورزی به دلیل استفاده از روش‌های سنتی، حدود 25 درصد در بیش از 95 درصد اراضی است در حالی که می‌توانیم با سیستم آبیاری تحت فشار، بهره‌وری را تا 70 درصد بالا ببریم.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که در این‌ میان با تناقض مواجه هستیم، اظهار کرد: از طرفی قیمت نفت در بازارهای جهانی نامطمئن ما را مجاب به تولید محصولات کشاورزی مطمئن و از طرف دیگر بحران آب و منابع طبیعی در کشور ما را از تولید به روش فعلی بازمی‌دارد.

 

 

 

 

 

ایسنا

(شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲) ۰۹:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها