چهارشنبه / ۴ دی ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۳۶۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مرغداری سنتی، آری یا خیر؟

امروز سطوح پایین سواد و معلومات فنی در بین تولید کنندگان مرغ، گستردگی ساختار و پراکندگی ارکان در کشور، وابستگی به مواد اولیه وارداتی و نوسان فراوان نرخ نهاده‌ها از مخاطرات فراروی صنعت مرغداری در کشور محسوب می‌شود.

منطقه‌ی آذربایجان شرقی، هم اینک پیشرو در صنعت مرغداری کشور بوده و در زمینه تولید مرغ گوشتی جزء چهار استان برتر در کشور است. در این استان تولید مرغ از میزان مصرف استانی فراتر رفته و صادرات مرغ از آذربایجان شرقی به استان‌های دیگر از مدتها پیش آغاز شده است.

هم اکنون 40 مزرعه بزرگ پرورش مرغ به ظرفیت مجموع یک میلیون و 146هزار قطعه و با تولید سالانه بیش از 60 میلیون قطعه جوجه در آذربایجان شرقی فعال است و این استان از مهم‌ترین تامین کنندگان اصلی جوجه گوشتی در بین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

مسعود محمدیان، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه آذربایجان شرقی، افزود: امروزه مرغداری در آذربایجان شرقی به یک صنعت پویا با اشتغال‌زایی بالا تبدیل شده و زنجیره تولید گوشت با استفاده از فن آوری‌های روز در این استان وارد مراحل جدیدی شده است.

وی اظهار کرد: صنعت مرغداری استان، صدها واحد جوجه کشی، تولید دام، خدمات کشتارگاهی و صدها شرکت خدماتی، بهداشتی و دامپزشکی را فعال کرده و صدور مرغ به تمام استان‌های کشور و نیز کشورهای همسایه آسیای میانه، قفقاز و عراق از مدتها پیش آغاز شده است.

محمدیان ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی آذربایجان شرقی، تولید گوشت مرغ در تمام طول سال در این استان میسر است و با راه‌اندازی آموزش‌های علمی و عملی در صنعت مرغداری استان شاهد بالا رفتن بازده تولید بوده‌ایم. علاوه بر آن سرمایه گذاران جوان قبل از آمدن به این صنعت آموزش‌های مقدماتی را می‌بینند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: اجرای طرح‌های خوبی در توسعه صنعت مرغداری استان را شاهدیم که در این طرح‌ها تجهیز و نوسازی مرغداری‌ها و به روز کردن فن آوری‌های صنعت مرغداری مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به حضور دامپزشک در مرغداری‌های سنتی، افزود: باید همه مرغداری‌های استان تولید گوشت مرغ زیر نظر دامپزشک باشد و نبود آموزش مرغداران سنتی از چالش‌هایی است که صنعت مرغداری کشور از آن رنج می‌برد.

محمدیان تاکید کرد: اصلاح ساختار مرغداری‌های سنتی و قدیمی از لحاظ تهویه، نور و حتی مدیریت ضروری به نظر می‌رسد و علاوه بر آن به دلیل بکارگیری روش‌های سنتی در تولید مرغ و تخم مرغ شاهد بالا بودن درصد تلفات مرغ گوشتی در کشور هستیم، به طوری که طبق اعلام مرکز آمار ایران، این تلفات حدود 10.5 درصد است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این رقم به 2 تا 3 درصد می‌رسد.

غفور عبداللّهی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: کارشناسان معتقدند رعایت اصول ساخت سالن‌های مرغداری با توجه به منطقه جغرافیایی، مکانیزه کردن مرغداری و رعایت اصول بهداشت نه تنها باعث افزایش بهره وری، بلکه باعث پیشگیری و کنترل بیماری‌های طیور و افزایش کیفیت تولیدات خواهد شد.

وی ضمن بازگو کردن مشکلات تولیدکنندگان گوشت مرغ، افزود: نوسان قیمت نهاده‌ها و قیمت گوشت مرغ و همچنین توسعه نیافته بودن سالن‌های پرورش مرغ در استان را می‌توانیم از مهم ترین مشکلات تولیدکنندگان گوشت مرغ قلمداد کنیم. عوامل مدیریتی در میزان بهره وری و تولید در سالن‌های طیور تاثیرگذار است.

عبداللّهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه 180 تا 190 تن مرغ در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان، کشتار و روانه بازار مصرف می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: اگر ارز تک نرخی به موقع تخصیص یابد قیمت نهاده‌ها نیز ثابت خواهد ماند. در صورت تثبیت قیمت نهاده‌ها، پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ آماده طبخ نیز ثابت می‌ماند.

وی از عوامل تاثیرگذار در تولید گوشت سفید طیور گفت و تاکید کرد: مدیریت تهویه، دما و رطوبت نقش مهمی در تولید و سلامتی گلّه ایفا می‌کند.

جاوید بهروزین، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: افزایش آگاهی از نیازهای طیور و رعایت کردن راهکارهای اقتصادی در رابطه با پرورش طیور به نوعی کاهش ضرر و زیان را در پی دارد.

وی با اشاره به شهرستان‌های توانمند در تولید گوشت مرغ، اظهار کرد: میانه، شبستر و مرند به ترتیب با 12هزار، 11360 و 7500 تن به عنوان نمونه‌های استان در تولید گوشت مرغ شناخته شده‌اند. مجهزترین مرغداری ها در شهرستان میانه واقع است.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: مرغداران استان در سال گذشته موفق به تولید 74 هزار تن گوشت مرغ شده بودند. کارشناسان، تولید 81 هزار تن گوشت مرغ در استان را دور از انتظار نمی‌دانند.

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲) ۱۴:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها