یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۴۳۲۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

دلالی بلای خانمان سوز اقتصاد

واسطه گری یا همان دلالی مدتی است که چون بیماری عفونی گریبان گیر اقتصاد خراب مملکت شده ، دلالان از هر شیوه ای برای سود جویی استفاده می کنند و فعالیت ان ها یکی از دلایل اصلی قیمت بالای اجناس و کالاهای مصرفی مردم است.

شغل کاذبی که موجب می شود برای کسب سودهای چند میلیونی در هر معامله از هر حربه ای استفاده کنی و از افزایش قیمت کالای مورد نظر ابایی نداشته باشی چون تنها متضرر این روند ، مردمی هستند که در پایان این زنجیره قراردارند.

دلالی زنجیره ای از فعالان مخرب اقتصادی است که در ابتدای آن تولید کننده و انتهای آن مردم یعنی مشتریان هستند ، هرکسی در ابتدا و انتهای این زنجیره قرار گیرد متضرر اصلی و هرکس خود را در میان این زنجیره قرار دهدو سود قابل توجهی البته از راه خلاف دین و قانون بدست می آورد!

نمونه بارز این فعالیت مخرب اقتصادی را می توان در بازار میوه به خصوص پرتقال مازندران دید .

باغدار مازنی بعد از چندماه داشت باغ و پرداخت هزینه های مربوط که گاهاً به دلیل اتفاقات اخیر در نوسانات اقتصادی ، بر باغداران سنگین تحمیل میشود به برداشت پرتقال از درختان در شش ماه دوم سال اقدام می کنند.

 دلال ها به تعبیر خود بارخرین،  محصول را  از باغدار خریده و  قیمتی به آن اضافه میکند و در میدان بار میوه می فروشد ، در میدان بار نیز محصول خریداری شده با افزایش قیمت دوباره به شهرها و استان های همجوار فروخته  میشود ، دلال ها  نیز دوباره قیمت پرتقال  را افزایش داده و به مغازه داران میوه می فروشند ، مغازه داران نیز روی قیمت کشیده و به مردم می فروشند ، اینگونه میشود که پرتقال از باغداران مازنی کیلویی 800 تومان خریداری شده و به مردم تا سقف کیلویی 4000 تومان در تهران فروخته می شود !

ایجاد  چنین روندی و بی ثباتی قیمت این محصول در بازار که مشتی از خروار است نشان از ضعف فاحش مدیریتی در امور نظارتی و بی مسئولیتی  مدیران مربوط می باشد که موجب چنین سودجویی آشکار از مردم میشود.

 محصولی که بعد از تولید دست به دست شده و با قیمت بسیار گزاف به مردم فروخته می شود ، جالب آنکه این مسئله موضوعی نیست که پنهانی یا به دور از چشم مدیران نظارتی انجام شود و بی توجهی مسئولان نسبت به این معضل جای بسی تامل دارد!!

معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) فرمودند: ضد انقلاب، مدیر یا کارمندی است که در محل کار خود به وظیفه اش عمل نکند و دیگر همکاران خود را را نیز از انجام وظیفه شان باز دارد!

حال مسئولی که نسبت به چینن معضل بزرگی بی تفاوت است و نسبت به آن چاره جویی نمی کند جایی برای دفاع از خود گذاشته!

آیا کسانی که در این وضع ناساعد اقتصادی چشم خود را به روی سودجویی آشکار از مردم می بندند خائن به ایران ، نظام ،رهبری و مردم نیستند؟

ای کاش کمی مسئولان به خود آیند و ببینند که سودجویان آزادانه و با فراغ بال در بازار و در بین مردم بدون آنکه کسی جلوی آن ها  را بگیرد در حال ضربه زدن به اقتصاد مملکت هستند.

حسین زحمتکش- فودنا

 

(یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲) ۱۰:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها